מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 192
לעמוד קודם

סוללות נתרן כתחליף לליתיום

08/09/2022
זמן קריאה: 1.5 דק'

חברת ניו (Niu), מהמובילות בענף האופנועים החשמליים, מתכננת להשיק קטנוע שיעבוד על סוללת נתרן-יון במקום סוללת ליתיום, שכרגע נמצאת בשימוש נרחב בכל הענף. למרות הטענות שמעבר לנתרן הוא צעד אחורה מבחינת ביצועים והספק, טכנולוגיית נתרן-יון עשויה להיות מובילה בעתיד הקרוב, כתחליף זול ובטוח לליתיום.

אחת החברות שמפתחות את הטכנולוגיה החדשנית ומחפשות דרכים לשלב אותה היא פרדיון (Faradion) הבריטית. מלבד יישום ישיר בסוללות של כלי רכב חשמליים, הטכנולוגיה מיועדת לשימוש כאחסון למטענים מהירים כגון מכלי אחסון של תחנות דלק, רק בשביל חשמל. לפי ההודעה של חברת פרדיון, נתרן הוא תחליף זול שאפשר לזקק ממלח, והוא לא מוריד מאיכות הדלק החשמלי.

הסוללות עצמן עובדות על אותו עקרון כמו סוללות ליתיום, כי שני האלמנטים קרובים זה לזה בטבלת היסודות הכימיים ובעלי תכונות דומות. אבל לגרום לכימיה לעבוד בתוך סוללה משתלמת כלכלית, זו משימה לא פשוטה, שמצריכה תחקיר ועבודה רבה.

קיימות תחזיות שאספקה גלובלית של ליתיום לא תעמוד בביקוש עד שנת 2030, וענף סוללות הנתרן כבר מתקדם בצעדי ענק. בשנה האחרונה השיקה חברת CATL הסינית סוללת נתרן משלה. CATL היא היצרנית הגדולה בעולם של מקורות חשמל לכלי רכב. המניות שלה מרכיבות יותר מ-32% בכל הענף.

נתרן הוא חומר נגיש לכל העולם, וקל להשיג אותו מחומרים מקומיים. כל זה עם פחות נזק סביבתי מכריות שנדרשות להשגת אלמנטים חיוניים בסוללות ליתיום. מצד שני, סוללות נתרן מחזיקות פחות אנרגיה מסוללות ליתיום, ולפיכך מתאימות בעיקר לכלי רכב קטנים כגון קטנועים ואופניים חשמליים.

על פי מחקרים רבים, כלי רכב חשמליים יעקפו את רכבי הדלק במכירות תוך כמה שנים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן