מגה מזון
כתבות
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

השפעת ניתוח של ביג דאטה על ענף המזון

לניתוח ביג דאטה יש ותהיה השפעה ממשית על תעשיית המזון. הוא עוזר לעסקים לשפר את ניהול שרשרת האספקה, לפתח מוצרים, להבין לקוחות, להבטיח את בטיחות המזון ולייצר תחזיות טובות יותר לגבי העתיד

08/06/2023
זמן קריאה: 4 דק'

בשנים האחרונות חולל הביג דאטה מהפכה בתעשיות, בהן תעשיית המזון. ביג דאטה ("נתוני עתק)" נוגע למערך הנתונים הגדול והמורכב שאפשר לנתח כדי לחשוף דפוסים, מגמות ואסוציאציות. בתעשיית המזון, ניתוח ביג דאטה יכול לעזור לעסקים לקבל החלטות טובות יותר, לשפר יעילות ולהפחית עלויות. מגה מזון לוקח אתכם למסע כדי להבין איך הביג דאטה משפיע ויכול להשפיע על תעשיית המזון.

לפני הכול, נסביר מה זה ביג דאטה. ביג דאטה, או נתוני עתק, הוא מונח המשמש לתיאור של מערכי נתונים גדולים ומורכבים שקשה מדי לעבד אותם בכלי עיבוד נתונים מסורתיים. מערכי נתונים אלה מאופיינים בנפח, במהירות ובמגוון משלהם.

נפח נוגע לכמות הנתונים הגדולה שנוצרת ממקורות כגון חיישנים, מדיה חברתית ועסקאות. מהירות נוגעת למהירות שבה הנתונים נוצרים ויש לעבד אותם בזמן אמת או כמעט בזמן אמת כדי לספק תובנות חשובות. מגוון נוגע לסוגים ולפורמטים של נתונים, בכלל זה נתונים מובנים, מובנים למחצה ובלתי מובנים.

אפשר לנתח נתונים גדולים באמצעות כלים וטכנולוגיות מתקדמות, כולל למידת מכונה ובינה מלאכותית, כדי לחלץ תובנות חשובות, לזהות דפוסים ולבצע תחזיות שאפשר להשתמש בהן כדי לקבל החלטות מושכלות בתעשיות כגון בריאות, פיננסים, שיווק ותחבורה. השימוש בביג דאטה חולל מהפכה באופן שבו עסקים פועלים, ויש לו פוטנציאל להניע חדשנות ולשפר את איכות החיים של אנשים ברחבי העולם. אבל לשימוש בביג דאטה יש לא מעט אתגרים, ועליהם נרחיב בהמשך.

דוגמה לביג דאטה היא הכמות העצומה של נתונים שנוצרו על ידי פלטפורמות מדיה חברתית כגון טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם, שאפשר להשתמש בהן כדי לנתח התנהגות וסנטימנט של צרכנים. דוגמה אחרת היא כמות הנתונים הגדולה שנוצרת מחיישנים בערים חכמות, שאפשר להשתמש בהם כדי לייעל את זרימת התנועה, לשפר את בטיחות הציבור ולהפחית את צריכת האנרגיה.

בתעשיית הבריאות למשל, ביג דאטה שנוצר על ידי רישומי בריאות אלקטרוניים, מכשירים רפואיים וטכנולוגיה לבישה, יכול לשמש כדי לשפר את תוצאות המטופלים ולהפחית את עלויות שירותי הבריאות. בתעשיית הפיננסים אפשר להשתמש בביג דאטה כדי לזהות הונאה, לשפר את ניהול הסיכונים ולייעל אסטרטגיות השקעה.

לביג דאטה ערך כלכלי בעל משמעות. לפי דו"ח של מכון מקינזי העולמי, לנתונים גדולים יש פוטנציאל ליצור ערך כלכלי של שלושה עד חמישה טריליון דולר מדי שנה במגוון מגזרים. אפשר להפיק ערך זה משיפור קבלת החלטות, הגברת היעילות ופיתוח מוצרים ושירותים חדשים. לדוגמה, ניתוח ביג דאטה יכול לעזור לעסקים לזהות שווקים חדשים, לשפר את ניהול שרשרת האספקה ולייעל אסטרטגיות תמחור. הדבר מביא להגדלת ההכנסות והרווחיות.

 

שיפור השקיפות בשרשרת האספקה

אחד היתרונות העיקריים של ביג דאטה בניהול שרשרת האספקה הוא היכולת לשפר את הנראות והשקיפות לכל אורכה. על ידי איסוף וניתוח של נתונים מכמה מקורות, עסקים יכולים לקבל תובנות בזמן אמת לגבי רמות מלאי, זמני משלוח ומדדים קריטיים אחרים. הדבר מאפשר להם לקבל החלטות מושכלות לגבי פעילות שרשרת האספקה שלהם.

דוגמה אחת למערכת הממנפת ביג דאטה כדי לייעל את ניהול שרשרת האספקה היא האינטרנט של הדברים (IoT). התקני IoT כגון חיישנים ותגי RFID, יכולים להיות מחוברים למוצרים, למכולות ולכלי רכב כדי לאסוף נתונים על מיקומם, הטמפרטורה שלהם, הלחות ומשתנים אחרים. נתונים אלה אפשר לנתח בזמן אמת כדי לעקוב אחר תנועת הסחורות דרך שרשרת האספקה ולזהות צווארי בקבוק או עיכובים אפשריים.

דוגמה אחרת למערכת המשתמשת ב-Big Data כדי לייעל את ניהול שרשרת האספקה היא בלוקצ'יין. בלוקצ'יין הוא ספר חשבונות מבוזר שאפשר להשתמש בו כדי לרשום עסקאות ולעקוב אחר תנועת הסחורות לאורך שרשרת האספקה. על ידי שימוש בבלוקצ'יין, עסקים יכולים לשפר את השקיפות והמעקב, להפחית את הסיכון להונאות ולבטל את הצורך במתווכים בשרשרת האספקה.

דוגמה שלישית למערכת הממנפת ביג דאטה כדי לייעל את ניהול שרשרת האספקה היא בינה מלאכותית (AI). אפשר להשתמש בבינה מלאכותית כדי לנתח כמויות גדולות של נתונים, לזהות דפוסים ולחזות שיבושים עתידיים בביקוש ובשרשרת האספקה. כך עסקים יכולים לייעל את רמות המלאי שלהם, להפחית בזבוז ולשפר את שביעות רצון הלקוחות.

ענקית הקמעונות וולמארט (Walmart) למשל משתמשת בניתוח ביג דאטה כדי לנהל את שרשרת האספקה שלה. היא עוקבת אחר דפוסי מזג האוויר, תפוקות היבול ולוחות הזמנים של התחבורה כדי להבטיח שלחנויות שלה תהיה תמיד תוצרת טרייה. זה עזר לה להפחית בזבוז מזון ולהגביר את שביעות רצון הלקוחות.

פיתוח מוצרים

לביג דאטה יש השפעה משמעותית על פיתוח מוצרים חדשים בתעשיית המזון, בכך שהוא מאפשר לעסקים לזהות הזדמנויות חדשות, להבין את העדפות הצרכנים ולפתח מוצרים העונים טוב יותר על צרכי הלקוחות. על ידי איסוף וניתוח של כמויות גדולות של נתונים, עסקים יכולים לקבל תובנות לגבי התנהגות צרכנים, מגמות שוק וטכנולוגיות מתפתחות. הדבר מאפשר להם ליצור מוצרים חדשניים המבדילים את עצמם מהמתחרים.

דוגמה למערכת הממנפת ביג דאטה כדי לייעל פיתוח מוצר חדש היא ניתוח חיזוי. ניתוח חיזוי משתמש באלגוריתמים של למידת מכונה כדי לנתח נתונים ולחזות מגמות עתידיות והעדפות צרכנים. על ידי ניתוח נתונים ממדיה חברתית, ממנועי חיפוש וממקורות אחרים, עסקים יכולים לזהות מגמות מתפתחות ולפתח מוצרים שיש להם סיכוי גבוה יותר להצליח בשוק.

דוגמה אחרת למערכת המשתמשת בביג דאטה כדי לייעל פיתוח מוצרים חדשים היא מיקור המונים. מיקור המונים כולל שידול משוב ורעיונות מקבוצה גדולה של אנשים, בדרך כלל באמצעות פלטפורמות מקוונות או מדיה חברתית. על ידי מינוף הידע הקולקטיבי של הלקוחות שלהם ושל מחזיקי עניין אחרים, עסקים יכולים לפתח מוצרים העונים טוב יותר על הצרכים של קהל היעד שלהם.

חברת קראפט פודס (Kraft Foods) למשל השתמשה בניתוח ביג דאטה כדי לפתח את קו MiO שלה של משפרי מים נוזליים. החברה ניתחה משוב מלקוחות, פוסטים במדיה חברתית ומגמות חיפוש כדי לזהות את הטעמים ועיצובי האריזה הפופולריים ביותר. זה עזר ל-Kraft Foods ליצור מוצר שהדהד בקרב הצרכנים ונהפך במהרה לרב מכר.

הבנת הלקוחות

ניתוח ביג דאטה יכול לעזור לעסקים בתעשיית המזון להבין טוב יותר את הלקוחות שלהם. על ידי ניתוח נתוני לקוחות, כגון נתונים דמוגרפיים, התנהגות רכישה ומשוב, עסקים יכולים לפלח את בסיס הלקוחות שלהם ולהתאים להם את המוצרים ואת אסטרטגיות השיווק שלהם. למעשה עסקים יכולים להגדיל את נאמנות הלקוחות וההכנסות.

לדוגמה, בסטארבקס משתמשים בניתוח ביג דאטה כדי להבין טוב יותר את הלקוחות. ענקית הקפה מנתחת נתוני לקוחות כדי לזהות אילו מוצרים הם הפופולריים ביותר, באילו מיקומים יש הכי הרבה תנועה, ואילו קמפיינים שיווקיים הם היעילים ביותר. זה עזר לסטארבקס לפתח מוצרים חדשים, להתרחב לשווקים חדשים ולשפר את חוויית הלקוח.

 

בטיחות מזון

דרך נוספת להיעזר בביג דאטה היא בבטיחות המזון בתעשיית המזון. ניתוח הנתונים מאפשר לעסקים לזהות סכנות פוטנציאליות, למנוע זיהום ולשפר את הבטיחות הכללית של מוצרי מזון. על ידי איסוף וניתוח של נתונים רבים, עסקים יכולים לקבל תובנות לגבי בטיחות המוצרים שלהם לאורך שרשרת האספקה, מהחווה לשולחן.

דוגמה למערכת הממנפת ביג דאטה כדי לייעל את בטיחות המזון היא ניתוח סיכונים ונקודות בקרה קריטיות (HACCP). מערכת זו לניהול בטיחות מזון מזהה סיכונים פוטנציאליים ומיישמת אמצעי מניעה להפחתת הסיכון לזיהום. על ידי שימוש בנתונים מחיישנים, ממצלמות וממקורות אחרים, עסקים יכולים לזהות סיכונים פוטנציאליים ולנקוט פעולה מתקנת לפני שהם נעשים בעיה.

דוגמה אחרת היא למידת מכונה. אפשר להשתמש באלגוריתמים של למידת מכונה כדי לנתח כמויות גדולות של נתונים מכמה מקורות, כולל מדיה חברתית, נתוני חיישנים ונתונים היסטוריים על תקריות בטיחות מזון. על ידי ניתוח נתונים אלה, עסקים יכולים לזהות סכנות פוטנציאליות ולפתח אמצעי מניעה להפחתת הסיכון לזיהום.

ענקית המזון נסטלה למשל משתמשת בניתוח ביג דאטה כדי להבטיח את בטיחות המוצרים שלה. החברה משתמשת בחיישנים ובטכנולוגיה אחרת כדי לנטר את הטמפרטורה והלחות במחסנים ובמשאיות שלה. הדבר עוזר לה לזהות בעיות פוטנציאליות לפני שהן נהפכות לבעיה ומבטיח שהמוצרים בטוחים לצריכה.

סכנות ואתגרים

אמנם לשימוש בביג דאטה יש יתרונות פוטנציאליים רבים לתעשיית המזון, אבל יש גם כמה סכנות ואתגרים הכרוכים בשימוש בו, ונזכיר גם אותם. אחד האתגרים הגדולים ביותר הוא פרטיות ואבטחת מידע. כאשר עסקים אוספים ומנתחים כמויות גדולות של נתונים על צרכנים, עובדים ושותפי שרשרת אספקה, עליהם לנקוט צעדים כדי להבטיח שהנתונים מאוחסנים באופן מאובטח ומוגנים מפני גישה לא מורשית.

אתגר אחר הוא איכות הנתונים. כדי לקבל תובנות מדויקות מביג דאטה, עסקים חייבים לוודא שהנתונים מדויקים, מלאים ועדכניים. זה יכול להיות קשה כאשר מתמודדים עם נתונים ממקורות מרובים, כגון מדיה חברתית, חיישנים ושותפי שרשרת האספקה.

אתגר נוסף הוא פוטנציאל ההטיה בניתוח ביג דאטה. אם הנתונים אינם מייצגים את כל האוכלוסייה או שהאלגוריתמים המשמשים בניתוח מוטים, התובנות שהושגו מביג דאטה עלולות להיות פגומות או לא מדויקות.

דוגמה להפרות פרטיות היא שירות משלוחי מזון שאוסף נתונים על הזמנות מזון של לקוחות. אפשר להשתמש בנתונים אלה כדי להסיק מידע רגיש על הלקוחות, כגון מצבם הבריאותי והעדפות התזונה שלהם. הדבר עלול להביא לאפליה למשל. חברות המשתמשות בביג דאטה צריכות לעמוד בתקנות הן בישראל והן בתקנות אירופיות, שהן כבר סטנדרט ה-GDPR.

דוגמה אחרת לסכנה הקשורה בביג דאטה בתעשיית המזון היא הפוטנציאל להונאת מזון. כאשר עסקים אוספים ומנתחים כמויות גדולות של נתונים על שותפי שרשרת האספקה שלהם, הם עשויים לזהות נקודות תורפה פוטנציאליות בשרשרת האספקה שעלולות להיות מנוצלות על ידי רמאים. הדבר עלול להביא לבעיות בטיחות מזון ולפגוע במוניטין של העסק.

לסיכום, לניתוח ביג דאטה יש ותהיה השפעה ממשית על תעשיית המזון. הוא עזר לעסקים לשפר את ניהול שרשרת האספקה, לפתח מוצרים חדשים, להבין טוב יותר את הלקוחות, להבטיח בטיחות מזון ולייצר תחזיות טובות יותר לגבי העתיד. ככל שהשימוש בניתוח ביג דאטה גדל בתעשיית המזון, סביר להניח שנראה יישומים חדשניים יותר של טכנולוגיה זו בעתיד.

לדוגמה, אפשר להשתמש בבינה מלאכותית ובלמידת מכונה כדי לנתח נתונים ולבצע תחזיות בזמן אמת, ולאפשר לעסקים להגיב במהירות לתנאים משתנים. ההשפעה של ניתוח ביג דאטה על תעשיית המזון היא משמעותית וחיובית. על ידי שימוש ב-Big Data, עסקים יכולים לקבל החלטות טובות יותר, לשפר את היעילות ולהפחית עלויות, ובסופו של דבר להביא לחוויית לקוח טובה יותר ולהגדלת ההכנסות.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן