בקשה לתביעה ייצוגית נגד וולט: דמי תפעול וקרדיט
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז־לוד נגד חברת וולט אנטרפריזס ישראל מת"א בטענה להפרה חמורה, בוטה ומתמשכת של חובותיה והתחייבויותיה החוזיות כלפי לקוחותיה, בכך שהיא מטעה אותם ומתעשרת שלא כדין על חשבונם, תוך הצגת מצגי שווא ביודעין.
נטען כי וולט אנטרפריזס מציעה ללקוחותיה שירות משלוחים ממגוון רחב של מסעדות ובתי עסק בפריסה ארצית, ולמעשה היא פלטפורמת המשלוחים הפופולרית והמובילה בישראל, הידועה בשמה המסחרי WOLT. החברה מפעילה אתר אינטרנט ויישומון שבאמצעותו לקוחותיה מזמינים מוצרים ממגוון בתי עסק ברחבי הארץ.
לדברי המבקשת, עו"ד סיון גבריאל תושבת בני ברק, בקשת האישור נסובה סביב שלוש הפרות דין מצד החברה כלפי לקוחותיה, כדלקמן: אי זיכוי בגין דמי תפעול, קרדיט בתוקף קצר מהתוקף הקבוע בדין, וקבלת זיכוי בקרדיט לשימוש בפלטפורמה ללא הסכמה מפורשת של הלקוחות לכך.
בנוגע לדמי התפעול, שהם נגזרת של סך ההזמנה, נאמר בבקשה, כאשר לקוחות מקבלים זיכוי ו/או החזר בגין ההזמנה ו/או חלק ממנה, החברה אינה מזכה אותם בגין החלק היחסי של דמי התפעול.
בנוגע לסוגיית תוקף הקרדיט, נטען בבקשה, כאשר החברה מזכה את לקוחותיה בגין ההזמנה ו/או חלק ממנה, היא מעניקה להם קרדיט למימוש בפלטפורמה שלה, כאשר בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן, תוקף הקרדיט המוגדר בחוק כזיכוי הוא שנתיים. ואולם החברה מעניקה ללקוחותיה קרדיט בתוקף קצר יותר, בניגוד להוראות הדין. יוצא מכך שכספים רבים אשר לקוחותיה קיבלו ממנה כקרדיט, נמחקו לאחר תקופת הקרדיט הקצרה, בלי שהלקוחות הספיקו לנצלם. בכך החברה מתעשרת על חשבון לקוחותיה, בניגוד לדין.
בבקשה נאמר, כי החברה גם מטעה את לקוחותיה בכך שבתנאי השירות שהיא עצמה ניסחה היא קבעה כי החזר כספי ייעשה באמצעות אותו אמצעי תשלום שבו הלקוח השתמש ו/או לאותו חשבון בנק שממנו ביצע הלקוח את ההזמנה, אלא אם הוסכם איתו במפורש אחרת.
אולם על אף הצהרותיה והתחייבויותיה, החברה עושה דין לעצמה ומעניקה ללקוחותיה החזר כספי באמצעות זיכוי שאותו הוא רשאי לממש בפלטפורמה עצמה, ואותו היא מכנה "קרדיט". זאת על אף שלקוחותיה לא נתנו את הסכמתם המפורשת לכך. בכך החברה מטעה את לקוחותיה וגובה מהם סכומי כסף עודפים בניגוד לדין.
החברה מטעה את לקוחותיה גם כאשר היא מציגה להם מצג שלפיו דמי התפעול מחושבים מעלות ההזמנה, אולם בפועל, כאשר סך ההזמנה פוחת מאחר שהיא זיכתה אתם בגין מוצר פגום או מוצר שלא סופק, החברה אינה מזכה אותם בחלק היחסי של דמי התפעול.
כמו כן החברה הפרה את חובת הגילוי בהסתירה מלקחותיה את חוסר זכאותם לקבל החזר יחסי בגין דמי התפעול.
אילוסטרציה