יוניליוור מוכרת את מותג המזון הצמחי שלה
חברת יוניליוור, אחת מענקיות מוצרי הצריכה הגדולות בעולם, הודיעה על מכירת המותג הצמחי The Vegetarian Butcher לחברת Vivera. המהלך מסמן המשך של המיקוד האסטרטגי של החברה במותגים מובילים ורווחיים יותר. העסקה, אשר היקפה הכספי לא נחשף, צפויה להיסגר ברבעון השלישי של השנה.
המהלך הוא חלק ממדיניותו של המנכ"ל החדש של יוניליוור, פרננדו פרננדז, שמוביל תהליך הבראה והתייעלות נרחב בחברה. לאחר החלפת ההנהגה לאחרונה בשל ביקורת על קצב ההתאוששות האיטי של הקונצרן, פרננדז מיישם גישה של "פחות מותגים - אך חזקים יותר."
The Vegetarian Butcher נוסד על ידי יאאפ קורטווג בהולנד ונרכש על ידי יוניליוור בשנת 2018. המותג זכה להצלחה מרשימה עם קצב צמיחה דו-ספרתי וחדירה ליותר מ-55 שווקים ברחבי העולם. עם זאת, לדברי יוניליוור, המותג "אינו משתלב באופן טבעי" בפורטפוליו של החברה ממספר סיבות.
ראשית, שרשרת האספקה הייחודית של המותג מצריכה התנהלות לוגיסטית נפרדת, שאינה ניתנת לשילוב עם שאר מערכי המזון של החברה. שנית, טכנולוגיות הייצור והמחקר של The Vegetarian Butcher נבדלות מהותית משאר המותגים של יוניליוור, ובשל כך קשה ליצור סינרגיה פנימית. בהודעת החברה נכתב: "הבדלים אלו מלמדים שמכירת המותג היא הצעד הנכון הן בעבור יוניליוור והן בעבור The Vegetarian Butcher."
הרוכשת, Vivera, היא מותג מזון צמחי הפועל בעיקר באירופה ונמצא בבעלות JBS - תאגיד בשר מהגדולים בעולם. עסקה זו מלמדת על מגמה מעניינת בשוק: חברות בשר קונוונציונליות משקיעות יותר ויותר בתחום הצמחי, אולי כהכרה בהישארותו בעל משמעות גם אם לא יציג צמיחה מהירה כמו בעבר.
בד בבד הודיעה יוניליוור, כי בכוונתה להפריד גם את חטיבת הגלידות שלה בשנת 2025, כולל מותגים מוכרים כגון Ben & Jerry's ו-Talenti, כחלק מתהליך המיקוד האסטרטגי.
הצמצום בפורטפוליו נועד לאפשר ליוניליוור להשקיע את משאביה המוגבלים במותגים בעלי סיכוי גבוה יותר לצמיחה מואצת ורווחיות גבוהה כגון המותגים Knorr ו-Hellmann's.
למרות שהביקוש למוצרים צמחיים נמצא בצמיחה בשנים האחרונות, בשוק האמריקני ניכרת האטה. חברות כגון Beyond Meat נאלצות לקצץ בתקציבים, לדחות פיתוחים חדשים ואף לפטר עובדים - תוצאה של ירידה בצריכה ושל תחרות גוברת.
המכירה של The Vegetarian Butcher מסמלת את סיום גל ההתרחבות הראשוני של המותגים הצמחיים הגדולים, ועשויה ללמד על עידן חדש שבו מותגים אלו יצטרכו להוכיח רווחיות והתאמה תפעולית כדי להמשיך ולהתקיים כחלק מחברות ענק כגון יוניליוור.