מגה דו
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

השרה להגנת הסביבה נגד מרוץ האופנועים

23/03/2022
זמן קריאה: 3 דק'

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג שלחה לשר התרבות והספורט חילי טרופר מכתב לגבי מרוץ האופנועים המתוכנן - "מרוץ מינוס 400" ובו כתבה: "אין הצדקה לפגיעה משמעותית כל כך בערכי טבע וסביבה לצורך קיום מרוץ אופנועים. השמירה על השטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות אינה 'עוד אינטרס', אלא הכרח אמיתי לקיומנו בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי חריף, שמחייב אותנו להגביר את השמירה על הטבע ולא לכרסם בו. כל עוד המתווה נותר כפי שהוא, אני סבורה שאין מקום לקיום המרוץ."

עוד כתבה השרה: "המרוץ צפוי להביא לפגיעה סביבתית קשה בטבע מדברי ייחודי. מאז תחילת פרסום המרוץ הגיעו ללשכתי מאות פניות בנושא, הן מתושבים ואזרחים והן מארגוני סביבה, כולל פנייה של 200 מדענים בנושאי טבע וסביבה וכמאה ארכיאולוגים. זאת בבקשה לעצור את קיום המרוץ או לפחות לשנות את תוואי המסלולים, כך שתצומצם הפגיעה בשטחים הפתוחים ובמערכות הטבעיות הרגישות כל כך באזור המדבר, וכן בדרכים העתיקות ובאתרים המהווים נוף, תרבות ומורשת באזור זה."

"...רשות הטבע והגנים סיכמה עם מארגני המרוץ כבר לפני שלושה חודשים שאין תוואי המרוץ יעבור בשמורות טבע, אך הדיונים על התוואי לא הגיעו למיצוי באשר לשטחים הערכיים מחוץ לשמורות, שגם בהם ישנם ערכי טבע מוגנים ובתי גידול רגישים. באזורים אלו לא היה כל שינוי בתוואי, למרות התרעות של נציגי המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וגופים נוספים בשטח על הפגיעה הקשה הצפויה לבעלי החיים (בעונת המלטה וקינון) ולצמחים באזור."

במכתבה פירטה השרה אילו סכנות סביבתיות צפויות:

* פגיעה בקרום הקרקע - המרוץ מתקיים בשטחים פתוחים טבעיים המתפקדים כחלק ממערך בתי גידול טבעיים, ואינו עובר רק בשטחים מופרים, כפי שהבטיחו מארגני המרוץ. קרום הקרקע המדברי הוא בסיס קריטי למערכת האקולוגית המדברית, אשר מיעוט הגשמים בה מאט מאוד את הליכי השיקום של הקרקע. היפוך ושבירה של קרום הקרקע משמעותם הריסת מרקם של בתי גידול לצמחייה וקינים של מכרסמים.

* מפגעי רעש - המרוץ יביא למפגעי רעש מתמשכים והתקפיים, אשר עלולים להבריח חיות ממקומן. בעבור מיני בעלי חיים רגישים הנמצאים במהלך קינון לדוגמה, רעש זה עלול להיות בעיה אקוטית. למשל בקרב עיט ניצי, שכעשרה זוגות מסוגו מקננים בכל הארץ.

* הפגיעה באה לידי ביטוי גם בנראות ובנוף הטבעי של המדבר, שהוא נוף בראשיתי. האזור המבודד והפראי אטרקטיבי למטיילים, ועתיד להתמלא ב'קוליסים', בחריצים ובסימני גלגלים שיישארו לדורות, רובם ללא יכולת שיקום.

* שיקום לאחר המרוץ - השטחים שבהם עובר תוואי המסלול אינם מנוהלים באופן סדיר, כך ששיקום לא צפוי להתרחש. מארגני המרוץ הבטיחו להקצות תקציב לשיקום, אך לא הובהר איזה שיקום ייעשה, איזה גוף יוביל אותו, מי יפקח עליו ועוד. עליי להבהיר כי ישנם מקומות רגישים במיוחד, ששיקום לא יוכל לעזור להם לחזור למצבם הטבעי. לכן חשוב שהמרוץ לא יעבור בהם.

* המארגנים מסרו כי המרוץ הנוכחי הוא חלק ממערך של מרוצים שצפויים להתקיים בחמש השנים הבאות. לפיכך צפויה פגיעה עתידית ומתמשכת לאורך שנים. הדבר יקשה על שיקום המערכות הטבעיות באזור.

* קיום המרוץ במקומות רגישים, בתמיכה ממשלתית, הוא מעין מתן לגיטימציה לנסיעת אופנועים ורכבי שטח מחוץ לדרכים מאושרות ובשטחים רגישים.

אני פונה אליך כדי שתפעל בזמן המועט שנותר לצמצום הפגיעה בשטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות המעטות בישראל כתוצאה מן המרוץ באמצעים האלה:

1. לשנות את התוואי הקיים לתוואי המוסכם על רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה.

2. להתנות את קיום האירוע בתוכנית שיקום מסודרת, הכוללת חברת ניהול, לוחות זמנים ותקציב קבוע מראש.

3. מיד לאחר המרוץ להקים צוות הפקת לקחים מהאירוע, כדי ללמוד לאירועים הבאים.

4. אם התחרות אמורה להתקיים בחמש השנים הקרובות, להתנות את קיומה בהעברת

התוואי בשטחים מופרים בלבד ועל דרכים קיימות בלבד.

5. ללוות את התחרות בהסברה על אודות החשיבות של נסיעה בשטחים מופרים בלבד ועל דרכים קיימות בלבד, ועל הפגיעה הסביבתית שנסיעה בשטח טבעי עלולה לגרום.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן