מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 237
לעמוד קודם

מהפך של אופנוע ימאהה

30/01/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

מה קורה כשמשלבים יחד מאות קילוגרמים של ברזל עודף, אופנוע ימאהה (Yamaha) ישן וכמעט 750 שעות של תכנון והרכבה? התשובה היא אופן פני-פרת'ינג (penny-farthing) הגדול בעולם. פני-פרתי'נג הוא כינוי לאופנועים ולכלי רכיבה עם גלגלים שאינם פרופורציונליים. גרסאות ראשונות של כלי הרכיבה האלו יוצרו עוד בימים הראשונים של תעשיית האופניים והאופנועים בתחילת המאה ה-20. השם של כלי הרכיבה הייחודיים מגיע משמות של שני מטבעות בריטיים, פני ופרת'ינג. ההבדל בגודל המטבעות בלט, בדיוק כמו ההבדל בגודל הגלגלים של אופניים.

היום נציג אופנוע מפלצתי שייצר חובב כלי רכיבה, המהנדס גרג מיטשל (Greg Mitchell) מהעיר סווינדון (Swindon) שבאנגליה. הוא בנה את האופנוע הייחודי מחלקים ומחלקי חילוף שנשארו מהעסק הקודם שלו, מוסך לתיקון אופנועים. אחרי חודשים של עבודה קשה ותמרון בין חיים פרטיים לעבודה במשרה מלאה, מיטשל הצליח לבנות אופנוע ייחודי ומעניין. הוא מספר שבחלק מהימים נאלץ לקום בשלוש לפנות בוקר בשביל להספיק את כל המשימות של היום ולהקדיש מזמנו לבניית הפרויקט.

האופנוע המוכן שוקל כמעט חצי טונה. מבחינת ממדים, הוא מטר בערך גבוה יותר ממה שהיצרן, ימאהה, התכוון כשבנה את האופנוע המקורי. העלייה בגובה האופנוע מיוחסת לגלגל הקדמי הענק ששוקל 165 קילוגרמים. הגלגל יוצר מ-420 חלקי ברזל שיוצרו ועוצבו באופן ממוחשב. הגלגל מחובר לזרוע מסתובבת מסיבית. שני מיצבים מחזיקים את האופנוע ישר. בתכנון הראשוני, המיצבים התחברו למנגנון הרמה הידראולי, אך התברר כי מערכות הידראוליות פוגעות באיזון של המכשיר.

תהליך התכנון והייצור של האופנוע מחלקי ברזל שנשארו למיטשל מהעסק הקודם שלו ארך מאות שעות. הגלגל הקדמי והזרוע המסתובבת היו מוכנים עוד לפני שנמצא האופנוע המתאים לפרויקט. כמו בכל פרויקט גדול ומורכב, לא הכול קורה לפי התוכנית. בשלב מסוים מיטשל הבין שהוא שכח ליצור ולחבר נקודות חיבור לקליפרים של הבלמים. הטעות עלתה לו כמה שעות של עבודה ותכנון של עשרות רכיבים מחדש.

בגלל ההבדל הרב בגודל הגלגלים, האופנוע מסוגל לנוע רק קדימה, בעיקר בשל גמישות יתר של המזלג הקדמי. זאת סיבה נוספת לוויתור של מיטשל על אלמנטים הידראוליים במערכת ההיגוי והגדרת כפתורים על הכידון שיעזרו לאופנוע לפנות לצדדים. אחרי כל השינויים והשדרוגים הטכניים, האופנוע מסוגל להגיע למהירות של כ-80 קמ"ש.

מאחר שהצמיג של הגלגל הקדמי אינו פנאומטי, האופנוע החדש לא הורשה לרכיבות על הכביש. למרות זאת, מיטשל מתכנן לשדרג את המכשיר עוד יותר כדי שיגיע למהירויות גבוהות. הוא משתף: "בהתחלה חשבתי שאני ארכב על האופנוע הזה פעם אחת ואשכח ממנו, אבל הוא הוכיח את עצמו ככלי רכיבה לא רע בכלל. כשהמיצבים המאזנים נמצאים למטה, אתה מרגיש כמו על טרקטורון גבוה מאוד."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן