רפורמת "לא עוצרים בנמל" יצאה לדרך
מיום שני, 1 ביולי 2024, ישראל מתקדמת לעתיד של יבוא קל, יעיל ומשתלם יותר, עם השקת הרפורמה החדשה "לא עוצרים בנמל". רפורמה זו היא החלק הראשון ברפורמה המלאה שמוביל משרד הכלכלה והתעשייה, "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", ותאפשר יבוא חופשי של אלפי מוצרים ללא עיכובים בנמלים לצורך בדיקות ואישורים.
שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "יום היסטורי במאבק שלנו במונופולים ובקרטלים. כעת אף מכולה לא תעוכב בנמלים, והסחורה תגיע ישר למדפים, בלי בירוקרטיה מיותרת ובלי מכון התקנים, ובעיקר בלי עלויות מיותרות שמתגלגלות אל הצרכן. מעכשיו לא יעכבו מכולות עם סחורות מאירופה בנמלים בישראל, והשליטה של המונופולים בעורק הכניסה של סחורות לישראל תיפסק. "אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו פי כמה מאזרחי אירופה על מוצרים זהים.
"החלק הראשון ברפורמה, המכונה 'לא עוצרים בנמל', הוא מהפכה בשיטת היבוא של מוצרים לישראל, חוסך בירוקרטיה, טופסיאדה וחסמים שעלותם יקרה מאוד לציבור. החגיגה של המונופולים נגמרת."
הרפורמה החדשה מסירה את הצורך להציג הצהרות, אישורים ובדיקות במעבדות למרבית המוצרים המיובאים לישראל והכפופים לתקינה הרשמית. מעתה יבואנים יידרשו רק להצהיר כי המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות, כמו במדינות אירופה. שיטה זו מקלה מאוד את היבוא. היא תאפשר כניסת מוצרים מהירה יותר לשוק, תפחית את עלויות היבוא, והדבר יביא להגדלת התחרות באמצעות מגוון המוצרים הזמינים לצרכנים הישראלים.
עד היום נדרשו יבואנים להגיש את בקשות היבוא למעבדות הבדיקה, ובאמצעותן לקבל את אישור הממונה על התקינה לשחרור הטובין. דרישה זו הביאה לעיכובים ולעלויות, בהן עלויות של בדיקות, אחסון ועיכובים. אלה התווספו למחיר הסופי של המוצר לצרכן. עלויות אלו עשויות להגיע ל-9% מערך היבוא של המוצרים.
עם כניסת הרפורמה לתוקף, התהליך יהיה פשוט ויעיל הרבה יותר:
- היבואן לא נדרש לעבור דרך הממונה על התקינה ולא נדרש להגיש בקשות דרך מעבדות הבדיקה.
- ההכנסה ישירה דרך המכס. כאשר כל מה שנדרש הוא לסמן קוד מתאים במכס, והטובין נכנסים לשיווק.
- היבואן נדרש רק לשמור בתיק המוצר הצהרה עצמית שלפיה המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות. בחלק קטן של המוצרים נדרש לשמור גם בדיקת דגם.
- כניסה ישירה לשוק: המוצרים ייכנסו לשוק ללא עיכובים בנמלים, והדבר יאפשר יבוא מהיר ויעיל יותר.
- הוזלת עלויות: הסרת החסמים הבירוקרטיים תוזיל את עלויות היבוא, והדבר יאפשר ויעודד הוזלת מחירים לצרכנים והגברת התחרות בשוק.
לרפורמה "לא עוצרים בנמל" יש משמעויות כלכליות על המשק הישראלי:
- הפחתת עלויות יבוא: ביטול הצורך בהגשת בקשות באמצעות מעבדות בדיקה יפחית את העלויות הבירוקרטיות המוטלות על היבואנים. עלויות אלו, שהיו מתווספות למחיר המוצר הסופי, יופחתו, והדבר יאפשר הוזלת מוצרים לצרכן.
- הגברת התחרות: הסרת החסמים הבירוקרטיים תאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לענף היבוא וליצור תחרות. תחרות מוגברת בין היבואנים תביא להוזלת מחירים ולשיפור האיכות והמגוון של מוצרים המוצעים לצרכנים.
- הגדלת מגוון המוצרים: הרפורמה תאפשר יבוא של מוצרים עונתיים ומוצרים בעלי ביקוש משתנה במהירות גבוהה יותר. הצרכנים ייהנו ממגוון רחב יותר של מוצרים בזמינות גבוהה יותר.
- שיפור היעילות העסקית: תהליך יבוא פשוט יותר יפחית את הזמן והמשאבים הנדרשים ליבואנים, והדבר יאפשר להם להתמקד בשיפור של השירות וההיצע לצרכן.
- הוזלת מוצרים בקבוצות ספציפיות: מוצרים מקבוצות 2 ו-3, כגון מכשירי חשמל קטנים, חיתולים ומוצרי היגיינה, צפויים להוזלה ממשית בשל פתיחת השוק ליבוא מקביל וליבואנים חדשים.
הרפורמה תחול על מוצרים כגון בקבוקים וכלי אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, סירי לחץ, כפפות, מנורות, מזגנים, מדיחי כלים, חיתולים וטמפונים, וכן מקררים, מזגנים, תנורים, טוסטרים, טלוויזיות, ציוד מחשבים, אופניים, ריהוט לתינוקות ולילדים ואלפי מוצרים (קבוצות בדיקה 2 ו-3).
הרפורמה לא תחול על מוצרים בסיכון גבוה לבטיחות הציבור או הסביבה, למשל ציוד רפואי ומוצרי חבישה, מוצרים לתינוקות, ציוד הרמה כולל מעליות, ציוד לחץ, מוצרי בנייה, ציוד גילוי וכיבוי אש ועוד (קבוצת בדיקה 1).
כדי להבטיח שהמוצרים המיובאים בטיחותיים ועומדים בדרישות התקינה, יתווסף כוח אדם משמעותי למינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה. כוח אדם זה יפעל במסגרת מערכת ניהול סיכונים לביצוע בקרה רצופה על המשלוחים. מוצרים המשתייכים לקבוצה 1, בעיקר מוצרי תינוקות וצעצועים מסוימים, ימשיכו לעבור ביקורת קפדנית כדי להבטיח את עמידתם בתקן הישראלי באמצעות בדיקות מעבדה והוכחות ממוסמכות.
רפורמת "לא עוצרים בנמל" היא רק השלב הראשון במהלך רחב יותר של פתיחת ישראל לשוק יבוא משוכלל ותחרותי יותר. חקיקת החלק השני של הרפורמה, "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", תושלם במושב הכנסת הנוכחי בתוך שבועות ספורים.