מגה דו
כתבות
מגה משפט
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית נגד טיר אופריישנס

25/08/2022
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד חברת טיר אופריישנס ישראל מתל אביב, הנמנית עם התאגיד הגרמני TIER MOBILITY. התאגיד מציע בשנים האחרונות שירותי השכרה לכלים דו-גלגליים שיתופיים (קורקינטים ואופניים) בערים רבות בעולם. נטען לחיוב לקוחותי החברה, ממועד תחילת פעילותה בישראל (באזור תל-אביא) לפני כ-4 שנים, שלא על פי זמן ההשכרה המדויק בפועל (בשניות) אלא לפי פרק זמן ארוך יותר.

בבקשה נאמר, כי במסגרת תנאי השימוש של החברה נקבע, כי בעת חיוב הצרכן בדמי הנסיעה, "חלקי דקות ייגבו כדקות מלאות" אולם בפועל החברה מעגלת את משך הנסיעה כלפי מעלה וגובה מן המשתמשים דמי נסיעה ביתר עד לדקה עגולה עוקבת. כך למשל אם לקוח רכב על כלי שיתופי במשך 10 דקות ושנייה אחת, תגבה ממנו החברה תשלום בגין 11 דקות.

לדברי המבקשת, מאיה קמפנר תושבת תל אביב, בחירתו של עוסק לגבות תשלום ליחידת מידה שלמה אינה מאפשרת לו לעגל תמיד את החיוב כלפי מעלה. כך כאשר לקוח ביצע שימוש בחלק יחסי מיחידת המידה שלפיה מתומחר השירות.

לשם השוואה, במקרים רבים אחרים שבהם נגבה מחיר לפי יחידות מידה שונות, משלם הצרכן לפי החלק היחסי המדויק מיחידת המידה הרלוונטית (פירות וירקות לפי ק"ג, דלק לפי ליטר וכיו"ב). קל וחומר בשירות הטכנולוגי המופעל באמצעות אפליקציה, המאפשרת לחשב בנקל את התעריף לדקה במדויק, בלי לחייב את הלקוח בגין זמני נסיעה שלא צרך בפועל.

המבקשת מציינת, כי חישוב מדויק כאמור של דקות הנסיעה נעשה למשל על ידי מתחרה של המשיבה, חברת DOTT ההולנדית, שהחלה אף היא לאחרונה לספק למשתמשים בגוש דן שירותי השכרה של כלים שיתופיים.

בית המשפט המחוזי בתל אביב מתבקש לחייב את המשיבה לפצות את לקוחותיה בגין הטעייתם בנוגע לתעריפי השימוש, וזאת בגובה ההפרש בין תעריפי השימוש המטעים שהמשיבה מציגה לבין החיובים שהיא מבצעת בפועל.

מבירור שערכה המבקשת עלה, כי מרבית מתחרותיה של המשיבה - החברות ליימ נטווק, ווינד תל אביב (בייקי) ובירד ריידס ישראל - משתמשות אף הן בפרקטיקה פסולה זו ומעגלות את דקות הנסיעה כלפי מעלה, וכי בגין התנהלותן הוגשה נגדן בחודש יוני השנה בקשה לאישור תביעה ייצוגית.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן