משא ומתן להעלאת שכר
שלושה טיפים שעשויים לסייע בניהול משא ומתן מוצלח הנוגע לבקשת העלאה בשכר מהמעסיק
עם עליית יוקר המחיה מצד אחד והמיתון שבפתח מצד שני, עובדים רבים פונים למעסיקים בבקשה להעלאה בשכר. היענות המעסיק ובעקבותיה העלאת השכר משפרת את התזרים החודשי החיובי, מסייעת "לסגור את החודש", משפרת את ההרגשה הטובה ומחזקת את האנגייג'מנט והחיבור למקום העבודה.
להלן שלושה טיפים שעשויים לעזור לנהל משא ומתן מוצלח בכל הנוגע לבקשת העלאה בשכר: הכנה מוקדמת, מיתוג עצמי ואסרטיביות.
הכנה מוקדמת
האם אתה יודע כמה מרוויחים בעלי תפקיד דומה לתפקיד שלך בחברות דומות לחברה שבה אתה עובד? אם לא, כדאי לבדוק, ויש מספר דרכים לעשות זאת, בהן בדיקה דיסקרטית עם חברים וקולגות מהענף, העלאת שאלות אנונימיות בפורומים סגורים מקצועיים, שימוש בשורת החיפוש ברשת החברתית לינקדאין וגלישה באתרים כגון glassdor, שמאפשר הצצה אל תוך ארגונים וחברות, שכן עובדים משתפים גם באופן אנונימי חוות דעת על הארגונים ומידע על שכר.
במסגרת ההכנה המוקדמת, צריך להכין גם את "נאום המעלית", אותו מסר קצר, ארוז, שאפשר להעביר בזמן קצר. מסר שמגלם את היתרונות, החוזקות, התרומה הטובה שלך האישית לצוות ולארגון, והסיבות שעשויות להוביל את המעסיק להחליט להעלות את שכרך. בכל הנוגע להעלאה בשכר, רצוי שזה יהיה נאום חייך. הנאום צריך להיות מבוסס כמובן ככל האפשר על עובדות ונתונים.
מיתוג עצמי
מיתוג עצמי נכון לאורך כל הדרך, ולא רק לפני בקשת ההעלאה בשכר. הוא עשוי להביא לרכישת כוח והצלחה אישית ומקצועית, שעשויה להתבטא בין השאר בשכר גבוה ובשיפור הישגים.
כדי למתג נכון ולהשיג את התוצאה, עליך לסגל דפוסי פעולה אפקטיביים ולבצע פעולות מעשיות שיביאו למיתוג עצמי, שיבטא את החוזקות שלך באופן מעורר השראה ואשר עשוי לשמש מודל לחיקוי לסביבה שתתפוס אותך כמצליחן. פעולות שאפשר לעשות במסגרת בניית מותג אישי מקצועי והפיכה למוביל דעה הן העברת פרזנטציות והדרכות בארגון, כתיבת מאמרים לתקשורת ועוד.
אסרטיביות
כמה פעמים התחרטת שלא אמרת משהו שהיית צריך להגיד כדי לשפר את מצבך במרקם העדין של מאזן הכוחות במסגרת התקשורת הבינאישית? אסרטיביות היא אחת המיומנויות החשובות שכדאי לסגל ולפתח במקום העבודה. באמצעות פיתוח מיומנות זו, תוכל לקדם את המטרה שלך וגם לשמור על כבודו של הצד השני.
עיתוי וזמן
פנינה קרן, שהייתה סמנכ"לית משאבי אנוש באוניברסיטת בן גוריון ובבנק ישראל, מרצה ב"מיזם הדיגיטלי ללימוד פרקטיקות ניהוליות, ארגוניות ומיומנויות" ומומחית לפיתוח יכולות ההון האנושי וליצירת אימפקט ארגוני, מתארת: "יש שני סוגים של עובדים. הסוג הראשון הם אלו שנרתעים מלדבר ולבקש לעצמם העלאה בשכר, והסוג השני הוא עובדים שמבקשים העלאה בשכר ולא תמיד הולך להם. עובדים מהקטגוריה הראשונה צריכים לעשות הכנה מוקדמת ולהגיע עם נימוקים טובים, מיפוי של הפרויקטים וההישגים שלהם (נאום מעלית מוכוון להעלאת שכר). כך יקל עליהם לשכנע את המעסיק להעלות את שכרם. עובדים מהקטגוריה השנייה כבר ביקשו העלאה בשכר ולא קיבלו, אולי בגלל עיתוי לא נכון מול הממונה או שיחה שלא הייתה בנויה נכון. עליהם לבנות את השיחה כראוי, ולהבין מהמנהל למה לא העלה עד היום. מההבנה הזאת לצאת ולקבוע יעדי שיפור להשגת המטרה.
"בשני המקרים צריך לגייס את המחויבות של הממונה לבקשה ולמצוא את העיתוי הנכון והזמן הנכון. לפיכך מומלץ לבקש פגישה אישית עם הממונה, כדי שהממונה יידע על מה השיחה ויוכל להכין את עצמו.
"את השיחה צריך לסיים עם החלטה ברורה כגון מתי הנושא יעלה שוב או מתי להעלות שוב את הבקשה. זו סגירה שנותנת ערך לשיחה מבחינת קידום הנושא כדי להשיג את המטרה בסופו של דבר. משפטים כגון 'לא, אני אחשוב על זה', אינם מקדמים. גם הממונה לא תמיד מרגיש נוח בשיחה כזאת.
"במסגרת ההכנה המוקדמת לפגישה בנושא העלאת שכר, אני ממליצה להכין את הרקע, לפרט מה הסיבות שבגינן אני רוצה את ההעלאה, לציין סיבות שידברו למנהל ואמורות לשכנע כגון פירוט ההישגים, התייחסות לשיחות משוב קודמות שהמנהל יתקשה להתנגד להן ושיגרמו לו להסתכל עליך כגורם שמגיעה לו העלאה בגין ההישגים. הטיעונים צריכים להיות טובים ומגובים בנתונים ובעובדות."
עו"ד שרון הר זהב, כותבת מאמר הדעה, מפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד פרקטיקות ניהוליות וארגוניות ומיומנויות בעולם העבודה. המיזם מועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי ללימוד עובדים ומנהלים, מקבוצת אל הנכס. sharonharzahav@gmail.com