מגה מזון
כתבות
מזונות תחליפיים
לעמוד קודם

צריכת משקאות מתחליפי חלב

לכבוד חג שבועות משרד החקלאות ופיתוח הכפר מציג נתונים מפתיעים על אודות צריכה של חלב לשתייה ומשקאות חלב אל מול משקאות מתחליפי חלב ברשתות השיווק. וגם: האם בתל אביב באמת שותים יותר הפוך על סויה?

31/05/2022
זמן קריאה: 3 דק'

נתוני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות מלמדים, כי צריכת משקאות תחליפי חלב לנפש בישראל ברשתות השיווק זינקה ב-300% בערך בשנים 2020-2005 (מ-0.66 ל-2.64 ליטרים לנפש בשנה), ואילו צריכת חלב לשתייה ומשקאותיו ירדה ב-19% (מ-38.25 ל-30.81 ליטר לנפש בשנה).

 

עלייה בצריכה וירידה במחיר

חג שבועות המתקרב ובא הוא חגיגה של חקלאות ישראלית, ובמיוחד מאופיין בצריכת מוצרים על טהרת החלב. אלא שלמרות החיבה שמפגינים ישראלים למוצרים, למאפים ולעוגות המאפיינים את החג, נתונים שמפרסם משרד החקלאות ופיתוח הכפר לקראת חג השבועות מלמדים שצריכת חלב לשתייה ומשקאותיו בישראל לנפש ברשתות השיווק ירדה ב-19% בשנים 2020-2005 לעומת עלייה של כ-300% בצריכת משקאות מתחליפי חלב - על בסיס סויה, אורז, שיבולת שועל ועוד.

לפי נתוני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה, בשנת 2020 נמכרו ברשתות השיווק בישראל 24.5 מיליון ליטר של משקאות תחליפי חלב, שהם כ-8% מהצריכה הכוללת של חלב שתייה, משקאות חלב ותחליפיו. מדובר בעלייה של כ-40% במכר הקמעוני של משקאות תחליפי החלב בישראל בתוך שנה אחת בלבד (בין 2019 ל-2020). במשרד החקלאות מדגישים, כי חלק מהעלייה במכר מיוחסת לעלייה הכללית בצריכה הביתית של מזון בתקופת משבר הקורונה.

נתוני משרד החקלאות מלמדים, כי עם העלייה הניכרת בצריכה ניכרת מגמת ירידה במחיר של משקאות תחליפי החלב. בעשור האחרון צנחו מחירי המשקאות על בסיס אורז ב-28%, משקאות המבוססים על שיבולת שועל ירדו ב-27%, ומשקאות תחליפי חלב על בסיס שקדים הוזלו ב-17%. זאת בעקבות תחרות גוברת בתחום זה וריבוי שחקנים.

עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2020 תנובה אלטרנטיב היה המותג הנצרך ביותר בישראל בשוק משקאות תחליפי החלב. החברה החזיקה ב-64% מנתח השוק. חברת אלפרו החזיקה ב-16% מהשוק, ויטאריז ב-9% ומשק צוריאל ב-4%. מוצרי תנובה אלטרנטיב דומיננטיים במיוחד בקטגוריית משקאות הסויה - כ-80% מסך המכר הכמותי של משקאות תחליפי חלב על בסיס סויה ברשתות השיווק. משקאות האורז של ויטאריז שולטים בתחום משקאות האורז, עם כ-63% מהמכר הכמותי ברשתות השיווק.

 

 

מה שותים בתל אביב?

מנתוני המכר ברשתות השיווק לשנת 2020 עולה, כי בדומה לתפיסה הרווחת בציבור, אזור המרכז מוביל בצריכת תחליפי חלב. אזור תל אביב והסביבה עומד בראש עם צריכה של כ-5.44 ליטרים לנפש (פי שניים מהממוצע הארצי) לעומת 1.9 באזור הדרום (כ-30% פחות מהממוצע הארצי), ורק 1.2 ליטר לנפש באזור הצפון ללא חיפה (כ-55% פחות מהממוצע הארצי).

ניכר כי בקרב המגזר החרדי, שהוא כ-13% מאוכלוסיית ישראל (נכון לשנת 2020) וגדל בקצב כפול מהגידול בציבור הכללי, צריכת תחליפי החלב מצומצמת הרבה יותר מאשר בקרב הציבור הכללי. בקרב ציבור זה משקאות תחליפי חלב היו כ-3% בלבד מהמכר הכמותי של חלב שתייה, משקאות חלב ותחליפיו בשנת 2020 לעומת כ-8% בציבור הכללי.

 

נתונים מהעולם

בשנת 2020 נמכרו תחליפי חלב ברחבי העולם בסך של 16.9 מיליארד דולרים, עלייה של 4% משנת 2019. למרות ירידה של 2% בצריכת תחליפי חלב באסיה, עדיין זה האזור המוביל בהיקף המכירות של תחליפי חלב, עם 9.4 מיליארד דולר בשנת 2020.

בצפון אמריקה, כמו במערב אירופה, צריכת תחליפי החלב זינקה דווקא בשנה האחרונה - ב-17% וב-11% בהתאמה, עם היקף מכירות של 3.2 מיליארד דולר ו-2.6 מיליארד דולר בשנת 2020. בממלכה המאוחדת נרשם שיעור הגידול הגבוה ביותר בצריכת תחליפי חלב מבין מדינות אירופה, ובגרמניה הצריכה במונחי מכר כספי היא הגבוהה ביותר: 396 מיליון אירו.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן