בקשה לתביעה ייצוגית: פיקדון בעבור מכלי משקה
המועצה הישראלית לצרכנות הגישה לבית המשפט המחוזי בב"ש בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשת הסופרמרקטים ויקטורי בטענה להפרת הוראות חוק הפיקדון. בבקשה נטען, כי ויקטורי מסרבת לקבל מכלי משקה וממילא להשיב נגדם את דמי הפיקדון (30 אגורות לכל מכל משקה), מגבילה את ההשבה לשעות מסוימות ו/או לימים מסוימים, מסרבת לקבל כל מיני סוגים של מכלי משקה החייבים בפיקדון, מסרבת להשיב לצרכנים את סכום הפיקדון במזומן (מפיקה שובר/זיכוי), מגבילה את כמות המכלים הניתנים להשבה, מסרבת לקבל מכלים שמכונות האיסוף מטעמה אינן מזהות, מסרבת לקבל מכלים החייבים בפיקדון בטענה כאילו הם מעוכים ו/או עקומים ומסרבת לקבל מכלי יבוא מקביל ולהשיב בגינם את דמי הפיקדון. כמו כן ויקטורי מסרבת לקבל 50 מכלים מכל צרכן במקרים שבהם מגיעה משפחה ו/או קבוצה, ומסרבת לקבל מכלי משקה ולהשיב את דמי הפיקדון גם כאשר המכונה האוטומטית שוגה. בכמה מקרים אף סירבה ויקטורי לקבל מכלי משקה ולהשיב את דמי הפיקדון בטענת "מלחמה" על אף הנחיות המשרד להגנת הסביבה, הקובעות כי על רשתות השיווק לקבל מהציבור בקבוקי משקה ולהחזיר את דמי הפיקדון גם בעת מורכבת זו ולעמוד בהוראות החוק.
עוד נטען בבקשה, כי ויקטורי אף סירבה להשיב את דמי הפיקדון במקרים שבהם מכונות האיסוף מפיקות אישורים בלויים ו/או חסרים ו/או מקומטים, בטענה שהברקוד חלקי, גם במקרים שבהם אפשר לראות על האישור את הסכום שיש לשלם לצרכן.
בבקשה נאמר, כי במועצה לצרכנות התקבלו בשנים 2022 עד 2024 בלבד 830 תלונות נגד ויקטורי על הפרה שיטתית של הוראות חוק הפיקדון בסניפים רבים. לדברי המועצה, אין בתלונות האלו כדי להקיף את מכלול הנפגעים ו/או ללמד על כמות הנפגעים בפועל, שכן ידוע לה כי כמות הפונים להתלונן נמוכה ביותר, אחוזים אחדים מסך הצרכנים שנפגעו מהפרת הדין. לצורך הגשת תלונה למועצה יש לספק פרטים ולמלא טופס ייעודי באתר המועצה, ובנסיבות אלה נפגעים רבים, קל וחומר עת עסקינן באוכלוסייה מוחלשת, אינם פונים בתלונה בנושא.
בבקשה נאמר, כי מהתלונות עולה כי צרכנים המבקשים להשיב מכלי משקה ולקבל את דמי הפיקדון מעמתים את מנהלי הרשת ועובדיה עם הוראות החוק. מנהלי הרשת ועובדיה מצהירים בפני הצרכנים, כי הוראות הדין אינן מעניינות אותם, ומסרבים לעמוד בהן. מהתלונות גם עולה התנהלות משפילה ומבזה מצד עובדי הרשת. במקרים מסוימים הם אף מרחיקים באמצעות אנשי ביטחון צרכנים המבקשים להשיב מכלי משקה ולקבל את דמי הפיקדון.
לדברי המועצה לצרכנות, לא מדובר בטעות נקודתית, בהשמטה מקרית או בשגגה בתום לב. מהראיות שנאספו עולה, כי חוק הפיקדון מופר באופן שיטתי ומכוון בידי ויקטורי. לדברי המועצה לצרכנות, פניות לרשת ויקטורי לתיקון ההפרות לא נשאו פרי, ותלונות נגד הרשת המשיכו להצטבר. רוב התלונות שהועברו לרשת לא זכו למענה, והדבר עצמו מלמד על זלזול הרשת בפניות ובתלונות שהועברו אליה. גם כאשר הרשת בחרה להשיב לתלונות, הדבר נעשה פעמים רבות בדרך גנרית.
בשל כל אלה מוגשת הבקשה הנוכחית להורות לוויקטורי לתקן את דרכה, לקיים את הוראות החוק ולפצות את הקבוצה שנפגעה. בבקשה מצוין, כי ויקטורי הורשעה בעבר על הפרת חוק הפיקדון, נתבעה על הפרת החוק ונמצאה חייבת בתשלום פיצוי. בבקשה מצוין, כי המחוקק קבע בחוק הפיקדון פיצוי ללא הוכחת נזק בסך 1,800 ש"ח בגין כל סירוב.