מקדחה חשמלית שקטה
מקדחה חשמלית חדשה מדגם SmartROC T35 BE של חברת אפירוק (Epiroc) נמצאת בשלבי ניסוי בפרויקט הרחבת המטרו באוסלו, בירת נורווגיה. המטרה היא לבדוק את ביצועיה בתנאי אמת ולצמצם פליטות ורעש באתרי תשתית רגישים. זה דגם קונספט שאינו זמין עדיין בייצור סדרתי, ורק שתי יחידות שלו פעילות כיום בעולם.
בניגוד למקדחת דיזל, הגרסה החשמלית מפחיתה את הפליטות באתר לאפס ומבטלת את רעש המנוע - יתרון מהותי בפרויקטים עירוניים, בייחוד באזורים מאוכלסים. לדברי טרונד ורנר יוהנסן (Trond Werner Johanssen), הבעלים והמנכ"ל של חברת גרון סוליד (Grunn Solid), קבלן שמשתתף בפרויקט: "זה עובד ממש כמו מקדחה רגילה, גם אם קשה להאמין לזה. המכשיר קיבל מנוע הנעה חשמלי, אבל מעבר לכך זו אותה מקדחה תעשייתית מוכרת. המפעילים שלנו פשוט עלו והתחילו לעבוד מיד."
במסגרת שיתוף הפעולה בין אפירוק לחברת גרון סוליד, היצרן מקבל משוב בזמן אמת על ביצועי המקדחה. "חשוב לנו לקבל משוב ישירות מהאנשים שמפעילים את הכלים שלנו", מסביר רובין אדסבורן (Robin Edsborn), מנהל מוצר לשוק הבינלאומי באפירוק. "הניסיון של הלקוחות בסביבת העבודה שלהם הוא חומר גלם חיוני לפיתוח המוצר הטוב ביותר בתחום החדש הזה."
ל־SmartROC T35 BE שילדה מוכרת וטכנולוגיה קיימת, אך יש לה מערכת הנעה חשמלית מלאה. אחד ההיבטים המרכזיים בניסוי הוא בחינת ההתנהלות עם כבל החשמל המספק אנרגיה למקדחה, משאב תפעולי שעלול להשפיע על יעילות העבודה ואתגרי הניידות בשטח.
הפרויקט באוסלו מספק לאפירוק תובנות חשובות לקראת הדור הבא של מקדחות חשמליות לתעשייה הכבדה. אם תהליך הניסוי יוגדר כהצלחה, המקדחה עשויה לסמן את תחילת המעבר לציוד קידוח נקי ושקט יותר, בעל יתרונות ממשיים לעבודות תשתית בסביבה אורבנית.
אוסלו שואפת להיות אחת הערים המובילות בעולם בבנייה ירוקה ותשתיות ללא פליטות. מ־1 בינואר 2025, כל אתרי הבנייה שבאחריות העירייה מחויבים לפעול ללא פליטות, מה שמקדם שימוש בציוד חשמלי, מכונות שקטות וטכנולוגיות קידוח נקיות.
אחד הפרויקטים המרכזיים הוא הרחבת קו המטרו פורנבו (Fornebu), שבו נעשה שימוש במכונות ותשתיות לבנייה ללא פליטות, כדי להפחית רעש וזיהום במרחב עירוני צפוף. הפרויקט משמש מודל לפיתוח תשתיות עתידיות המשלבות ציוד חשמלי כבד ומערכות ניהול אנרגיה יעילות.
