מגה תעשיות
חדשות
מגה סטטיסטיקה
לעמוד קודם

סקר הערכת מגמות בעסקים, דצמבר 2022

19/01/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

בחודש אפריל 2022 החל בנק ישראל במהלך של העלאת הריבית במשק במטרה להביא ליציבות מחירים ולמתן את האינפלציה. בחודשים אלו עלתה ריבית בנק ישראל מרמה של 0.35% לרמה של 3.75%. מנהלי עסקים נשאלו על השפעת המהלך על מצבו הכלכלי של העסק ועל תוכניות עסקיות עתידיות. אוכלוסיית הסקר כוללת את הענפים תעשייה, בינוי, מסחר קמעוני, מלונאות ושירותים. מדגם הסקר מייצג כ-70,000 עסקים בענפים אלו.

התלות של פעילות החברה באשראי בנקאי או חוץ-בנקאי:

* כ-27% מהעסקים באוכלוסיית הסקר דיווחו שפעילותם הכלכלית תלויה במידה ניכרת באשראי בנקאי/חוץ-בנקאי.

* בענפים תעשייה, מלונאות ושירותים עסקיים, אחוז העסקים שפעילותם תלויה במידה ניכרת באשראי בנקאי/חוץ בנקאי גבוהה מענפים אחרים (תרשים 1).

מידת הפגיעה בפעילות החברה בעקבות העלאת הריבית:

* מידת הפגיעה בפעילות העסקית של החברות גבוהה. כ-35% ממנהלי העסקים מגדירים אותה כמהותית.

* עליית הריבית משפיעה גם על גיוס משקיעים. אפשר לראות זאת בענפים מידע ותקשורת (שירותי הייטק), שבהם אחוז גבוה של עסקים הנפגעים מאוד מעליית הריבית (כ-41%), אך אחוז נמוך של עסקים המדווחים שפעילותם הכלכלית תלויה במידה ניכרת באשראי בנקאי/חוץ בנקאי (כ-15%).

השפעת עליות הריבית על מקורות המימון, על תוכניות עתידיות ועל מחירי המוצרים:

* מדיווחי המנהלים ניכר, כי לעליית הריבית השפעה ממשית על תוכניות התרחבות ועל מחירי המוצרים של העסקים. כ-43% מהמנהלים בענפי התעשייה דיווחו שלעליית הריבית יש השפעה מהותית על נושאים אלו, וכ-25% מהמנהלים דיווחו על השפעה מהותית על מקורות המימון.

מידת השינוי במקורות המימון ובמסלולי המימון של החברה בעקבות העלאת הריבית:

* כ-22% מהעסקים דיווחו שישַנו במידה ניכרת את מקורות המימון ואת מסלולי המימון של החברה בעקבות העלאת הריבית. בענף המלונאות ועסקים גדולים (יותר מ-100 מועסקים) בענף המסחר הקמעוני שדיווחו שהם תלויים במידה ניכרת באשראי, הם גם אלו שאחוז גבוה מהעסקים בהם צופים שינוי ממשי במסלולי המימון ובמקורות המימון.

מידת הצמצום של תוכניות התרחבות בחברה (כגון הגדלת מצבת העובדים או שכירת שטחי פעילות נוספים) בעקבות העלאת הריבית:

* כ-28% מהעסקים בסקר רואים בהעלאת הריבית גורם המגביל את צמיחת החברה והמשפיע באופן שלילי על תוכניות ההתרחבות העתידיות. בענפים שלהלן אחוז זה גבוה משאר הענפים: תעשייה (43%), מסחר קמעוני (38%) ומלונאות (60%).

מידת העלאת המחירים של תוצרי החברה בעקבות העלאת הריבית:

* מצד אחד, עליית הריבית גורמת להפחתת ביקושים במשק (הדבר מביא להורדת מחירים), אך מצד שני מעלה את עלות התשומות לעסקים, ולכן גם עלולה להביא לעליית מחירים של מגוון מוצרים. אחוז גבוה מהמנהלים בענפי התעשייה והמסחר הקמעוני מדווחים על השפעה ממשית של עליית הריבית על העלייה במחירי המוצרים של העסק (כ-43% וכ-27%, בהתאמה), לעומת 9% מהעסקים הגדולים בענף הבינוי.

* חיזוק לדיווחי המנהלים בתעשייה על עליות המחירים של תוצרי החברה מתקבל ממדד מחירי תפוקת התעשייה (מדד מחירי יצרן), המלמד על עלייה של כ-10% בשנת 2022 (מדד נובמבר 2022 בהשוואה לדצמבר 2021).

 

תרשים 1: אחוז העסקים שהעסק שבבעלותם תלוי במידה מהותית באשראי בנקאי או חוץ בנקאי

תרשים 2: אחוז העסקים המושפעים במידה ניכרת מעליית הריבית

תרשים 3: אחוז העסקים שעליית הריבית משפיעה באופן מהותי על מקורות המימון שלהם

תרשים 4: אחוז העסקים שעליית הריבית משפיעה באופן מהותי על תוכניות ההתרחבות שלהם (כגון הגדלת מצבת העובדים או שכירת שטחי פעילות נוספים)

תרשים 5: אחוז העסקים שעליית הריבית השפיעה באופן ממשי על מחירי מוצריהם

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן