רוכבים מודאגים מרכבים אוטונומיים
הממשלה הבריטית הודיעה כי בכוונתה להקדים את פריסת שירותי המוניות והאוטובוסים האוטונומיים לשנת 2026 - שנה לפני המתוכנן. המהלך נכלל בחוק החדש הנוגע לרכבים אוטונומיים, שנועד לקדם פיילוטים מסחריים קטנים כבר באביב 2026, לקראת פריסה רחבה יותר ב־2027.
שרת התחבורה, היידי אלכסנדר (Heidi Alexander), אמרה כי הטכנולוגיה עשויה להכניס השקעות, ליצור מקומות עבודה ולמקם את בריטניה כמובילה עולמית בתחום התחבורה האוטונומית. לפי ההערכות, תעשיית הרכב האוטונומי עשויה להגיע לשווי של 42 מיליארד ליש"ט עד 2035 ולספק כ־38 אלף משרות. הנתונים מלמדים כי 88% מהתאונות נגרמות מטעויות אנוש, והממשלה סבורה שהטכנולוגיה עשויה לצמצם את היקף ההרוגים.
החוק החדש מחייב כלי רכב אוטונומיים לעמוד בסטנדרט בטיחות שווה לזה של נהג מיומן או גבוה יותר. משרד התחבורה מתחייב לשקיפות ציבורית ולהתייעצות לפני הפעלה מסחרית.
רוכבי האופנועים מזהירים
ארגוני הרוכבים, בהם המועצה הארצית לרוכבי אופנועים (NMC), מזהירים שהקדמת תוכניות הפיילוט עלולה לסכן את הרוכבים. לטענתם, לפני שמצהירים על מוכנות יש לוודא שהמערכות מזהות אופנועים במדויק, בעיקר בעת עקיפות ופניות בצומת.
קרייג קרי־קלינץ' (Craig Carey-Clinch) מהמועצה אמר: "צמיחה לא תבוא על חשבון בטיחות, במיוחד בעבור משתמשי הדרך הפגיעים ביותר." הארגון אף השווה את המצב לניסיון הקודם עם השקת קורקינטים חשמליים, שהביא לשימוש לא חוקי נרחב.
מכון הנהגים המתקדמים (IAM RoadSmart) לא מתנגד לפריסת הטכנולוגיה, אך דורש בדיקות מקיפות בסביבה מבוקרת, שילוט ייעודי והסברה למשתמשי הדרך. "בסופו של דבר צריך יהיה להביא את הטכנולוגיה לכבישים, אך רק לאחר בדיקות יסודיות", אמר ניק לייס (Nick Lace), מנהל המדיניות ב־IAM.
מה הציבור חושב?
סקר שנעשה באתר MCN מצא ש־90% מהמשיבים אינם סומכים על המערכות האוטונומיות שיזהו ויגיבו נכון לאופנועים. חלק מהביקורות אף מגיע מהרוכבים עצמם. חבר בקבוצת רכיבה גדולה טען: "הרובוטים האלה רק יוסיפו סכנה לכבישים הצפופים שלנו." מנגד, רוכבים אחרים מייחסים יתרון במערכות שעשויות לשים לב יותר מנהגים אנושיים.
המהלך המואץ מגיע על רקע עלייה של 9% בסטטיסטיקה להרוגי אופנועים ב־2024 - 343 הרוגים לעומת 315 בשנה שקדמה לה, בניגוד לירידה של 2% במספר ההרוגים הכללי. אופנוענים הם כ־1% מתנועת הכבישים אך מרכיבים כ־21% מההרוגים. מנגד, מספר הפצועים הקשים ירד ב־6% - מ־19,978 ל־15,952.
מ־2026 יתאפשר להזמין רכבים ללא נהג דרך אפליקציה באזורים מוגדרים. הממשלה טוענת כי צעד זה יחזק את מעמד בריטניה כמובילה עולמית, אך השאלה הגדולה נשארת פתוחה: אפשר להבטיח בטיחות מלאה לכל משתמשי הדרך, ובעיקר לרוכבי האופנועים?
אילוסטרציה. רכב אוטונומי על הכביש לצד אופנוע