תביעה ייצוגית נגד סטופ מרקט
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד רשת סטופ מרקט מכפר ויתקין בטענה לפרקטיקת פרסום מחירים מפרת דין ומטעה במסגרת מבצעי מחיר לכמות. זאת על ידי פרסום מחיר המוצרים תוך הפרת החובה להציג את המחיר הרגיל עם המחיר המוזל על גבי השילוט המפרסם את המבצע.
בבקשה נאמר, כי כחלק ממאמצי השיווק וקידום המכירות, סטופ מרקט מציעה מבצעי מחיר לכמות שבהם ניתנת הנחה אם הלקוח רוכש כמות מינימלית נקובה של יחידות מהמוצר שבמבצע. לדוגמה: שתי יחידות ב-20 ש"ח, חמש יחידות ב-18 ש"ח, שני ק"ג ב-30 ש"ח.
הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד. נטען כי החוק מאפשר לעוסק לבחור בין פרסום המחיר הרגיל והמוזל בשילוט פרסומי לבין פרסומם על המוצר עצמו, ובלבד שיפורסמו יחד. למרות זאת, במרבית המקרים סטופ מרקט אינה מפרסמת את המחיר הרגיל עם המחיר המוזל על גבי המוצר עצמו או בשילוט פרסום המבצע, ובכך מפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן ומטעה את הצרכן.
לדברי המבקשת, שרה אהרון מנשר, בשילוט המוצרים שסטופ מרקט מעוניינת לקדם את מכירתם והממוקמים במקומות בולטים בסניפים, מפורסם רק המחיר לכמות המקנה את הנחת המבצע, כלומר המחיר המוזל, ולא נקוב המחיר הרגיל על גבי השלט, כמתחייב בחוק.
לצרכן, נאמר בבקשה, אין מידע אלא באשר למחירו של המוצר כחלק מכמות, והוא אינו יודע מה המחיר הרגיל ובכמה יחויב בהגיעו לקופה, אם ייטול כמות שונה מזו המקנה הנחת מבצע. בפועל, הוא יחויב במחיר יחידה גבוה בהרבה, למרות שהמחיר הגבוה לא הוצג וממילא הוא לא הסכים לשלמו.
לדברי המבקשת, בהיעדר המחיר הרגיל, המחיר המוצג והנקוב של יחידת מוצר אחת לא יכול לעלות על מחירה היחסי מתוך המחיר לכמות. צרכן רשאי לצפות כי זה המחיר שייגבה ממנו, ועל סטופ מרקט החובה לא לגבות יותר מכך. אם היא רוצה לגבות מחיר יחידה גבוה יחסית למחיר לכמות, עליה לציין זאת במפורש, ולנקוב מחיר מדויק על גבי השלט שבו היא מפרסמת את המחיר המוזל.
בבקשה נטען, כי הפרקטיקה שבה מתגלה מחירו הרגיל של המוצר רק לאחר התשלום, מנוגדת לדין. לטענת המבקשת, פרקטיקת הסתרת המידע היא אף הטעיה גסה של הצרכן, שמטרתה להסתיר את המחיר הרגיל ואת עצם הדבר שהוא גבוה בהרבה מחלקו היחסי ממחיר הכמות.


