בקשה לתביעה ייצוגית: סירוב לקבל מכלי משקה
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד רשת חנויות המזון הקמעונאיות ברכת השם אשר לה כ-30 סניפים בריכוזים חרדיים ברחבי הארץ. נטען שהרשת נוקטת מדיניות שיטתית של סירוב לקבל מכלי משקה ריקים ומסומנים שצרכנים מביאים לסניפיה.
כנגזרת אינהרנטית לסירוב חוזר זה, נאמר בבקשה שהוגשה לבימ"ש השלום בירושלים, נמנעת ברכת השם מלהשיב לאותם צרכנים את דמי הפקדון ששולמו (וליתר דיוק, הופקדו) בעבור המכלים בעת הרכישה, וזאת בניגוד מוחלט להוראות חוק הפיקדון על מכלי משקה ותוך יצירת מפגע סביבתי מסוג זיהום על ידי פסולת הנגרם בשל אותם בקבוקים המושלכים ומופקרים על ידי הצרכנים המיואשים.
לטענת המבקש, יעקב מיוחס תושב ביתר עילית, הוא ניסה להשיב במספר הזדמנויות בסניפי ברכת השם מכלי משקה ריקים מסומנים ולקבל בעדם את דמי הפקדון, ואולם נתקל בסירוב חוזר ונשנה מצד עובדי הסניפים שבהם ביקר. בחלק מהמקרים נטען, כי הסניף אינו מקבל מכלי משקה ריקים כלל, ובמקרים רבים אחרים מכונת המיחזור בסניפי הרשת הייתה תקולה לאורך זמן (פרמננטי), והודבק עליה שלט שהבהיר כי אי אפשר להשיב מכלי משקה ריקים ידנית.
המבקש מציין, כי מנטרה זו חזרה ונשנתה גם באינטראקציה נוספת מול עובדי הרשת, אשר סירבו בתוקף לקבל מכלי משקה ריקים ידנית, גם כאשר מכונת המיחזור הייתה בבחינת אבן שאין לה הופכין. כמו כן, לעיתים אף טענו עובדי הרשת כי החזרת מכלי המשקה מוגבלת לשעות מסוימות.
בבקשה נאמר, כי במענה הרשמי מטעם ברכת השם למכתב פנייה מקדימה ששלח המבקש בעניין נמסר לו: "לצערנו קיימים בחודשים האחרונים קשיים באיסוף בקבוקים. הדבר אינו מאפשר לנו לקבל בקבוקים נוספים עד שלא מפנים את הקיים."
לדברי המבקש, למרות התחייבותה של ברכת השם לברר את הנושא, יותר משנה מאז אותו מענה המשיכה ברכת השם לסרב באופן שיטתי לקבל מכלי משקה ריקים ומסומנים בסניפיה, תוך הפרת הוראות הדין ופגיעה בצרכניה ובסביבה.
בעקבות מדיניותה הפסולה של ברכת השם, נגרמו לצרכניה נזקים ממוניים השווים לסכומי הפיקדון שהיו משולמים להם אילו היא הייתה מקבלת את בקבוקי המשקה הריקים המסומנים שאותם ביקשו להשיב בסניפיה, וכן נגרמו נזקים בלתי ממוניים בדמות רגשות שליליים הכוללים תחושות של עוגמת נפש ואי נוחות, תסכול, עלבון, כעס ואכזבה.