מגה דו
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

תיקון לתקנות התעבורה

24/04/2023
זמן קריאה: 2 דק'

שרת התחבורה מירי רגב מקדמת תיקון לתקנות התעבורה, שיאפשר יבוא קטגוריות חדשות של אופנועים ותלת-אופנועים, תוך הגדלת מגוון הדגמים המותרים ביבוא ושמירה על בטיחות הרוכבים ומשתמשי הדרך. בקטגוריות האופנועים החדשות - תלת אופנוע נוסעים ומשא חשמלי.

התיקון מבוסס על המלצות צוות מקצועי שסקר את כל הקטגוריות בהתאם לרגולציה האירופית, בכלל זה הנדסת תנועה ותשתיות, השפעה על זרימת התנועה והגודש בכבישים והשוואת דרישות הרישוי למקובל באיחוד האירופי, בהתאם לתקנות התעבורה ושמירה על בטיחות המשתמשים.

ממשרד התחבורה נמסר, כי התפתחות הטכנולוגיה מביאה לפתחנו סוגים, קטגוריות וכלי רכב אשר אינם מותרים ליבוא ותנועה בכבישי ישראל, אך נכנסים למדינה בסיווגים אחרים ומצריכים מענה רגולטורי. למשל ה"ריקשות" המוכרות מכבישי הערים, מסוג תלת-אופנוע משא.

עד היום הוסדרו בתקנות התעבורה בישראל רק חלק מסוגי הכלים בקטגוריית L לפי התקינה האירופית. חלק מסוגי הכלים מקטגוריות שאינן מאושרות ליבוא, הוכנסו תחת סיווג רכב תפעולי, קלנועית או אופניים חשמליים. למעשה מדובר ביבוא עוקף, ללא דרישות תקינה, אשר תורם להתרחבות בשימוש בכלים אלו בדרכים שאינן מיועדות לכך, תוך זליגת הכלים שאינם עומדים בדרישות התקינה, ולכן בעלי רמת בטיחות נמוכה, גם לכבישים ציבוריים.

רכב תפעולי מותר לשימוש רק באזור סגור המוגדר כאזור תפעולי, שעליו אחראי מפקח מורשה. לרכב תפעולי אסור לנסוע מחוץ לאזור זה. כלים תפעוליים אינם עוברים מבחן רישוי שנתי, והם עולים על כבישים ציבוריים בניגוד לחוק, תוך סיכון נהגיהם ומשתמשי הדרך. הם גם אינם מכוסים ביטוחית.

קטגוריה נוספת היא של אופנועים בעלי גלגל קדמי כפול, אשר אין להם סיווג נפרד. כלים אלה משמשים כרכבי הצלה, שיטור ופיקוח עירוני בהיקף נרחב, ומחייבים התייחסות למאפיינים הייחודיים שלהם.

 

 

אימוץ הקטגוריות החדשות יאפשר לייבא לשימוש חוקי בישראל את קטגוריות האופנועים (L1e-B) ותלת-אופנועים (L5e-A ו-L5e-B), וכך יסדירו את השימוש בהם תוך הקפדה על יבוא לארץ של כלים שעומדים בדרישות התקינה האירופית המחמירה, שמירה על בטיחות הרוכבים והציבור.

רכב בקטגוריות אופניים חשמליים ואופנוע תלת-גלגלי להובלת מטען ונוסעים, יוגבלו לתנועה בתוך העיר מסיבות בטיחות. מוצע כי האכיפה נגד נהגים שייסעו ברכבים אלה בדרכים בין עירוניות, תכלול ניקוד חובה של 6 נקודות.

התקנות יפורסמו להערות הציבור, ומועד ההפעלה ייקבע למועד שיאפשר למערכות המידע של המשרד, ליבואנים ולשוק, להיערך ליבוא הדגמים החדשים.

השרה רגב: "ההתפתחויות המהירות בתחום הרכב הדו-גלגלי בשנים האחרונות הקדימו את הרגולציה והחקיקה, ויצרו עולם חדש של קטגוריות כלי רכב שהמחוקק לא הכיר בעבר. התקנות החדשות נועדו לעשות סדר בשוק המורכב הזה. רכב דו-גלגלי תופס פחות מקום על הכביש ובחניה, אינו נתקע בפקקים ותורם להפחתת הגודש, ועלויות הרכישה והאחזקה שלו נמוכות. אם הוא חשמלי, הוא תורם גם להפחתת הרעש והמזהמים.

"לצד אלה, קיימים הסיכונים המוכרים של נהיגה פרועה וחסרת אחריות, המסכנת את הולכי הרגל ואת הרוכבים עצמם. אני מקווה כי התקנות החדשות יאושרו בהקדם ויסדירו את הענף, יגבירו את הבטיחות בכבישים ויתרמו להקלת עומסי התנועה בערים."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
07/12/2023
רק את הביטוח שכחה
עם כל הכבוד לתקנות הגיע זמן לעשות סדר בביטוח ולהפסיק את הגזל לא יתכן שאין שום התחשבות בעבר התעבורתי של הרוכב ועוד דברים מקוממים כמו תשלום כפול אם שניים רשומים על אותו כלי וכו"ב
כותרת
תוכן