תמרון בטוח בין רכבים
תמרון בין רכבים הוא אחת היכולות הייחודיות של אופנוע בכביש. בזכות ממדיו הצרים וגמישות תנועתית, אפשר לעקוף רכבים עומדים או איטיים ולחסוך זמן בנסיעה, בייחוד בעומסי תנועה או בכבישים מהירים פקוקים. עם זאת חשוב לבצע זאת באופן בטוח וחוקי.
ברוב המדינות החוק מתיר במפורש רכיבה בין רכבים. למשל, בנוהל התנועה הבריטי מצוין: "בעת רכיבה בין תנועה איטית, יש לנהוג בזהירות ולשמור על מהירות נמוכה." כלומר כל עוד הרכיבה נעשית באיטיות ובזהירות, היא חוקית, ובדרך כלל מקובלת.
מעבר במהירות של עד 25 קמ"ש בתוך פקק, לא צפוי לעורר התנגדות. לעומת זאת מעבר מהיר פי שניים בתוך שטח צפוף ייחשב למסוכן בעיני נהגים אחרים, ובצדק. גם אם הרוכב בטוח בעצמו, מה יקרה אם לפתע רכב יסטה, דלת תיפתח או ילד יופיע בין המכוניות? בתאונה כזו, מה שיקבע בבית המשפט הוא לא תחושות הרוכב אלא העדויות, ובדרך כלל זו תהיה נקודת המבט של נהג הרכב, לא של רוכב האופנוע.
כיצד אפשר לשפר את אופן הרכיבה בין רכבים? ראשית, למרות שהטכניקה נועדה לחסוך זמן, לא שווה למהר אם הדבר יסתכם בהתנגשות. גם אם נהגים אחרים נעים באגרסיביות, הרוכב חייב לפעול על פי שיקול דעתו, לפי רוחב הכלי והמרחב הפנוי.
הקפדה על ערנות חיונית בתמרון בין רכבים. אחד הכלים שעשוי לעזור הוא מתן פרשנות קולית תוך כדי רכיבה: תיאור עצמי ובקול (גם אם בשקט ובתוך הקסדה) של מה שרואים עשוי לסייע לשמירה על ריכוז ולמנוע הסחות דעת.
כדאי גם לשים לב לרכבים שמשאירים רווחים גדולים לפניהם. לעיתים מדובר ביציאה קרובה, ולעיתים הולך רגל עשוי להגיח בלי לשים לב לאופנוע.
שמירה על מהירות נמוכה בזמן מעבר תעניק זמן תגובה טוב יותר ותאפשר לרוכב לסרוק את הסביבה באופן יסודי. מומלץ לא לפתח פער של יותר מ-24 קמ"ש לעומת התנועה הכללית, ולהתחיל להשתלב בתנועה כאשר היא מתקרבת למהירות של 72 קמ"ש אלא אם כן הנתיבים בכביש רחבים ואפשר לעבור מאחד לשני.
למרות שזה עשוי להישמע כעינוי לרוכב, רכיבה בין רכבים בהילוך ראשון או שני עשוי לשפר מאוד את הבטיחות. ראשית, הצליל החזק של המנוע מושך תשומת לב - הן נהגים והן הולכי רגל יבחינו בכך. שנית, בלימת מנוע אפקטיבית יותר בהילוך נמוך, ומפנה זמן קריטי לתגובה לפני שימוש בבלמים הידראוליים. שלישית, אם נדרשת האצה פתאומית כדי להימנע מסכנה, הילוך נמוך מציב את המנוע בדיוק בטווח הכוח הדרוש להיחלצות מהירה.
במקום להגיב באינסטינקטים של "ברח או הילחם" כפי שנהוג לחשוב ברגעים מסוכנים, עדיף לנסות לפתח תגובה מודעת ומחושבת, גם אם מדובר בשבריר שנייה. האנלוגיה לסיפורים על טייסי קרב שמתמודדים עם פגיעות במהירות גבוהה ממחישה את העיקרון: תגובה שקולה, גם אם מהירה, עדיפה על רפלקס שאינו מתואם. רוכב שמזהה את הסכנה ובודק את נתיבי המילוט האפשריים, יפחית את הסיכון להיקלע לבעיה נוספת מיד לאחר המכשול הראשון.
החוק בישראל אינו מתיר במפורש רכיבה בין רכבים, אך גם אינו אוסר אותה באופן מפורש. מדובר בשטח אפור משפטית: רכיבה בין נתיבים אינה מופיעה כחוקית או כאסורה בתקנות התעבורה, ולכן ההתייחסות אליה תלויה בעיקר בפרשנות המעשית של המשטרה ושל בתי המשפט ובאופן שבו הרוכב מבצע את הפעולה.