מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 205
לעמוד קודם

סטנדרט בטיחות חדש לקסדות אופנועים

20/08/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

הוועידה הכלכלית של אירופה (ECE), שמפקחת בין השאר על סטנדרטים בטיחותיים של קסדות ואביזרי רכיבה, הכריזה שמהשנה הבאה ייכנס לתוקף תקן חדש, 22.06. ההחלטה התקבלה בברכה על ידי נציגים מהתעשייה, ויש אומרים שהסטנדרט החדש יאפשר סוף סוף לייצר קסדות בטוחות בדיוק כפי שהן צריכות להיות.

מה כל כך מרשים וטוב בתקן החדש?

קסדות חדשות ומשופרות הן רק צד אחד של מטבע. ההגדרות החדשות יכריחו את היצרנים לעבור לשיטות פעילות חדשות עם התחשבות הרבה יותר מדויקת בתנאי הייצור ובחלקי אביזרים.

 

מה נשתנה?

בואו נדבר על סטנדרטים בטיחותיים וכיצד הם משפיעים על התעשייה כולה.

רגולציית 22 המקורית נכנסה לתוקף בשנת 1972. מאז נעשו כמה שיפורים ושינויים, וכיום קיימת הגרסה החמישית (22.05). תקן בטיחות לפי רגולציה מס' 22 נעשה בסיס בטיחותי לא רק באירופה, אלא בעולם כולו.

החוקים החדשים ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2024, והמשמעות היא שקסדות שעומדות בדרישות של 22.05 יהיו זמינות לרכישה ולהפצה עד התאריך הזה בלבד. רוכבים רשאים להמשיך לרכוב עם הקסדות שיש להם כרגע, אין חוק או הגדרה שמחייבים להחליף אביזרים אישיים מסוג זה לפי שינוי תקנים בטיחותיים. אבל כל קסדה חדשה שתירכש מהשנה הבאה כבר תהיה מיוצרת לפי התקן החדש.

בשביל להגדיר ולנסח תקן בטיחות חדש, ECE ביצעה מספר מבחנים ובדיקות מעמיקות. כל החלקים של הקסדה, כולל השכבה החיצונית, המשקפיים, מגן הסנטר ועוד, עוברים מבחני תאימות לדרישות הבטיחות - הכול כולל הכול, אפילו המדבקות על מגן השמש.

על פי הגדרות הגנה הנוגעות למשקפים נפתחים ולמגני סנטר, הקסדה צריכה להיות מורכבת שמגן הסנטר יישאר במקום בכל מצב, גם כשהקסדה פתוחה וגם כשהיא סגורה. כך החוקים החדשים מגדירים למעשה שרוכבים רשאים לרכוב רק עם קסדות מלאות, עם מגן סנטר שלא זז. קסדות נפתחות עם מגן הסנטר למעשה יוצאות מחוץ לחוק.

הגימור הפנימי והריפוד חייבים להיות עמידים למגוון רחב של גורמים משפיעים חיצוניים. בכלל זה טמפרטורות שונות, קרני UV, לחות ורטיבות. מבנה הקסדה לא אמור למנוע מהרוכב לשמוע מה שקורה מחוץ לקסדה. האיטום הפנימי יישאר, אך ככל הנראה יחסום פחות קולות מהסביבה.

מבחינת משקפים, התקן החדש קובע שהראייה הצדדית (פריפרית) של הרוכב לא אמורה להיפגע. רמת האור המינימלית שמשקף חייב להעביר היא 20%. פחות מזה לא יאושר. רצועות חיבור של השלדה צריכות להיות בעובי אופטימלי ומחוברות לקסדה בכל מצב. רצועות ומערכות סגירה צריכות לעמוד בפגיעות בעוצמה של שלושה קילו ניוטונים לפחות בלי להישבר או להיקרע.

שכבות ההגנה בקסדות החדשות עברו מבחני תקינות וכשירות לעמידה בפגיעות. במבחנים האלו ספגו הקסדות פגיעות בכל מיני מהירויות. החוקרים למדו מהתגובות של הכלים והעלו את הדרישות הבטיחותיות. הקסדה החדשה אמורה לשרוד פגיעות ישירות ומסובבות בעוצמה של 10,400 ראד, לפי קריטריון של פגיעות ראש BRIC.

חידוש קריטי נוסף קשור לאביזרים ולכלים חיצוניים לקסדות. התחום הזה נופל מעכשיו להגדרות ולהגבלות הבטיחות של ECE. אוזניות, מצלמות, מערכות דיבור - הכול ייבדק על ידי גוף בטיחותי לפני שהכלים יהיו זמינים לכל הרוכבים.

לסיכום, תקן בטיחות ECE 22.06 עומד להחליף את התקן הקיים ולקדם את הבטיחות בענף הדו-גלגלי במידה ניכרת. הדרישות לייצור ושיפור של קסדות יוחמרו. הדבר יגרום ליצרנים לחשוב על פתרונות ועיצובים מקוריים חדשים. אם כן אפשר לצפות לריבוי טכנולוגיות וחידושים בענף הקסדות והאביזרים לרכיבה כבר מהשנה הקרובה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן