האם אופנועים מוכנים למערכת brake-by-wire?
בעשר השנים האחרונות עלו מאוד הכמות והאיכות של פיתוחים ופתרונות טכנולוגיים ששולבו באופנועים. אפשר להגיד שהמבנה הטכנולוגי של אופנועים התקדם כמה צעדים. היום אפשר למצוא מערכות בלימה מתקדמות שמבוססות על שיטת מצערת על חוט (throttle by wire) כמעט בכל אופנוע סטנדרטי. לפני כמה שנים, אופציה כזאת הייתה זמינה באופנועים יוקרתיים בלבד. מערכות עזר מתקדמות כגון בלימת ABS בפניות ובקרת משיכה הגיעו כעת גם לאופנועים פשוטים ונגישים יותר.
כרגע מורגש שינוי ניכר דווקא בעולם הרכבים, שעשוי לשנות את חוקי המשחק לחלוטין: מערכת בלימה brake-by-wire. המערכת מחליפה את החיבורים המכניים בין חלקי הבלמים ונקודות חיבור שלהם למערכות אחרות של הרכב עם מפעילים אלקטרוניים. ברמה הבסיסית, החיבורים הפיזיים - צינורות הידראוליים וצילינדרים - יוחלפו באלמנטים אלקטרוניים.
מי שאחראית לפיתוח החדש היא חברת בוש (Bosch) הגרמנית, שידועה בפתרונות הטכניים המהפכניים שלה. על שמה של בוש יש מערכות וטכנולוגיות טכניות מתקדמות רבות, הן לרכבים והן לאופנועים. לפני זמן קצר הודיעה החברה שהיא השלימה מבחן רחב היקף לבדיקת תקינות של מערכת brake by wire החדשנית. רכבים שצוידו במערכת החדשה צברו יותר מ-3,300 קילומטרים בכבישים. השינויים האלקטרוניים במערכת מסייעים לעיצוב גמיש יותר ולשילוב עם מערכות אלקטרוניות של רכבים כגון מערכת שליטה על איזון (ESP). המערכת האלקטרונית נותנת ל"מוח" של הרכב אפשרות להתאים את עוצמת הבלימה באופן אוטונומי.
מערכת בלימה כזאת נראית כפתרון טכני הגיוני ברכבים, בייחוד כשמתחשבים בפופולריות העולה של רכבים אוטונומיים. איך מערכת בלימה על חוט תיראה באופנועים? והאם צריך בכלל ללכת לכיוון הזה?
מערכות בלימה של אופנועים מודרניים הן בין הטובות והבטוחות שקיימות בכלי רכיבה דו-גלגליים. בלמים של אופנועים מודרניים הם עוצמתיים, אמינים ומגיעים בשילוב של מערכות בלימה מתקדמות כגון ABS. ככל הנראה, היתרון הגדול של בלמי brake-by-wire באופנועים יהיה באפשרות לשלב מערכות אלקטרוניות. הדבר יביא לבלימה בטוחה יותר ויאפשר עיצוב בלמים קומפקטי.
השאלה הגדולה היא איך מערכת בלימה כזאת עלולה להשפיע על תחזוקת האופנועים. כשמדברים על מכשירים וכלי רכב בעלי מערכות בלימה brake-by-wire, בדרך כלל אלו מערכות חשמליות ואלקטרוניות בכלים מסיביים כגון מכוניות, ספינות ואפילו מטוסים. אופנוע הוא כלי רכב הרבה יותר פשוט מבחינת המבנה, וחשוף. מה יקרה אם בוץ או מים יפגעו באחד החיישנים של מערכת הבלימה? הדבר עלול להשאיר את הרוכב ללא מערכת בלימה תקינה.
בדיוק בגלל זה תחזוקה של אופנוע עם מערכת בלימה brake-by-wire תהיה חשובה מאוד. אם הטכנולוגיה תוכל להתגבר על המכשולים ובעיות האמינות הפוטנציאליות, אפשר לבנות על עתיד של מערכות בלימה על חוט גם באופנועים.