מגה דו
מדורים
מגה טיפ
לעמוד קודם

תשעה טיפים לבטיחות בדרכים על האופנוע

26/06/2022
זמן קריאה: 5 דק'

אולי שמתם לב למשפט המסורתי של רוכבי אופנוע, שהם זורקים כל פעם כשמסיימים שיחה ורגע לפני שהם יוצאים לדרך: "תרכב בזהירות" או "סע בזהירות". כולנו משתמשים בביטוי הזה די "על אוטומט", בלי לייחס לו משמעות מיוחדת. אבל מה זה באמת לנסוע בזהירות? הרי שברגע שאנחנו שמים את הרגל על האופנוע, אנחנו נוטלים סיכון.

בשביל שתדעו איך לנהל את הסיכון הזה באופן הטוב ביותר, סיכמנו תשעה צעדים שכדאי לחשבו עליהם כל פעם.

רוב האנשים חושבים שרכיבה על אופנוע מתחילה ברגע שמתיישבים עליו ומניעים, אך זה לא לגמרי נכון. ששת הטיפים הראשונים שברשימה קשורים להכנה לרכיבה בלבד.

 

1. האופנוע הנכון

זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל בחירת אופנוע שיתאים בדיוק היא החלטה אחראית, ולא מעט רוכבים חדשים מסתבכים איתה. הרבה בוחרים אופנוע לפי איך שהוא נראה, אבל זה לא צריך להיות הגורם הראשון בשום פנים ואופן.

כדאי לשים לב לכוח הכולל של האופנוע. העוצמה של האופנוע לאו דווקא מגדירה את המהירות שלו. כלי עם המנוע של 700 כוחות סוס יכול להיות מהיר כמו אחד עם מנוע פי שניים מזה - הכול תלוי במשקל.

חשוב מאוד גם לדעת איך האופנוע מתנהג בכביש רטוב - אם הוא עמיד ובטוח מספיק.

גורם אחר הוא היחס בין הכוח למשקל האופנוע. ככל שהוא גבוה, כך האופנוע מהיר יותר. אם למדתם לרכוב רק לאחרונה, וזה היה על אופנוע מסוג קרוזר, אל תמהרו לעבור למשהו מהיר יותר. לאופנועים עם יחס כוח/משקל גבוה יותר יש מרחק בלימה קצר יחסית, ולכן פתאומי, הם צוברים מהירות מהר יותר ומגיעים למהירויות גבוהות.

תקשיבו לאינטואיציה שלכם. לא בטוחים איך להתמודד עם אופנוע מהיר? אף פעם לא רכבתם על אופנוע עם סירה, או שהוא נראה לכם גדול מדי? אל תיקחו סיכון. חשבו בראש קר.

 

2. חבישת קסדה מלאה

קסדה יכולה להציל אם נתקעים בחצץ או מחליקים על כתם שמן. קסדה חלקית, שלא מכסה את הסנטר, נוחה יותר בקיץ ונראית טוב, אבל דעו כי מבחינה סטטיסטית, אזור הראש שנפגע הכי הרבה בתאונות הוא דווקא הסנטר, עם סבירות של 19.4%. לכן כדאי להשתמש בקסדה מלאה. גם אם זו רק קפיצה קטנה בסביבה.

 

3. ציוד מגן

נעליים שמכסות את הקרסוליים, מעיל ממוגן עמיד לשריטות ונזק, מכנסיים ארוכים, כפפות רכיבה עבות וכמובן קסדה מלאה הם ציוד מגן חובה. כדי להתמגן יותר, לבשו מכנסיים מיוחדים לרכיבה ונעלו נעליים מיועדות לאופנועים.

אם אתם שואלים את עצמכם אם צריך ללבוש את כל זה תמיד, גם בחום הקיץ, התשובה היא כן. תמיד. אפשר לקנות ביגוד לבן שפחות מתחמם בשמש וקסדה עם פתחי אוורור. אין פתרון אחר, הבטיחות לפני הכול.

 

4. מזג האוויר

דעו להתאים את עצמכם למזג האוויר והציבו לעצמכם גבולות. רכיבה בטוחה מצריכה תכנון זהיר ומציל חיים. אם מחכה לכם נסיעה ארוכה ומזג האוויר בדרך לא צפוי, גם אם אתם מתכננים את הטיול בקפדנות, לאורך זמן רב ומתאימים את המסלול למזג האוויר, דעו כי הכול יכול להשתנות. היו מוכנים לשנות את התוכנית ואת המסלול לפי הצורך.

בדקו את התחזית מדי ערב ובוקר. דעו להתאים את עצמכם לתנאי מזג האוויר, גם אם זה יעלה בסטייה ממשית מהתכנון הראשוני. אולי תצטרכו לבטל או לשנות את בית המלון בנקודת ההגעה, אולי תרגישו שכדאי לבטל טיסה ולחכות לטיסה אחרת? אל תחסכו על בטיחות.

 

 

5. הישארו שפויים

לא לשתות אלכוהול לפני יציאה לרכיבה ארוכה, ובטח לא במהלכה. לטייסים יש אמירה: "בין הבקבוק עד למשנק - לפחות שמונה שעות". הדבר תקף גם לגבי רוכבי אופנוע. האלכוהול משפיע על התמצאות במרחב והבנתו, וגורם לתגובות מאוחרות של הגוף או חוסר יכולת להבין את המצב נכון. הכול בגלל קצת יותר מדי אלכוהול לפני היציאה לדרך.

 

6. מנוחה

רכיבה מצריכה התמקדות ופוקוס מרביים. אחרי רכיבה ארוכה תהיו מותשים מנטלית, אז כדאי להתייחס ברצינות למנוחה, לישון כמו שצריך בלילה. "היפנוזת הכביש" תקפה לנהגי רכבים ולרוכבי אופנועים באותה מידה, אז הביאו בחשבון שאתם יכולים להתעייף מהרכיבה גם אחרי מנוחה טובה. עשו הפסקות, אל תשכחו לשתות מים.

 

7. בדיקת האופנוע

אם אתם נהנים מזמן איכות עם החברים ומשתוקקים לצאת לדרך, זכרו לא להתלהב ולשמור על ראש נקי. לפני היציאה קחו כמה נשימות עמוקות ואל תשכחו לבדוק את האופנוע. זה ייקח כמה דקות בלבד. בדקו את האורות והבלמים, את הלחץ בגלגלים ומצב הנוזלים. הקפידו על בדיקת מצב פשוטה לפני כל נסיעה. זה יחסוך הפתעות לא נעימות בדרך.

 

8. צ'קליסט של אופנוע

בעת קניית האופנוע, ודאי בדקתם את המתלה, כיוונתם מראות ודמיינתם לעצמכם איך אתם רוכבים על האופנוע ואיך זה מרגיש. אז מה אתם מרגישים לגבי האופנוע ברגע היציאה? הישיבה נוחה? הכתפיים נינוחות? הגב במצב נוח? אם משהו לא מרגיש בסדר, התאימו את האופנוע לתנוחת הגוף. לאחר מכן בדקו את הלחצנים של הבלמים והגז, ותמיד בדקו את הבולם הקדמי, כי הוא האחראי על רכיבה בטוחה.

אם נראה לכם שהלחצן של הבלמים לא פועל היטב, רדו מהאופנוע וטפלו בתקלה בבלמים. הבולם הקדמי נותן עד 90% כוח בלימה לכלי הרכב. לא לרכוב עם בלמים לא תקינים בשום פנים ואופן.

 

9. היו אחראיים על הכביש

זכרו, רוכבי אופנועים תמיד נמצאים במצב נחות על הכביש לעומת נהגי רכבים. לא במקרה התגובה הכי נפוצה של נהג רכב אחרי תאונה עם אופנוע היא "בכלל לא ראיתי אותו". נהגים רגילים לשים לב לרכבים אחרים על הכביש, פחות מזה לאופנועים. מכיוון שאופנוע תופס פחות מקום על הכביש, הוא עלול להיכנס לשטח מת של רכב שנמצא בתנועה.

השיטה הבטוחה לרכיבה היא שיטה הגנתית. הביאו בחשבון שאף אחד לא רואה אותכם על הכביש. הסתכלו על צורת הנהיגה של הנהג שלפניכם, והשתדלו לחשוב כמה מהלכים קדימה - עד כמה שזה אפשרי. תמיד תסתכלו לצדדים, תבינו את המצב סביבכם, הסתכלו במראות.

לסיכום, הרשימה הזאת רחוקה מלהיות מדריך מושלם ומדויק לבטיחות בדרכים, אבל היא יכולה לתת כיוון נכון וקו חשיבה נכון. אם תקפידו על הצעדים האלה לפני כל רכיבה ובמהלכה, חוויית הרכיבה תהיה הרבה יותר בטוחה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן