שערוריית מבחני האופנועים
לפני זמן קצר נהפכה ימאהה (Yamaha) ליצרן היפני הגדול השני ברצף שעבר ביקורת מיוחדת של משרד התחבורה המקומי. ביקורת ממשלתית דומה התקיימה זמן קצר קודם לכן במשרדים של טויוטה (Toyota). והיו חברות ותאגידים טכניים נוספים, בהם מאזדה (Mazda), הונדה (Honda) וסוזוקי (Suzuki).
הסיבה לביקורות? משרד התחבורה גילה, כי כל החברות המדוברות הגישו וקבעו נתונים שקריים ומטעים הנוגעים לביצועים טכניים של רכבים ומערכות. לפי דיווחים ראשונים, המידע המזויף מתחלק לכמה סוגים. לא מדובר בנתונים ופרטים מאותו סוג או תחום בכל החברות.
במקרה של ימאהה, החברה מואשמת בפרסום תוצאות של מבחני הרעשים מהמנועים. גורמים רשמיים בימאהה כבר הודו שהם הגישו מידע שקרי והתנצלו על כך רשמית. מבחני רעש מזויפים תקפים לשלושה דגמים של אופנועים לפחות: דגמי הכביש YZF-R1 ו-YZF-R3 וקטנועי TMAX. לפי מקורות תקשורת מקומיים ועיתון Japan News בפרט, ימאהה ייצרה וסיפקה בכל העולם כ-7,500 כלי רכיבה דו-גלגליים מהדגמים המדוברים.
בשלב זה הורה משרד התחבורה היפני לחברות הרכבים להפסיק חלק מהמשלוחים ותהליכי האספקה. עדיין לא ידוע אילו טעויות או עבירות על כללי המבחנים הטכניים התגלו בביקורות בהונדה ובסוזוקי. גם במקרה של הונדה אין עדיין מספיק מידע שעשוי להבהיר אם מדובר בעבירות טכניות שקשורות למכוניות או לאופנועים. ידוע כי טויוטה זייפה חלק ממבחני הבטיחות. בימאהה טוענים, כי הזיופים והנתונים השקריים לא נגעו למבחני בטיחות.
גורמים במשרד התחבורה היפני הודיעו, כי המשרד יקיים מבחנים חוזרים לכל כלי הרכב שהושפעו מהמצב. בשלב זה הסיטואציה מתפתחת, ולא כל הפרטים לגביה ידועים לתקשורת. כלי התקשורת הרלוונטיים מתחייבים לעדכן את הציבור לפי התפתחויות בנושא.