מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 191
לעמוד קודם

מזלגות פחמן חוזרים לתחרויות ומרוצים

05/09/2022
זמן קריאה: 1.5 דק'

מזלגות וחלקים שמיוצרים מסיבי פחמן כבר מזמן הם חלק נכבד מהמרכיבים הטכניים באופנועי מרוצים של הסדרה הבינלאומית MotoGP. כעת הטכנולוגיה עושה את דרכה גם למרוצי אנדורו, וזה כבר סיפור אחר לגמרי. ערכת המתלים הפחמן שפותחה ונוצרה על ידי במוו (BMW) בשיתוף פעולה עם חברת ZF עזרה לאופנוע BMW לזכות במרוץ של 24 שעות במסלול הספא (Spa) שבבלגיה.

מזלגות פחמן הופיעו באופנועי מרוצים עוד בשנת 1983, כשחברת הונדה יצרה מזלגות פחמן ושלדת פחמן בשביל דגם NR500, שלמרות זאת לא השתתף במרוצים מעולם. בשנים האחרונות מזלגות פחמן מבית אולינס (Ohlins) נהפכו לשותף קבוע באופנועי מרוצים של MotoGP. שימוש במרוצי סיבולת מצריך מאמץ שונה לגמרי מהטכנולוגיה הזאת. מדובר במרוצים שוטפים של אלפי קילומטרים במהירויות שיא במשך 24 שעות. מזלגות פחמן לא הועמדו בתנאים כאלה מעולם.

חוץ מהיתרון הברור של המשקל המופחת של האופנוע, מזלגות הפחמן נותנים יותר מרחב לשדרוגים בזכות הוורסטיליות של החומר. מנהל מחלקת הספורט של BMW, מארק בונגרס (Marc Bongers), מסביר שפעילות המזלג בעת רכיבה חשובה מאוד לתחושה הכללית של שמעניק האופנוע כשהרוכב עליו. גם היכולת להוביל את כלי הרכב תלויה בנקודות החיבור ושיתוף הפעולה בין הצמיגים, ככה שעבודה תקינה של מזלגות הופכת לגורם מרכזי בעת הרכיבה.

פחמן הוא חומר הרבה יותר גמיש במובן הטכני. אפשר לעצב חלקים ממנו בצורה שתספוג עוצמות שמגיעות מהכיוון הנגדי בעת בלימה. מצד שני, חלקי פחמן יכולים להתכווץ לכיוון הפנייה כשעוצמות פיזיות יגיעו מהצדדים. כל התכונות הפיזיות האלו אמורות לסייע לתנועה בטיחותית ותורמות במרוץ.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן