מחקר: רכבים אוטונומיים לא מזהים אופנועים
מערכות נהיגה אוטונומיות ברכבים, המבוססות על רדארים ומצלמות, נעשות פופולריות ונפוצות במדינות רבות בעולם, ובחלקן הן אף הכרחיות. מחקר חדש חושף, כי רכבים רבים בעלי מערכות בלימת חירום עדיין לא מצליחים "לראות" ולזהות אופנועים בכבישים.
סדרת תרגילים ומבחנים חדשה מטעם מכון לבטיחות בדרכים (IIHS) בארצות הברית לימדה, כי למרות השיפור הכללי במערכות למניעת תאונות, רוכבי אופנועים עדיין חשופים בכבישים מאחד שמערכות ADAS מתקשות לזהות את כלי הרכיבה.
30 רכבים חדשים עברו את מבחן הבטיחות במחקר שכלל בימוי של תאונה עם אופנוע. מתוך 30 הרכבים, שבעה הראו תוצאות לא מספקות. כמו ן כל הרכבים, לא הצליחו להימנע מפגיעה בבובה סטטית שדימתה רוכב אופנוע בעת בדיקה של מערכת בלימת החירום, גם במהירות נמוכה של 50 קמ"ש. לפי הדוח של IIHS, חלק מהרכבים לא התריעו על מכשול בדרך ולא הורידו מהירות.
אפילו רכבים שהשתתפו בתרגיל והוגדרו כבטוחים התקשו לזהות אופנוע ולא לפגוע בו. חלק מהרכבים הצליחו להימנע מפגיעה במהירות 50 קמ"ש, אך כשהמהירות עלתה ל-70 קמ"ש, האופנוע נפגע מכל הרכבים ללא יוצא מן הכלל. למרות שהרכבים הצליחו להוריד את המהירות באופן עצמאי, כלי הרכיבה המדומה עדיין ספג פגיעה.
מבחנים דומים שנעשו על ידי ארגון הערכת הבטיחות של כלי רכב באירופה (EuroNCAP) סיפקו תוצאות דומות. רכבים עם מערכות אוטונומיות מסוגלים לזהות רכבים דוממים או כלי רכב גדולים, אבל מתקשים לזהות ולאתר מטרות קטנות בשטח כגון אופנועים.
מערכות נהיגה מתקדמות ומתפתחות בקצב מהיר. עם זאת הן עדיין נמצאות בשלב המעבר שבו כמות הרכבים עם מערכות ADAS בכבישים עולה, אך המערכות עדיין לא חכמות מספיק בשביל לזהות ולהגיב לכל משתתפי התנועה. עורכי המחקר טוענים, כי עדיין מוקדם לסמוך על חיישנים ומערכות אוטונומיות באופן מלא.