תביעה ייצוגית נגד וולט, מקדולנד'ס וגולדה
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד החברות וואלט אנטרפריזס ישראל (וולט) העוסקת במשלוח של מזון ומוצרי צריכה, אלוניאל (מקדונלד'ס) וי.מ. גלידה גולדה העוסקות בתחום המזון והמפעילות עשרות סניפים ברחבי הארץ. נטען להתנהגות פסולה ונפסדת שכן הן מציעות ללקוחותיהן בפלטפורמות שילוח אינטרנטיות לרכוש מוצרים בעלות גבוהה יותר מעלותם הרגילה, הנמכרת בבית העסק. זאת בלי לגלות לציבור הצרכנים שהמחיר גבוה יותר מהמחיר הרגיל או המקובל למוצרים אלה, ותוך הטעייתם באשר לעלות האמיתית של דמי המשלוח.
בבקשה נטען כי לאחרונה, במסגרת ההתייקרויות במשק, בחרו חברות אלוניאל וי.מ. גלידה גולדה להעלות באופן דרקוני את מחירי המוצרים שהן מוכרות לצרכנים הפרטיים, והן אינן מפרסמות ואינן מיידעות את לקוחותיהן על שמחירי המוצרים הנרכשים באמצעות וולט גבוהים מהמחיר הרגיל בבית העסק, והכול כדי לקדם את האינטרס הכלכלי המשותף של וולט עמהן ועל חשבונם של הלקוחות.
כך, נטען בבקשה, מטעות וולט, אלוניאל וי.מ. גלידה גולדה את לקוחותיהן המזמינים את המוצרים דרך וולט לחשוב, כי המחירים המוצעים טרם ביצוע העסקה הם המחירים הרגילים בבתי העסק, בתוספת של 16-10 ש"ח בעבור השליחות בלבד ובתוספת תשר לשליח. בפועל, כאשר לקוח מזמין את המוצרים באמצעות וולט, הוא משלם על המוצרים עצמם עשרות אחוזים יותר מאשר היה משלם בבית העסק עצמו או רק דרך פלטפורמת שילוח אחרת. הכול בלי שהלקוח מיודע על כך כנדרש.
המבקש מציין כי בהסכם הסטנדרטי שבין וולט לבין בתי העסק, נאסר על בתי העסק לגבות במשלוח מחיר גבוה יותר מהמחיר שבו נמכרים המוצרים בבית העסק. ואולם אלוניאל וי.מ גלידה גולדה קיבלו מוולט פטור מכלל בסיסי זה, תוך ניצול כוחן הרב בהיותן בתי עסק גדולים עם עשרות סניפים.
בבקשה שהגיש עידן בן נאים תושב תל אביב נאמר, כי מבדיקה שנעשתה לפני הגשת הבקשה האמורה לבית המשפט עולה, כי וולט מרוויחה על כל עסקה כ-30% מהסכום שמשלם הלקוח בעבור כל הזמנה שביצע, ולכן גידול בסכום ההזמנה של הלקוח משמעו עמלה גבוהה יותר לוולט.
אשר לחברות אלוניאל וי.מ. גלידה גולדה, אלו מרוויחות בסתר בדרך של סבסוד וגלגול של חלק ניכר מעלויות השילוח והעמלה שגובה מהן וולט, ללקוחות הקצה ללא ידיעתם, למרות שלקוחות הקצה משלמים על כל משלוח עמלה של 16-10 ש"ח ותשר לשליח הנע בין 10% ל-20%.
למעשה, טוען המבקש, תחת שיווק מתוחכם של הפלטפורמה של וולט כפלטפורמת שילוח המחברת בין בית העסק ללקוחות הקצה שלו, היא מתירה את ה"תוספת" בעלות המוצרים הבסיסית הנגבית באופן מתוחכם וללא ידיעת הלקוחות. גם בנוגע לאופציה "איסוף עצמי" מהמסעדה, מדובר בייקור של המוצרים, כפי שנעשה לגבי חלופת המשלוח באמצעות שליח של וולט ללא ידיעת הלקוחות.