מגה תעשיות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה: צמצום זמני ההמתנה בנמלים

16/03/2023
זמן קריאה: 4 דק'

ועדת הכלכלה התכנסה לשתי ישיבות שעסקו בצמצום זמני ההמתנה בנמלים ובהסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל. מהדיון עלה, כי עיקר הבעיה כיום נוגעת למחסור בנהגי משאיות שיובילו מטען מהנמל. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן קרא למשרדי התחבורה והאוצר למצוא לכך פתרונות. כדבריו: "יוקר המחיה בישראל יירד, ולא יעזור לאף אחד שום דבר."

בפתח הדיון הציגה החוקרת בת חן רוטנברג ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים על הנעשה בנמלים. לדבריה, כיום פועלים בישראל שישה נמלים, אחד מהם ממשלתי והשאר פרטיים. עם זאת דירוג ישראל יחסית למדד ביצועי הנמלים בעולם נמוך. עוד ציינה, כי בשנת 2021 אוניית מכולות שהתה בנמלים 20 שעות בממוצע יותר משנת 2019, ואוניית מטען כללי ואוניות עם צובר חופנים (גרעינים) שהתה ב-2021 בממוצע 84 שעות יותר משנת 2019.

מנתוני האוצר עלה, כי הפגיעה ביצוא מוערכת ב-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר, וביבוא - כעשרה מיליון שקל ליום במונחי תוצר. חלק מהעלות מתגלגל לכיסי הצרכנים.

המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, אלי בר יוסף אמר, כי צוואר הבקבוק בפריקת גרעינים נפתר והמסוע החדש נפתח. עם זאת, הוסיף, קצב פריקת הממגורות לא עומד בקצב הטעינה, והדבר יוצר סתימות. הוא קרא לבטל את הפטור שניתן ליבואנים על שמונה ימי אחסנה.

בדיון התעורר ויכוח באשר לקנסות. בר יוסף טען שהנמל לא גובה קנסות אלא תעריפים לפי חוק, ואילו יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון טען, כי בשנה שעברה שולמו 300 מיליון שקל קנסות.

מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ במשרד התחבורה, צביקה שפירא אמר, כי הממגורה לא הייתה סתומה זה זמן, וכי בצפון יש תור כי יבואנים בוחרים לפרוק בצפון ולשנע את הסחורות דרומה. "אני לא בטוח שהפחתה של ימי הפטור בממגורה באשדוד תפתור את הבעיה", אמר.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין אמר, כי כל מה שצריך לעשות זה לדרוש משרת התחבורה ומשר האוצר לאפשר תפוקה מלאה בכל הרציפים, ושתהיה תחרות.

היו"ר ביטן ביקש לדעת מה המשמעות המשפטית של המהלך.

נציגת משרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי, אמרה כי כדי שזה יקרה, נמלי המפרץ והדרום צריכים להעביר מכתבי בקשה. לדבריה, נמל הדרום לא העביר מכתב כזה, ובמכתב שהעביר נמל המפרץ היו חסרים פרטים.

נציג האוצר, איציק דניאל הוסיף, כי לאחר שיועבר כל מה שצריך, הבקשות ייבחנו ויוגשו לשרים לקבלת החלטה.

 

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
 

סמכ"לית נמל חיפה, ליהי גולן אמרה, כי בחיפה אין תור ואוניות נפרקות תוך 20 שעות. עם זאת נמל מספנות ישראל חורג מהמגבלה שהוטלה עליו לפריקה של עד 5% מטען כללי.

באשר לבעיות השינוע אמר סמנכ"ל הכלכלה במשרד התחבורה, עופר אליישר, כי המשרד פועל לתקן את תקנת שעות עבודה ומנוחה לנהגים, כך שיהיו יותר שעות עבודה תוך איזון בפן הבטיחות.

בר יוסף הוסיף, כי ב-2010 היו 347 אלף משאיות וב-2021 ירד המספר ל-305 אלף, ואילו כמות המטען עלתה ב-30%.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש אמר, כי תקנת שעות העבודה היא הסיבה האמיתית לפקק, ועוד ב-1999 הורה בג"ץ למשרד התחבורה לתקן אותה.

היו"ר ביטן קרא למשרד התחבורה להביא הוראת שעה שתסייע לטפל במצב הזה, ולקדם פתרונות נוספים כגון עידוד חיילים משוחררים במענק לעבודה מועדפת כנהגים ותכנון אזורי מנוחה לנהגים. "משרד התחבורה צריך לתת פתרון." היו"ר ביטן גם קרא לאוצר להתגייס, ולהשקיע בכך כסף שהוא מקבל כדיבידנד מהנמלים.

סמנכ"ל הכספים של חברת נמלי ישראל, טיקו גדות אמר, כי יש תקציב של חמישה מיליון שקל לתמרוץ נהגים לעבוד בלילה, בין 100 ל-300 שקל לנהג, והוא מנוצל, אבל אנחנו רק בתחילת השנה. היו"ר ביטן קרא לאוצר להגדיל את התקציב ולתמרץ יותר את הנהגים, ולא את היבואנים.

נציג ההסתדרות, ניר אייזנברג אמר, כי העלות של התור התפעולי היא רק 0.1% אינפלציה בשנה. לדבריו, העובדים יכולים להיות חלק מההסכמים, אבל אי אפשר לפתוח את התחרות באבחת סכין.

היו"ר ביטן אמר, כי מקובל עליו שלא צריך לפגוע בהסכמים חריגים, אבל יוקר המחיה במדינת ישראל יירד, לא יעזור לאף אחד שום דבר. לא יכול להיות שמשלמים על אחסנה בנמלים 400-300 מיליון שקל בשנה. הדבר משפיע על מחיר הגרעינים ומעלה את כל מחירי המזון מהחי. "אם נפחית את מחיר הגרעינים ב-30 אחוז, זה יגיע למחיר לצרכן. העבודה העיקרית שלנו היא לטובת הציבור הרחב.".

באשר למסילות לנמלים אמר כתריאל מוריה מרכבת ישראל, כי המסילה שנמצאת בתוך השטח של הממגורה שבבעלות חנ"י, צריכה להיות מתוחזקת מכספי חנ"י. הרכבת הפסיקה להגיע לשם כי אסור לעבוד במסילה מבחינה בטיחותית, אך חנ"י בשלבי תכנון הטיפול בה והסכימה לממן את התחזוק.

ח"כ אלון שוסטר אמר לקראת תום הישיבה, כי באיזון בין העקרונות של משק חופשי ושוק חופשי ומשימה פרטית, הוא תומך בעמדת היו"ר ביטן. "אם יש תקיעות, המדינה צריכה להתערב", ציין.

זמני המתנה, שהייה ופריקה ממוצעים ואחוז הענות לביקוש צוותים לאוניית מכולה (שעות)
שנה חברת נמל חיפה חברת נמל אשדוד
זמן שהיה זמן המתנה זמן פריקה הענות לביקוש זמן שהיה זמן המתנה זמן פריקה הענות לביקוש
2012 23.4 3.7 19.7 78% 27.5 6.5 21.0 81%
2013 22.8 4.8 18.0 83% 34.1 10.5 23.6 100%
2014 23.4 4.2 19.2 88% 31.3 7.3 24.0 56%
2015 21.1 4.1 17.0 87% 32.8 7.5 25.3 56%
2016 20.5 4.1 16.4 93% 32.3 8.6 23.7 54%
2017 20.1 4.0 16.1 89% 34.0 8.8 25.2 53%
2018 29.2 9.2 20.0 82% 44.8 14.9 29.9 47%
2019 24.8 4.7 20.1 78% 40.5 10.5 30.0 49%
2020 30.0 8.1 21.9 74% 47.5 17.1 30.4 43%
2021 43.8 17.4 26.4 61% 53.6 22.0 31.6 39%
2022 29.4 7.2 22.2 57% 47.0 17.3 29.7 40%
שינוי 26% 95% 13% 21- נ.א. 71% 166% 41% 41- נ.א.
זמני המתנה, שהייה ופריקה ממוצעים ואחוז הענות לביקוש צוותים לאוניית מטענים אוטומטיים (שעות)
שנה חברת נמל חיפה חברת נמל אשדוד
זמן שהיה זמן המתנה זמן הפריקה זמן שהיה זמן המתנה זמן הפריקה
2012 77.8 35.3 42.5 148.5 50.8 97.7
2013 82.9 36.2 46.7 127.4 33.3 94.1
2014 81.6 34.8 46.8 119.8 29.1 90.7
2015 92.8 43.8 49.0 119.7 35.7 84.0
2016 86.7 39.3 47.4 132.9 43.3 89.6
2017 101.9 47.3 54.6 142.1 48.0 94.1
2018 92.3 47.8 44.5 153.1 48.1 105.0
2019 62.8 21.5 41.3 168.4 50.8 117.6
2020 64.1 20.1 44.0 159.0 52.8 106.2
2021 127.8 77.0 50.8 154.0 42.9 111.1
2022 187.9 132.2 55.7 175.1 51.0 124.1
שינוי 142% 275% 31% 18% 0% 27%

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן