למה אופנועים מתייקרים?
בתעשיית האופנועים רוכבים רבים מתלוננים על עליית מחירים ניכרת בשנים האחרונות, ולעיתים בצדק: דגמי דגל נושקים ל־40 אלף דולרים, ודגמים במהדורה מוגבלת או מיוחדת חוצים בקלות את רף ה-60 אלף. אבל האם ההתייקרות אמיתית? או אולי זו אשליה שנובעת מהשוואה לא מוצלחת לעבר?
כדי לבדוק זאת הושוו מחירי העבר של דגמים אייקוניים כשהם מוצמדים לאינפלציה באמצעות מחשבון הבנק המרכזי של אנגליה לבין גרסאותיהם המודרניות. התוצאה? לא מה שחשבתם.
דוקאטי מונסטר (Monster) M900 מ־1993 נחשב לאופנוע שהציל את החברה. במחיר של כ-9,000 דולרים הוא הופיע כדגם איטלקי אקזוטי במחיר נגיש. לאחר התאמה לאינפלציה, מדובר ביותר מ-15 אלף דולרים. הדגם הנוכחי, דוקאטי מונסטר SP, עולה פחות מכך ומשאיר עודף לרכישת ציוד רכיבה איכותי.
דגם הורנט (CBF600 Hornet) מ־1998 עלה בזמנו כ-7,000 דולרים, מחיר שקפץ לכמעט 11,000 כיום. לעומתו לדגם CB750 Hornet החדש ביצועים וטכנולוגיה עדכניים ומחירו פחות מ-9,000 דולרים, כלומר פער של יותר מאלפיים דולרים.
לא בכל המקרים האופנועים זולים יותר, אך ברבים מהם השיפור באבזור, בטכנולוגיה ובבטיחות, עצום. למשל, BMW S1000RR משנת 2009 עלה כ־13 אלף דולרים שהם כ-18 אלף כיום. הירידה במחיר פחות בעלת משמעות מהדגם העדכני עם 17 כ"ס יותר, בקרת החלקה מתקדמת, מערכת בלמים רגישה להטיה, לוח מחוונים צבעוני ומנוע גל זיזים שנבנה לפי טכנולוגיית שיפט קאם (ShiftCam) המקורית.
מה שלא השתפר, ואף החמיר, הוא מחיר המימון. הריבית באנגליה הייתה 0.1% בתקופת הקורונה, אך מאז טיפסה ל־4.25%, וייתכן שתמשיך לעלות. הדבר משפיע ישירות על הלוואות, ליסינג ומסלולי מימון ומכביד על הרוכש הממוצע.
טוני קמפבל (Tony Campbell), מנכ"ל איגוד תעשיית האופנועים בבריטניה, סיכם: "כשמביאים בחשבון אינפלציה ושערי מטבע, מחירי האופנועים החדשים לא השתנו מהותית. נכון, זה תחביב יקר, ויצרנים מתמודדים עם עלויות פיתוח גבוהות, תקנות בטיחות ודרישות זיהום אוויר מחמירות. עם זאת ערכם של אופנועים משומשים נשמר היטב, לפיכך בסופו של דבר עלות הבעלות הכוללת ירדה יחסית לעבר."