טיפים לתחזוקה נכונה של צמיגים
צמיגים וגלגלים הם החלקים מהחשובים ביותר בכל כלי רכב, בפרט באופנועים. הצמיגים הם החלק היחיד שמקשר את האופנוע לכביש באופן ישיר. אם חושבים על זה לעומק, לצמיגים יש תפקיד הרבה יותר חשוב מהחזקת האופנוע על הכביש. צמיגים גם אחראים לתקשורת בין המכונה לרוכב.
למה הכוונה כשאומרים "תקשורת בין הרוכב לצמיגים"? הרי הצמיגים שולחים תגובה מהכביש ישירות לרוכב. הרוכב מרגיש את התנהגות האופנוע בכביש שאינו חלק, הוא יודע איך האופנוע מרגיש בפניות ובהטיות לצדדים. האופנוע מדבר אל גוף הרוכב דרך החלק היחיד שנמצא במגע עם הדרך כל הזמן: צמיגים וגלגלים.
אם מתחשבים בחשיבות של הצמיגים במבנה הטכני של אופנועים, מסתמן שרוכבים אינם מקדישים מספיק תשומת לב לתחזוקה של מה שנראה כחלק הכי חשוב וחיוני של כלי הרכיבה שלהם. לפי הסטטיסטיקה היבשה, 29% מהאופנועים בבריטניה לא עוברים טסט בגלל מצבם הלא ראוי של הצמיגים.
יש כמה בדיקות פשוטות שכדאי לעשות לפני כל רכיבה. העצה הראשונה היא לבדוק את התקינות הכללית של הצמיגים. בתרבות של רוכבי האופנועים קיימת רשימת בדיקה כללית שידועה בראשי התיבות T-CLOCS. פירוש האותיות באנגלית הוא "צמיגים וגלגלים, רכיבי שליטה, אורות, חשמל, שמן ונוזלים אחרים ושאסי". ה"סיסמה" משקפת את סדר הבדיקה של האופנוע, ולא במקרה האות T, שמסמלת צמיגים, נמצאת בתחילת המילה.
שימו לב לכל שריטה, לכל נקודה חשודה, בשביל לראות את נזק בזמן. יש לנקות את הצמיגים בתדירות גבוהה וביסודיות, בדיוק כמו שמנקים ושוטפים את שאר חלקי האופנוע. בוץ ולכלוך עשויים להסתיר נזק רציני, במיוחד בצמיגים וגלגלים. לכן חשוב מאוד לנקות ולשטוף את הגלגלים, אפילו בתדירות גבוהה יותר משאר האופנוע.
אל תשכחו לאזן את הגלגלים אחרי שהחלפתם צמיגים. גלגלים מאוזנים לא רק שומרים על האופנוע ישר כשהוא נע במהירויות גבוהות. הם גם עוזרים לחלקים ולרכיבים של האופנוע לתקשר בינם לבין עצמם ולעבוד באופן חלק יותר.
הטיפ האחרון נשמע כמו משהו מתוך ההיגיון הכללי, ועדיין צריך להדגיש את הנקודה הספציפית הזאת: בשום בפנים ואופן לא להתקין גלגלים שמיועדים למכוניות. גלגלי מכוניות מיוצרים עם פרופיל אחר, הם לא מתוכננים לפניות ולזוויות קיצוניות. כשמתקינים צמיגים חדשים לאופנוע, יש להתעדכן בהמלצות של היצרן.