מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 247
לעמוד קודם

גומי ייחודי לתעשיית האופנועים

27/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

גומי הוא חומר בסיסי בכלי רכב, החל באופנועים ומכוניות וכלה בכלי שטח. צמיגים, בולמים, אטמים ואף חגורות תזמון, תותבים וידיות - כמעט כל מערכת מכילה רכיבי גומי. לעיתים קרובות הגומי מתייבש, נסדק או מאבד מגמישותו לאורך זמן.

במעבדות אוניברסיטת הרווארד (Harvard University) פיתח צוות מהפקולטה להנדסה ע"ש ג'ון א' פולסון (John Paulson) גומי טבעי מסוג חדש שמסוגל להתמודד טוב יותר עם עייפות החומר, סדקים ועיוותים חוזרים. הגומי נקרא Tanglemer - רשת סבוכה של מולקולות גומי ארוכות המשתלבות זו בזו, תוך שמירה על השרשראות הפולימריות המקוריות של הגומי הטבעי. בניגוד לגומי מעובד רגיל, החומר הזה אינו נשבר בקלות אלא מפזר את הלחץ, מונע היווצרות והתפשטות סדקים ושומר על שלמותו לאורך זמן.

ההבדל בפועל

במבחני מעבדה הוכיח החומר עמידות גבוהה פי ארבעה נגד התפשטות סדקים איטיים, וקשיחות כוללת גבוהה פי עשרה מגומי טבעי רגיל. מדובר בפריצת דרך ממשית, במיוחד לרכיבים שמועדים לשחיקה יומיומית כגון שפופרות אופנועים, בעיקר באופנועי שטח, שם פנצ'רים וסדקים הם עניין שבשגרה. החומר גם ישמש לייצור אטמי מזלג קדמיים, רכיב מוכר כ"רגיש" מאוד ברכיבת שטח וקרוס.

רכיבי גומי כגון תותבים, תומכי מנוע ומחזיקי כידון נוטים להתרכך עם השנים, מה שמשנה את תחושת הרכיבה בלי שנרגיש. גומי עמיד יותר יכול לשמר את הביצועים המקוריים לאורך זמן, להפחית תחזוקה שוטפת ולשפר את האמינות הכללית, במיוחד ברכיבת שטח ובתנאים קשים.

החיסרון הבולט כרגע הוא שיטת הייצור: תהליך מבוסס מים הכרוך בהתייבשות איטית, מה שלא מתאים לייצור המוני של חלקים עבים כגון צמיגים. עם זאת יש כאן פוטנציאל מיידי לייצור אביזרים וחלקים דקים ומדויקים כגון גומיות, אטמים, כפפות, רפידות הגנה וידיות.

גם לרכב, לא רק לאופנועים

תוצאות הפיתוח של החומר עשויות להגיע גם למנועים ברכב, לתושבות חשמליות ברכבים חשמליים ואפילו לצמיגים - אם הטכנולוגיה תגיע לייצור רחב. אבל דווקא בעולם האופנועים, שבו סדק בגומי עלול לגרום לרוכב לסיים את הרכיבה או להיתקע עם האופנוע בשטח, היתרון מעשי ויעיל.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן