ימאהה תשקול מעבר למנועי V4
חברת ימאהה (Yamaha) אישרה, כי היא עשויה להשיק מנוע חדש עם ארבעה צילינדרים לקראת עונת 2026 של אליפות העולם MotoGP. עם זאת נראה, כי ההחלטה עדיין אינה סופית ותתקבל רק אחרי סדרת מבחנים ובדיקות טכניות שיוכיחו כי המנוע עדיף על המערכת הנוכחית שמותקנת באופנועי ימאהה.
המותג היפני, שהתחרה עד כה עם מנוע ארבעה צילינדרים בטור (inline-four) בתצורת קרוספליין (crossplane), נמצא בעיצומו של תהליך פיתוח של מנוע V4 חדש. מוקדם יותר דווח, כי החברה בוחנת מנוע במסלול בוולנסיה, אך בשלב זה עדיין לא ידוע אם זה המנוע המדובר עם ארבעה צילינדרים או גרסה מחודשת של האופנוע הנוכחי.
רוכבי המבחן הרשמיים של ימאהה, אוגוסטו פרננדס (Augusto Fernandez) וקרל קראצ'לו (Carl Crutchlow), השתתפו במבחנים בוולנסיה. עם זאת ימאהה לא אישרה באופן רשמי שמדובר בבדיקה טכנית ובמבחן שדה למנוע אחר. לדברי מקס בארטוליני (Max Bartolini), המנהל הטכני של הקבוצה, המנוע נמצא עדיין בשלב פיתוח מוקדם ובשלב זה אי אפשר להשוות את ביצועיו באופן מלא לאלה של המנוע הנוכחי.
"אם מנוע V4 יהיה מהיר וחזק יותר מהמנוע הקיים, הוא יותקן באופנועים הספורטיביים והתחרותיים שלנו מהעונה הבאה", אמר בארטוליני ברעיון בלעדי לאתר MotoGP.com. "הבדיקה עם הרוכבים הרשמיים תלויה בהתקדמות הפיתוח. אם האופנוע יהיה מוכן, נרצה לבדוק את היכולות הטכניות שלו בהקדם."
בארטוליני הוסיף: "פיתוח של מנוע ואופנוע מצריך זמן. כרגע אנחנו עדיין בשלב מוקדם מאוד. עדיין איננו יכולים לבצע השוואת ביצועים מדויקת, אבל ברגע שנוכל, ודאי שנבחן את שתי הגרסאות ונמשיך עם האופנוע המהיר יותר."
אם ימאהה אכן תבחר לעבור למנוע V4, זה אומר שכל הקבוצות והיצרניות המרכזיות של MotoGP, כולל דוקאטי (Ducati), KTM והונדה (Honda), יתחרו עם מנועים דומים ברמה טכנית ופיזית. הדבר אמור לתרום לצדד הטכני ולצד ההנדסי של התחרות, ובמובן חיובי יהפוך אותה לאחידה ומאוזנת יותר.
ימאהה היא אחת מהמשתתפות ומהספקיות הוותיקות בעולם במרוצי אופנועים, ובפרט תחרות MotoGP. מאז הצטרפותה לענף הספורט הדו-גלגלי בשנות השישים, ימאהה נהפכה לשם נרדף לחדשנות טכנולוגית ולהצלחות תחרותיות. רוכבי אופנועים מקצועיים רבים התחרו על אופנועים בצבעים הייחודיים של ימאהה. החברה היפנית זכתה באליפות העולם הראשונה שלה בתחום 250 סמ"ק בשנת 1964 בזכות פיל ריד (Phil Reid) הבריטי.