מגה דו
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

בג'אג' משלימה רכישה של KTM

04/12/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חברת בג'אג' (Bajaj Auto) משתלטת באופן רשמי על KTM ותת־המותגים שלה. אחרי שנה סוערת של קשיים פיננסיים, מהלכי התייעלות ושמועות על קריסה אפשרית, היצרנית האוסטרית נכנסת לעידן חדש בשליטת ענק הרכב ההודי.

לפני כשנה החלו להישמע דיווחים על מצבה הפיננסי המורכב של KTM. ההאטה בביקוש, עלויות ייצור גבוהות, פרויקטים עתירי השקעה ומבנה תאגידי מסובך, הביאו את החברה האם פירר (Pierer Mobility AG) לנקוט צעדים קיצוניים של שינויים ארגוניים, קיצוצים, דחיות פרויקטים והזרמות חירום.

לצד זאת KTM המשיכה לתפעל מותגים נוספים, בהם הוסקוורנה (Husqvarna) וגאסגאס (GasGas), מה שהכביד עוד יותר על הרווחים ועל מחזור פיננסי משתלם. כבר אז היה ברור שהמשך הפעילות היצרנית תלוי בשותף גדול וחזק, ובג'אג', שמחזיקה כבר שנים נתח בעל משמעות בחברה, הייתה מועמדת טבעית. לאחר שהועברו מניות שהיו בבעלות פירר לבג'אג', החברה ההודית מחזיקה היום ב־74.9% מהמניות של KTM. המהלך אושר על ידי כל הגופים הרגולטוריים הרלוונטיים באירופה ובהודו.

טלטלה שהצילה את KTM

בחודש מאי האחרון השקיע תאגיד בג'אג' 800 מיליון אירו כדי למנוע קריסה אפשרית של KTM. ההשקעה הזו, שנחשבה בלתי נמנעת על רקע הנתונים הקשים, היא שאפשרה לחברה להמשיך להפעיל את המפעלים, לצמצם התחייבויות ולהחזיר את פעילותה למסלול. בפירר הודו שהסכומים שהושקעו הם שהחזירו את KTM לחיים ברמה הכלכלית.

KTM ובג'אג' פועלות יחד כבר יותר מ־15 שנה. ההודים מייצרים למען KTM חלק גדול מהדגמים הקלים והבינוניים, כולל דגמים רבים מסדרת דיוק (Duke) במפעלים שבפונה (Pune). הקשר ביניהן הביא לייצור בעלויות נמוכות יותר, לחשיפה לשווקים מתפתחים, לפיתוח משותף של מנועים ושלדות ולקצב ייצור מהיר ומשתלם יותר. לכן המהלך הנוכחי הוא למעשה השלב הבא שהופך שיתוף פעולה ארוך טווח לשליטה מלאה וממוסדת.

מה זה אומר לעתיד האופנועים של KTM? השאלות הגדולות כעת הן סביב תכנון הטווח הארוך. מבחינת מאמצי הייצור, ההערכה היא שחלק גדול עוד יותר מהדגמים ייוצרו בהודו, מה שיביא למחירים תחרותיים יותר אך עשוי להרתיע רוכבים שמעריכים ייצור אירופי.

בג'אג' ידועה ביעילות תעשייתית ובגישה חדשנית. לכן ייתכן שנראה האצה בפיתוח של דגמים חשמליים ושיתופי פעולה טכנולוגיים עם מותגים וחברות אחרות. ככל הנראה KTM תייצר ותספק יותר מנועים ורכיבים לאופנועים קטנים ובינוניים. ההשתלטות של בג'אג' גם אמורה להביא לשדרוג תשתיות הייצור הקיימות. הוסקוורנה וגאסגאס עדיין חלק מהקבוצה, ונראה ששינויי הבעלות ישפיעו גם על פעילותן, בעיקר בהיבטים של ייצור ועלויות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן