מגה מזון
כתבות
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

בינה מלאכותית במסעדות

מה לבינה מלאכותית ולעולם המסעדות? אל תחשבו על מטבחים מאוישים ברובוטים, כי בינה מלאכותית היא יותר מזה. היא חלק מהעתיד של המסעדות, וכבר היום עוזרת למסעדנים לייעל את הפעילות, להפחית עלויות ולהגדיל רווחים

רוני בן זכריה |  
13/11/2022
זמן קריאה: 7 דק'

מה לבינה מלאכותית ולעולם המסעדות? כשחושבים על בינה מלאכותית במסעדות, חושבים על מטבחים מאוישים על ידי רובוטים שמסוגלים לבשל, ואולי אף להחליף את עמיתיהם האנושיים. אבל בינה מלאכותית היא יותר ממגמה בתחום אחד בעולם המזון, וזה נכון גם לגבי מסעדות. בינה מלאכותית היא חלק מהעתיד של המסעדות, ונועדה לעזור למסעדנים לייעל את הפעילות, להפחית עלויות ולהגדיל רווחים.

אמנם זה כבר לא תרחיש בלתי אפשרי, ויש כבר מסעדות שיש להן רובוטים שמבשלים או משתתפים בתהליך הייצור של המנות, אבל זו לא הדרך הנפוצה ביותר שבה בינה מלאכותית משנה את תעשיית המסעדות. אולי תופתעו ללמוד על כמה מהדרכים שבהן אפילו בעלי מסעדות פחות מביני טכנולוגיה יכולים ליישם בינה מלאכותית כדי לייעל את הפעילות שלהם ולשפר את חוויות האורחים שלהם.

מה זה בינה מלאכותית?

בינה מלאכותית נשמעת אולי כמו טכנולוגיה מפוצצת ויקרה, אבל היא אינה מחוץ להישג ידו של המסעדן הממוצע. בינה מלאכותית היא הרבה יותר מרובוט, והיא פחות או יותר מה שהיא נשמעת: אינטליגנציה שלא התרחשה באופן טבעי. במקום זאת היא נוצרה על ידי אדם כדי לאפשר למחשב לחקות התנהגות אנושית.

בינה מלאכותית יכולה לקבל מידע מהסביבה ולהגיב בהתאם. סירי ואלקסה הן דוגמאות טובות לבינה מלאכותית. הן יכולות לענות על שאילות מהמשתמשים שלהן, לומדות להכיר את המשתמשים עם הזמן, לומדות את הרצונות שלהם ומנבאות את הצרכים שלהם.

זה מביא אותנו אל הנושא הראשון שבו בינה מלאכותית עוזרת בעולם המסעדות - למידת מכונה. למידת מכונה מעבירה את הבינה המלאכותית לשלב הבא. סוג זה של טכנולוגיה מאפשר למחשבים לא רק לקלוט מידע, אלא גם להשתמש באלגוריתמים מורכבים כדי ללמוד, כך שיוכלו ליצור תחזיות לגבי אירועים או התנהגות אנושית על סמך דפוסים היסטוריים.

למידת מכונה משמשת פלטפורמות כגון Netflix ו-Spotify שמכירות את הלייקים של המשתמש לאורך זמן ומספקות לו תוכן חדש שיוכל ליהנות ממנו. תשאלו, איך זה רלוונטי למסעדות? ככל שטכנולוגיה מכל הסוגים נהפכת לחלק אינטגרלי יותר מניהול מסעדה, בינה מלאכותית מתגלה כתחום של טכנולוגיית מסעדות עם פוטנציאל כמעט בלתי מוגבל.

 

בינה מלאכותית במסעדה

למידת מכונה יכולה לסייע בצמצום עלויות. אפשר להשתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית כדי לבצע אוטומציה של הרבה משימות פשוטות, כגון קבלת הזמנות או הזנת הזמנות לקופה. המשמעות היא הוצאה כספית נמוכה יותר על איוש המסעדה ועלויות כלליות נמוכות יותר.

בינה מלאכותית יכולה לסייע גם בצמצם שגיאות: טעויות אנוש הן הסיבה להרבה שיבושים במסעדה. לדוגמה, מלצר בחדר אוכל עמוס עלול לשמוע לא נכון את ההזמנה של אורח, ועקב כך האורח יקבל מנה לא נכונה. כאשר אורחים מזמינים באמצעות מכשירים מבוססי בינה מלאכותית, יש פחות סיכוי לטעויות אנוש. יש גם פחות סיכוי לטעויות בהוספה או החסרה של רכיבים מהמנה, למשל אלרגנים.

כולם מכירים סיפורי זוועה על טעויות במנות שכללו אלרגנים, למשל חלב, והביאו אורחים לחדר המיון או גרוע מזה. זה סוג הטעויות שמערכות מבוססות בינה מלאכותית יכולות למנוע, ואפילו לייעל את תהליך ההזמנה - לתת שליטה לאורחים במהלך תהליך ההזמנה. היא מאפשרת להם להתאים אישית את ההזמנות שלהם. השירות לאורחים משתפר באופן ישיר.

אימוץ היכולת של בינה מלאכותית בביצוע משימות פשוטות במסעדה, מאפשר לשחרר את העובדים למשימות אחרות (מה שבינה מלאכותית עדיין לא יכולה לעשות): התמקדות באורחים. למרות כל הדיבורים על רובוטים שעומדים להשתלט על מטבחי מסעדות, יש דבר אחד שהם לא יכולים לעשות עדיין: לחקות את המגע האנושי, שיכול להפוך חוויה במסעדה למיוחדת כל כך. את זה תשאירו לצוות, שיהיה פנוי מכל המשימות שעברו לאוטומציה.

עד כאן לא נפלנו מהכיסא. לא צריך תוכנה חכמה במיוחד לעשות את כל אלה. אבל הנה משהו שבינה מלאכותית יכולה לעשות ולעזור ממש לייצר יותר כסף: למצוא לקוחות חדשים. טכנולוגיית בינה מלאכותית יכולה להגביר את מאמצי השיווק של המסעדה, ולאפשר לבעליה לזהות אילו סוגי לקוחות עשויים לאהוב את האוכל המסוים, לפנות אליהם ולעודד אותם להגיע. בינה מלאכותית יכולה לעזור גם בשימור אורחים: מאמצי שיווק מחדש יכולים לעודד אותם להגיע לביקור חוזר.

תחום נוסף הוא ניהול הזמנות ומלאי. בתחום הזה הבינה המלאכותית כבר נמצאת בחזית. מערכת מבוססת בינה מלאכותית, ולא רק דיגיטציה של ניהול מלאי והזמנות, מסוגלת להתריע מראש על חוסרים ולנהל את המלאי בחוכמה יתרה, מבוססת על למידת מכונה, על פעילות המסעדה ועל מלאי קיים בשוק.

ניהול נכון של המלאי והתראות על חוסרים צפויים - למשל אם משבר מתקרב בענף הביצים והמערכת מעדכנת מראש על הצורך להזמין מלאי גדול יותר. בתחום הזה האפשרויות נראות אפרוריות ולא מאוד מהותיות, אבל מסעדות (ולא רק) שעברו לניהול מלאי והזמנות מבוסס בינה מלאכותית, הצליחו לייעל מאוד את שרשרת האספקה ואת ניהול המלאי, ולהביא לחיסכון בעלויות ולהגברת התפוקה באחוזים גבוהים מאוד.

מערכות אלו עשויות לשלב מערכות מלאי ורכש עם נקודת המכירה (מערכות קופה). תוכנה התומכת בבינה מלאכותית יכולה לעקוב אחר מלאי היסטורי ונתוני רכישה, לחפש מגמות ולהמליץ ​​בזמן אמת כמה מרכיבים ואספקה ​​לקנות. זה לא רק מבטיח למסעדה מספיק מלאי, אבל עשוי לעזור לצמצם את בזבוז המזון על ידי התאמה אישית של הרכישה, כך שתענה רק על צורכי המלאי, בלי לקנות מלאי עודף שתוקפו יפוג.

באמצעות תוכנה תומכת בינה מלאכותית, מסעדות יכולות לעקוב אחר נתוני כוח אדם ומכירות כדי לקבוע מגמות או דפוסים בזמנים עמוסים (ובזמנים פחות עמוסים). לאחר מכן הם יכולים לאייש את המסעדה בהתאם לתנועה ולמכירות הצפויות בכל משמרת.

 

הנגישות של הבינה המלאכותית

ההתקדמות בטכנולוגיה הפכה את הבינה המלאכותית לנגישה יותר מאי פעם, ואילו רובוטים שעושים חלק מהכנת האוכל ומבשלים או מספקים הזמנות לאורחים, עדיין נמצאים מחוץ להישג ידם של רוב רובן של המסעדות. מערכות בינה מלאכותית לשירות לקוחות ומענה טלפוני הן לא מוצר יקר במיוחד, אבל התועלת גדולה מאוד. הרשתות הגדולות החלו לאמץ אותן, והן מומלצות גם למסעדנים קטנים. לשיחות טלפון שלא נענו יכולה להיות השפעה הרת אסון על עסקי המסעדות.

סקר שנעשה לאחרונה על ידי Popmenu, חברה בתחום המסעדנות מצא, כי 83 אחוז מהלקוחות ימשיכו הלאה וימצאו מסעדה אחרת אם ינסו להתקשר ויקבלו הודעה קולית יותר מפעם אחת. מערכות מבוססות בינה מלאכותית יכולות לנהל הזמנות מראש למסעדות באופן חכם, לנהל הזמנות משלוחים, ואפילו לשמש כצ'אט בוט חכם, קולי או באתר.

ברחבי העולם מסעדות רבות מאמצות טכנולוגיות מהסוג הזה. טכנולוגיית מענה לטלפון מבוססת בינה מלאכותית יכולה לקבל הודעות, לבצע הזמנות, להוסיף אורח לרשימת ההמתנה ואפילו לענות על שאלות נפוצות. לדוגמה, אורח שואל "אוכל להביא את הכלב שלי למרפסת?" שירות המענה לטלפון באמצעות בינה מלאכותית יכול להיות מתוכנת לבחור מילות מפתח כגון "כלב" ו"פטיו" ולהגיב: "המרפסת שלנו ידידותית לכלבים."

טכנולוגיה זו דומה לצ'אטבוטים הנפוצים ברשת כבר כמה שנים, שאתם בטח מכירים מאפליקציה כזו או אחרת. הם יכולים לטפל בשאילתות אורחים פשוטות, ובתוך כך לפנות את הצוות לשירות מקומי ובד בבד להבטיח שלא יוחמצו שיחות טלפון מאורחים.

טכנולוגיית שירות עצמי הולכת יד ביד עם הזמנה קולית, שהיא אפשרות נהדרת של מענה טלפוני מבוסס בינה מלאכותית. זה מקיף את כל הדרכים שבהן ניתן לאורחים הכוח לשלוט בחוויית האוכל שלהם באמצעות שירות עצמי ולהתאימה לצרכיהם: התאמה אישית של פריטי תפריט בזמן הזמנה דיגיטלית, פיצול החשבון ותשלום מטאבלט לצד השולחן - ואפילו מהמכשירים שלהם. יותר ויותר אורחים מאמצים את טכנולוגיית השירות העצמי במגוון דרכים ומכל מיני מסעדות, ממזון מהיר ועד אוכל בישיבה.

בעוד שהזמנה בסגנון הזה נעשתה נפוצה למדי במגוון מסעדות, יש כמה מסעדות שמצעידות את החוויה הזאת קדימה. קחו לדוגמה את KFC, שמתנסה בטכנולוגיית זיהוי פנים שיכולה לזהות מבקרים חוזרים ולהתאים את החוויה שלהם להזמנות ולהעדפות העבר.

למרות שזיהוי פנים לא יהיה נגיש בכל המסעדות, ישנן דרכים רבות להשתמש בבינה מלאכותית כדי לעזור להתאים אישית את חוויית האוכל לאורחים. הזמנות מקוונות ושיווק דיגיטלי הם שתי דרכים שבהן מסעדות אוספות נתונים על אורחים, ולאחר מכן משתמשות בהם כדי לספק שירות מותאם אישית, מהמלצות על מנות ועד שיווק ממוקד.

 

תובנות והתחזיות מבוססות נתונים

תחום נוסף הוא תחום התובנות והתחזיות מבוססות נתונים. בשנת 2019 החלה מקדונלד'ס להשתמש בטכנולוגיות בינה מלאכותית לחיזוי, והזמנות חזויות בוצעו בדרייב אין שלה. על ידי ניתוח נתונים היסטוריים של מה הזמינו לקוחות ומתי, חנויות מקדונלד'ס יכלו לצפות עומס ואף לחזות איזו מנה תהיה הפופולרית ביותר בזמן נתון ביום. על ידי ציפייה להזמנות, חנויות שהשתמשו בטכנולוגיה זו הצליחו לצמצם את זמני ההמתנה ב-30 שניות בממוצע - הישג מטורף כאשר מביאים בחשבון שביצוע הזמנה נמשך בדרך כלל רק כמה דקות (בארצות הברית, חברים. כאן אפשר לחזות שהמערכת הייתה מצמצמת את זמני ההמתנה בכמה דקות).

במסעדות מערכות אלו יכולות להורות למטבח להתכונן מראש למנות מסוימות בשעות מסוימות, ובהתאם לכך להצליח לצמצם זמני המתנה באופן ממשי. סוג זה של טכנולוגיה מנבא יכול לשמש מסעדות בכל כך הרבה דרכים: ניהול של מלאי וכוח אדם, תמחור תפריט ועוד.

בינה מלאכותית ייתכן שהרבה מסעדנים שהם פחות מביני טכנולוגיה נרתעים מבינה מלאכותית, אבל בשורה התחתונה היא הרוויחה את מקומה בעתיד של תעשיית המסעדנות. הבינה המלאכותית כאן, והיא כאן כדי להישאר. יחד איתה יש יתרונות רבים למסעדות עצמאיות שמאמצות את הטרנד.


מקור: get.popmenu.com

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן