מגה דו
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

טכנולוגיות מרכזיות באופנועים

20/09/2023
זמן קריאה: 1 דק'

האופנועים המודרניים הם למעשה מחשבים על גלגלים ומצריכים קסמים טכניים. אפילו אופנועים בסיסיים מצוידים בפתרונות טכניים שרק לפני עשור לא חשבו עליהם.

מה הן הטכנולוגיות החכמות שנראות היום כמו חלק רגיל לגמרי מכל אופנוע?

נתחיל במערכת הזרקת דלק אלקטרונית. כל אופנוע היום, קטן וגדול, מצויד במערכת כזו. אם תסתכלו על כלים נוסטלגיים, תמצאו שם רק קרבורטורים. היתרון המרכזי של מערכת אלקטרונית הוא אפקטיביות מנוע מוגברת הן מבחינת ביצועים הן מבחינת תצרוכת דלק. במדינות מסוימות רק אופנועים עם EFI (מערכות הזרקת דלק אלקטרוניות) מותרים לרכיבה בכבישים.

מערכת חדשה נוספת שנכנסה לענף האופנועים לא מזמן היא מערכת בלימה ABS. נהגי מכוניות כבר מכירים אותה מזמן, אבל יישום הטכנולוגיה בכלים דו-גלגליים הציב אתגרים חדשים. כשהרוכב לוחץ על הבלמים במצב חירום, המהלך נועל את הגלגל הקדמי, והדבר עלול להביא לאיבוד האיזון של האופנוע. מערכת ABS מפעילה חיישנים, ואלה מפעילים את בלמי האופנוע ומשאירים אותו על הכביש בלי לנעול את הגלגלים בפתאומיות.

בכלי רכיבה שמכוונים יותר לתחרויות ספורטיביות או ביצועים טכניים מורכבים (אופנועי כביש/ספורט), צריך להישאר עם ה"רגליים" על הקרקע, כלומר עם הגלגלים. בדיוק בשביל זה קיימת מערכת שליטת גרירה (טרקשן-קונטרול). בדומה למערכת בלימה ABS, מערכת הגרירה מסתמכת על חיישני מהירות וחותכת את המנוע ברגע שהיא מזהה החלקה. הדבר מונע סיבובים של הגלגל האחורי תחת מאמצי האצה ומסייע לאופנוע להישאר על הקרקע.

קיימות גם מערכות חכמות יותר שמשתמשות ב-IMU (יחידת מדידות אינרציה). המערכת מנטרת תנועה וזוויות פנייה של האופנוע בכל רגע.

בשביל להפעיל את המערכות שהוזכרו, צריך לאפשר לאופנוע לקבל החלטות בלי התערבות הרוכב. כאן נכנסת לתמונה מערכת של הפעלת משנק גז על ידי כבלים (throttle by wire). גם כאן חיישני בטיחות מיוחדים מפעילים את הכבלים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן