מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 188
לעמוד קודם

בשורה הודית: קטנוע חדש עם מנוע מבוסס מימן

07/08/2022
זמן קריאה: 1.5 דק'

טכנולוגית ייצור דלק מתאי מימן היא אחת הטכנולוגיות הפופולריות בעולם כיום. מדענים ומפתחים רבים רואים בה תחליף ראוי למנועי בעירה פנימית המבוססים על דלק. כידוע, מדינות מתקדמות בעולם, בעיקר מדינות חברות באיחוד האירופי, שמו להן למטרה להפסיק לייצר מנועים הפולטים פחמן דו חמצני עד שנת 2035. כדי להיערך בהתאם, יצרניות אופנועים וקטנועים עושות מאמצים לשנות את מנוע הדו-גלגלי למנוע ירוק וידידותי ומתכננות לבצע את המהפך אף מוקדם יותר, עד שנת 2030.

יש הטועים וחושבים ששנת 2030 מספקת מספיק זמן להערכות ראויה לשינוי הגדול, אולם לא כך הוא. בפועל, לחברות רכב וקטנועים נותר זמן לייצר דור נוסף אחד בלבד של רכבים לפני שהחקיקה העדכנית לא תתיר להם לייצר מנועים מבוססים דלק. במילים אחרות, אופנועים וקטנועים עם נפח של 125 סמ"ק, שיצאו לשוק בשנים האחרונות, עשויים להיות האחרונים במינם לפני המעבר למנועים "ירוקים" יותר.

יצרניות האופנועים והקטנועים עובדות במרץ על מציאת מנוע חילופי אמין וחזק. חלקן מייצרות מנועים המבוססים על סוללות חשמליות ואילו יצרניות אחרות מפתחות מנוע תא דלק מבוסס מימן הנראה בשלב זה כמו פתרון מוצלח לטווח הארוך.

 

 

תהליך ייצור של סוללות מתאי מימן גוזל פחות משאבים ומייצר סוללת קלות יותר שנטענות במהירות גבוהה יותר. חברות מובילות כמו הונדה (Honda), סוזוקי (Suzuki) וימאהה (Yamaha) הציגו לראשונה אופנועים עם מנועי מימן כבר לפני עשור, אך לא חלה התפתחות ממשית מאז ועד עתה.

מי שמתכנן לשנות את חוקי המשחק הוא התאגיד ההודי הענק שמייצר למעלה מ-2.5 מיליון אופנועים בשנה. החברה ההודית TVS משתפת פעולה עם BMW ומפתחת קטנוע פשוט וזול מבוסס מימן. הפרויקט של TVS שונה מאופנועים והוא ממקם את המימן בשני מכלים המחוברים לחלקו הקדמי של שלדת האופנוע, וניתנים להחלפה במהירות ובקלות.

המכלים מחוברים לשלדה בעזרת צינורות, פיית המילוי ממוקמת בחלקו הקדמי של האופנוע ליד הפנס הראשי ואילו הסוללה מוקמה מאחורי המכלים, מתחת להדום הרגליים. בחברה מאמינים כי סוללה מבוססת מימן תשפר את ביצועי הקטנוע ותאחסן את האנרגיה שנצברת בהאטה או בלימה.

הפטנט החדש של TVS טרם פורסם רשמית בציבור ולא נמסרו פרטים על מפרט המנוע, אך נראה שהוא דומה למנוע המותקן בקטנוע החשמלי iQube עם שוני אחד בולט: בעוד שבקטנוע החשמלי נדרשות כארבע וחצי שעות לטעינה חוזרת (לטווח נסיעה של 90 ק"מ), את תא המימן ניתן להחליף בא חדש בשניות ספורות בלבד.


מקור: www.motorcyclenews.com

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן