מגה דו
כתבות
מגה דו פלוס
לעמוד קודם

הבדלים בין אופנועי ספורט

13/02/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

מרוצי אופנועים הם אחד מענפי הספורט המסקרנים ביותר בעולם. רבים רואים בזה שילוב מושלם בין מכונה לאדם. מי לא רצה להציץ מאחורי הקלעים ולהבין איך טכנולוגיות חדשניות משתלבות באופנועים המהירים בעולם?

את עולם המרוצים אפשר לחלק לשני אירועים מרכזיים: MotoGP וסופרבייק (WorldSBK). רוב האנשים לא יידעו להבדיל בין אופנועים ספציפיים שהוכנו למרוצים השונים. הרי בסופו של דבר, מדובר רק ברכיבות על אופנועים מהירים מאוד, נכון?

זהו, מבחינה טכנית, סוגי האופנועים שמותרים למרוצי MotoGP ולמרוצי סופרבייק שונים למדי אלה מאלה.

אופנועי MotoGP מייצגים במובן מסוים את צמרת הטכנולוגיה והחדשנות בתחום. רובם לא מאושרים לרכיבות בכבישים רגילים. לעומת זאת אופנועי סופרבייק הם אופנועים סטנדרטיים למדי שעברו שדרוגים והתאמה למסלולי מרוצים. כלי רכיבה של MotoGP הרבה יותר יקרים ומתוחכמים. השוני הרב ניכר גם בתקציבים. סביר להניח שבסופרבייק משקיעים פחות באופנועים שלהם, וכלי רכיבה של MotoGP נחשבים לאופנועים היקרים והמיוחדים בעולם. הנהלת סופרבייק גם מטילה הגבלות על ההוצאות הכספיות של קבוצות המרוצים.

לאחרונה התפרסם ביוטיוב (Youtube) סרטון שבו ג'ונתן ריי (Jonathan Rea), רוכב מקצועי שזכה באליפות סופרבייק שש פעמים, מדגיש כמה הבדלים מהותיים בין אופנועים ששייכים לסדרות מרוצים שונים. לטענתו, יצרני כלים לMotoGP- משקיעים בכל חלק ורכיב של הכלי כדי להעלות את היכולת הטכנית של האופנוע. צמיגים חדשים, מנוע מחוזק, בלמים משופרים - הכול בא בחשבון. ריי מסביר, כי למנועים של אופנועי MotoGP יש תקרת סיבובים גבוהה יותר, ולכן החלק הטכני הרבה יותר עוצמתי. העניין של תקציבים ללא הגבלות שוב נכנס לתמונה. במקרים מסוימים, פיתוחים טכנולוגיים שבעתיד יעברו לאופנועים סטנדרטיים, נראים לראשונה דווקא באופנועי ספורט מיוחדים.

גם למבנה ולאורך של מסלולי המרוצים יש תפקיד מרכזי בתפוקה של האופנועים בהתאם לסוגי המרוצים. גם אם המסלול זהה, כגון מסלול חרס (Jerez) בספרד שמארח את שני סוגי המרוצים, ההבדלים הטכניים ביכולות של הכלי הרכיבה יצרו הפרשים ממשיים בזמני הסיבוב. אופני MotoGP מהירים מאופנועי סופרבייק בשנייה עד שנייה וחצי בממוצע. במונחים של תחרויות אינטנסיביות מדובר בהפרש מהותי. זמני הסיבובים עשויים להשתנות מאוד לפי מבנה המסלול ואורכו.

לסיכום, אם להשוות את עולם המרוצים של אופנועים למרוצי רכבים, אפשר להקביל את MotoGP לפורמולה 1, וסופרבייק היא סדרת מרוצים שדומה לאליפות רכבי כביש (Touring Car Championship), שבה מכוניות סטנדרטיות מתחרות על הבמה הבינלאומית הגלובלית.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
סרטונים
HOW DO THEY COMPARE?
כותרת
תוכן