לדיאם אופנוע פוטוריסטי
בעולם האופנועים החשמליים לא חסרים רעש תקשורתי ויחסי ציבור, אך מימוש של הבטחות ופרסומות הוא סיפור אחר לחלוטין. בשנים האחרונות הציגו עשרות מיזמים אבות טיפוס מרשימים, ואז נעלמו. דגמים כגון לייטנינג (Lightning) עם 200 כוחות סוס או NAWA Racer עם טכנולוגיית סוללות בנפח מרשים לא הגיעו לקו הייצור והופיעו בעיקר בתערוכות כגון EICMA.
בד בבד מספר יצרנים הצליחו למצוא את מקומם בתחום: לסופר סוקו (Super Soco), סיילנס (Silence) והורווין (Horwin) נוכחות בעלת משמעות בכבישי ערים באירופה ואסיה, וזירו (Zero Motorcycles) ממשיכה להוביל את קטגוריית הפרמיום למרות התחרות שהולכת ומתחזקת. גם הונדה, ימאהה ו־BMW מגבירות נוכחות בתחום, אך מיזמים פרטיים ממשיכים להוביל את החדשנות האמיתית.
אופנוע פוטוריסטי של דיאם
כאן נכנסת לתמונה דיאם (Diem Motors) מדנמרק, שמציגה את X-01 - קונספט ראשון מבית החברה. דיאם הוקמה על ידי דניאל קמניץ (Daniel Kemnitz) ומנבנדרה שאקטוואט (Nevendra Shaktawat), לשניהם ניסיון בעיצוב רכב ועבדו בין היתר עם חברות כגון BMW, טאטה (Tata), פיאג'יו (Piaggio) ומחלקת הטכנולוגיות של רד בול (Red Bull Advanced Technologies).
X-01 הוא אופנוע עירוני חכם, קומפקטי ואמין עם שלדה קלה, עיצוב חד ומנוע חשמלי המותקן בתוך הגלגל האחורי. המנוע מפיק עד 47.5 כוחות סוס ועומד בתקני רישוי A2 האירופים - צעד אסטרטגי המכוון לקהל צעיר. האופנוע בנוי ללא שרשרת, תיבת הילוכים או רכיבי הנעה סטנדרטיים, מה שמבטיח תחזוקה מעטה. הסוללה והמנוע פותחו בתוך החברה - דבר חריג למיזם טכנולוגי קטן.
ל־X-01 בלמי ברמבו (Brembo), מזלג קדמי שוואה (Showa) הפוך, מסך TFT ותאורת לד מלאה. המראה הכולל מעניק תחושת של מוצר מגובש, שמוכן לרכיבה ולא רק להופעה בתערוכה.
הערכות זהירה - אבל סקרנית
נכון לעכשיו אין לוח זמנים לייצור, אין מחיר ואין מידע על מבחנים בשטח. גורמים מטעם דיאם מדברים על תכנון ומאמץ ייצור מסודרים וחלקים, ושילוב הדרגתי ומהיר בתחום האופנועים החשמליים, אך אלו מושגים שכבר נשמעו בעבר בקרב חברות שלא שרדו. ובכל זאת, יש כאן תחושת שונות - פחות הבטחות ריקות ויותר עיצוב ומחשבה פרקטית.
המיזם הדני אולי לא יביא מהפכה, אך X-01 מראה שאפשר לחשוב אחרת בתחום האופנועים החשמליים העירוניים עם גישה שקולה וטכנולוגיה מקורית. נותר רק לראות אם דיאם תצליח להוציא את הדגם מדף העיצוב והתכנון אל הכביש.