האם אופנועים סינים משתלמים?
חובבי אופנועים בכל העולם בוודאי מודעים לעלייה החדה של מותגים וחברות סיניות. אחד הדגמים המסקרנים ביותר בזמן האחרון הוא של היצרן הסיני ווג. אופנוע הכביש החדש שלו Voge DS900X נחשב לאחד מכלי הרכיבה הטובים ביותר שיצאו מסין. עד כמה הוא טוב? המנוע שלו זהה כמעט לזה של אופנועי הכביש והשטח של BMW. תמצאו בו גם אבזור טכני עשיר, כולל מערכת בלימה מבית ברמבו (Brembo).
כשמתחשבים בכל היתרונות של האופנועים הסינים ובמחיריה האטרקטיביים, נשאלה השאלה אם תעשיית האופנועים הסינית הצליחה סוף סוף לנצח את המותגים האירופים המבוססים.
קצת על הרקע הטכנולוגי. מותג האופנועים ווג אינו מוכר עדיין בעולם בסדר גודל של מותגים אירופים גדולים, כי הוא קיים רק שנים אחדות - מ-2018. הוא הוקם כתת-מותג יוקרתי של ענקית התעשייה המקומית לונצ'ין (Loncin), הקיימת משנת 1983. היום היא מעסיקה יותר מ-9,000 עובדים ומייצרת 2.5 מיליון אופנועים בשנה לצד שלושה מיליון רכיבים וחלקים למנועים. החלקים (בעיקר למכוניות) מסופקים למותגים יוקרתיים כגון פולקסווגן (VW), מרצדס (Mercedes) ואודי (Audi).
שיתוף הפעולה של לונצ'ין ו-BMW הוא החלק החשוב. שתי החברות מטפחות שיתוף פעולה פורה משנת 2007. באותה תקופה התחילה לונצ'ין לייצר מנועים לאופנועי BMW מסדרות F ו-G. בשנת 2017 השיקה החברה הסינית אופנוע "מקורי" ראשון עם מנוע 652 סמ"ק שנשען על BMW G650GS הישן. הפעם נראה שאופנוע 900 DSX החדש לא רק משתמש במנוע שמיועד ל-BMW אלא אף גובר על הפרטנר הגרמני שלו מבחינת אבזור טכני ומחיר.
ווג הוא לא המותג הסיני היחיד שבולט בזמן האחרון. CFMoto מנצל שיתוף פעולה טכני עם KTM בשביל להתקין על אופנועי השטח החדשים שלו מנועים ורכיבים של החברה האוסטרית. כמה מותגים איטלקיים קלסיים כגון מוטו מוריני (Moto Morini), בנלי (Benelli) ומורבידלי (Morbidelli) שייכים לחברות ולמיזמים סינים.
השאלה האמיתית היא אם אופנועים סינים חדשים מספיק טובים בשביל להתחרות כשווים עם מותגים אירופים. דגמים חדשים של ווג מוכיחים שכן. אשר לווג 900 החדש, המנוע שלו בנפח 895 סמ"ק עם עוצמה של 96 כ"ס אולי מפסיד ל-BMW מבחינת המספרים, אבל האיכות מורגשת ברכיבה הכללית. האופנוע הסיני מיוצר מאותם רכיבים, והאבזור בגרסה הסטנדרטית אפילו מתעלה על זה של BMW. מתי בפעם האחרונה ראיתם אופנוע סיני שגורם ל-BMW להרגיש פשוט ובסיסי? ווג DSX יודע להעניק את התחושה הזאת.
האם ציבור הרוכבים מוכן לעבור לאופנועים סינים כמו שדורות קודמים עברו לאופנועים יפנים בשנות השבעים? אם מתחשבים בכל היתרונות הטכניים של אופנועים כגון ווג ו-CFMoto, הסיכוי לכך טוב. למעשה, כשרוב האופנועים המודרניים מורכבים מחלקים ומרכיבים מסין, אנחנו כבר רוכבים על אופנוע סיני, גם אם כתוב עליו BMW או KTM.