מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 190
לעמוד קודם

אופנוע הנדרסון קלסי ב-154 אלף דולרים

21/08/2022
זמן קריאה: 1.5 דק'

אופנוע קלסי של חברת אקסלסיור-הנדרסון (Excelsior Henderson) משנת 1931 נמכר באחד האירועים של מכירות פומביות שהתקיים בלאס וגאס. האופנוע נוצר בשנת הייצור האחרונה של הדגם, KJ, ונחשב לאחד האופנועים המהירים בעולם בתקופתו.

חברת אקסלסיור-הנדרסון הייתה אחת מ"השלישייה הגדולה" של מותגי אופנועים בארצות הברית ששרדו אחרי השפל הכלכלי הגדול, כשמאות יצרנים קטנים נסגרו ונעלמו. מפעל שוויין (Schwinn) קלט לתוכו שני מותגים בולטים של אופנועים שנרכשו זה לאחר זה על ידי איגנץ שווין (Ignaz Schwinn), מייסד המפעל. אקסלסיור נהפך לחלק מחברת שווין בשנת 1911, וחברת הנדרסון נרכשה כשש שנים לאחר מכן.

מנוע ארבע הפעימות המתקדם של הנדרסון קבע את הצורה של סדרת האופנועים של שווין. לעיצוב המקורי של הנדרסון נוסף מנוע חדש על ידי מהנדס הבית של שוויין, ארתור למון (Arthur Lemon).

המנוע החדש, בנפח של 1,300 סמ"ק, התאים בדיוק לשוק האמריקני. ככה נוצר דגם האופנוע Model K. גרסת Deluxe שלו הגיעה למהירות של 128 קמ"ש, ואחרי שדרוג נקודתי הוא היה יכול להגיע למהירות של 193 קמ"ש - יותר מהרוב המוחלט של רכבים אז. זה הפך את Deluxe לאופנוע משטרתי מושלם למרדפים.

בסוף שנות ה-20 גייס שווין מהנדס הארלי-דוידסון לשעבר, ארתור קונסטנטין (Arthur Constantine), שיעזור לו לשנות ולשדרג את המנוע. קונסטנטין הפך את המנוע לחזק יותר עם צילינדרים גדולים יותר, שלדה ומזלג משודרגים. גם המראה החיצוני של המנוע השתנה, בהשראת סגנון ארט דקו.

המנוע החדש סיפק 40 כוחות סוס בלי לפגוע במומנט הפיתול הנמוך. הנדרסון KJ היה הסופרבייק האמיתי של תקופתו, אחד שמגיע למהירות של 160 קמ"ש. מנוע סטרימליין (Streamline) הושק בשנת 1931, קצת לפני מכת השפל הכלכלי הגדול.

למרות שלשווין היו סיכויים לא רעים לשרוד את הטלטלה הכלכלית, המייסד החליט לא להסתכן וסגר את המפעלים של הנדרסון ואקסלסיור. כך, האופנוע הזה של הנדרסון שנמכר במכירה הפומבית בסכום של 154 אלף דולרים, הוא מהיחידות האחרונות שיצאו מהמפעל בשיקגו.

 


מקור: www.mecum.com

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן