הודו בדרך להיהפך למעצמת אופנועים
הודו ממצבת את עצמה כאחת השחקניות הגדולות הבאות בשוק האופנועים העולמי, בדיוק כפי שיפן עשתה בשנות השבעים של המאה הקודמת. אופנועים זולים עם ביצועים מרשימים ועיצוב בעל אופי הם רק חלק מהתוכנית. במרכז העניינים נמצאת חטיבת הייצור קלסיק לג'נדס (Classic Legends) בבעלות מהינדרה (Mahindra), שהחייתה מותגים מקומיים כגון ייזדי (Yezdi), ג'אווה (Jawa) ו־BSA, וכעת מתכננת לפרוץ לשוק הגלובלי.
היעד העיקרי הוא כניסה לשבעה שווקים חדשים עד סוף 2025: ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד, יפן, מקסיקו והמזרח התיכון. צפוי שייזדי תישאר בשוק ההודי דווקא, וג'אווה ו־BSA יובילו את מהלך היצוא עם דגמים כגון BSA גולד סטאר 650 (Gold Star 650). לאופנוע, בסגנון רטרו קלסי, מנוע בנפח 652 סמ"ק, מראה נוסטלגי ותמחור תחרותי, בעיקר הודות ליתרונות הייצור בהודו.
האתגר המרכזי הוא מדיניות המיסוי. ארה"ב צפויה להעלות את מסי היבוא לאופנועים ולחלקי חילוף ל־25% - עלייה חדה לעומת שיעור של 2.4%, והדבר מעכב את הכניסה לשוק האמריקני. גם בריטניה גובה מס יבוא של 6% עד 8% ו־20% מע"מ, אך הסכם סחר חופשי עשוי לשנות את התמונה ולבטל את העלויות הנוספות. שאר השווקים נחשבים ידידותיים יותר: באוסטרליה, בניו זילנד, בחלקים מאסיה ובמזרח התיכון יש פחות חסמי יבוא, והקהל מחפש אופנועים עם ניחוח קלסי.
אם קלסיק לג'נדס תבחר אסטרטגיית תמחור חכמה ותבסס מערך שירות אמין, שווקים אלו עשויים להיהפך לשווקים החזקים ביותר מבחינתה.
מה "יתפוס" בשטח?
גולד סטאר נראה כהימור בטוח, עם נוכחות מרשימה ומספיק כוח לרוב הרוכבים. גם דגמים מבית ג'אווה כגון 42 או 350 עשויים להצליח, בעיקר באזורים שמעריכים אופנועים פשוטים בעלי אופי. לעומת זאת דגמים קטנים, מתחת ל־300 סמ"ק, צפויים להיתקל בקשיים במדינות שמחפשות יותר ביצועים או גימור מוקפד.
מה לגבי אופנועים חשמליים?
לקלסיק לג'נדס כבר יש אופנועים חשמליים, אך בשלב זה החברה מעדיפה להמתין. תשתיות הטעינה עדיין לא בשלות ברוב האזורים, והמותגים הקלסיים נבנו על חוויית רכיבה שמתרחשת הרבה מעבר לעיר.
מגמת הייצוא מהודו צוברת תאוצה רבה: יותר מ־4.2 מיליון כלי רכיבה דו־גלגליים יובאו מיידית למדינות אחרות בשנה הפיסקלית 2025 - עלייה של יותר מ־21% לעומת השנה הקודמת. רובם היו אופנועים קטנים לשווקים מתפתחים, אך הכיוון הכללי עלול להשתנות עם המעבר ליצוא דגמים יוקרתיים יותר, שמביאים איתם לא רק תמחור נגיש אלא גם עיצוב והרגשת רכיבה ייחודית.
נראה כי הודו הולכת בדרכה של יפן, אך עם טוויסט נוסטלגי וניחוח בריטי. קלסיק לג'נדס לא מנסה רק למכור יותר אופנועים אלא בונה לעצמה מקום בלב של הרוכבים. אם תצליח, נזכה לראות הרבה יותר אופנועים עם שורשים הודיים וניחוח אירופי מובהק.