אופנוע שטח חשמלי יוקרתי
העתיד החשמלי של עולם הדו־גלגלי כבר מזמן לא מסתכם רק בקורקינטים שקטים ובאופנועי עיר מסוגננים. כיום החשמל חודר לכל תחומי הרכיבה, החל באופנועי כביש בסגנון רטרו המכונים "קפה רייסר" (café racers) וכלה באופנועי שטח פשוטים אך עוצמתיים. אחת הקטגוריות המסקרנות ביותר שקיימות היום היא אופנועים דו-שימושיים ואופנועי סקמבלר (אופנועי עיר וכביש חסכוניים) שמשלבים אווירה עירונית וקשיחות שטח.
מותג הבוטיק הצרפתי DAB Motors רוכב על הגל הזה. החברה, שהתפרסמה בזכות עיצוב מינימליסטי ודגש בעבודת יד קפדנית, מביאה את אותה האנרגיה לעולם החשמלי עם דגם חדש ומרהיב, DAB 1α X. הסקרמבלר היוקרתי משלב טכנולוגיה חדשנית עם עיצוב ייחודי ואמירה סביבתית.
האופנוע נבנה במפעל ההיסטורי של פיג'ו (Peugeot) בעיר מנדור שבצרפת, והוא רחוק מלהיות עוד כלי רכב חשמלי שגרתי. מתחת למעטפת בעבודת יד נמצא מנוע חשמלי נטול מברשות (בראשלס) בהספק של 25.5 קילוואט (34.6 כ"ס) עם מומנט מרשים של 395 ניוטון־מטר. סוללה בקיבולת של 7.1 קילוואט-שעות מספקת טווח של עד 150 ק"מ ונטענת בתוך שלוש שעות משקע רגיל באמצעות מטען מובנה. כפתור ייחודי מספק פרץ כוח קצר למי שמחפש אדרנלין מיידי.
ברוח הסקרמבלרים, האופנוע מיועד הן לשטח והן לעיר. יש לו צמיגי פירלי סקורפיון (Pirelli Scorpion Rally STR), מתלים מתכווננים מבית פאיולי (Paioli) עם ציפוי זהוב ומערכת בלימה של ברמבו (Brembo) עם ABS דו-ערוצי. כל זה במשקל כולל של 125 ק"ג בלבד ויכולת להגיע למהירות של 130 קמ"ש.
את האופנוע החשמלי מייחדים הפרטים הקטנים. התת-שלדה עשויה מסיבי פחמן ממוחזרים ממטוסי איירבוס, המושב מרופד בעור אלקנטרה, והמסגרת בגימור פרמיום. אפילו הסוללה תוכננה באופן שהופך אותה לנגישה לתיקון ולמיחזור, כחלק ממחויבות המותג לקיימות.
לכל היופי והטכנולוגיה הזו יש כמובן תג מחיר: 16,725 דולר. המחיר כולל אחריות לשנתיים ועלות משלוח בכל העולם. עד כמה שהמחיר נשמע אולי מוצדק, הוא עדיין גבוה יחסית, במיוחד לגבי אופנוע שמתפקד יותר כצעצוע יוקרה מאשר ככלי תחבורה יומיומי.
למי זה מתאים? כנראה לא לרוכב העירוני הממוצע ולא לחובב שבילים מזדמן. 1α X פונה לקהל שמעריך עיצוב, עבודת יד וייחודיות לא פחות מביצועים. במובנים רבים הוא המקבילה החשמלית הדו-גלגלית של מכונית ספורט יוקרתית, רק שאפשר גם לקפוץ איתו לשטח.
האם הוא יימכר? כנראה שכן, אבל לא במספרים גדולים. וזה אולי בדיוק הרעיון מאחורי הפיתוח. הדגם לא מיועד לשוק הרכיבה במובן ההמוני, אלא לאוספים פרטיים של אנשים וחובבי אופנועים שיכולים להרשות לעצמם את זה.