מגה מזון
ניוזלטר מגה מזון
מגה מזון גיליון 48
לעמוד קודם

החוק לסימון ארץ המקור נכנס לתוקף

27/12/2023
זמן קריאה: 1.5 דק'

בחודש יולי האחרון עבר בכנסת תיקון לחוק הגנת הצרכן, שבמסגרתו ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, תחייב את העוסקים במכירה קמעונית לסמן בשילוט בולט וצמוד למחיר את ארץ המקור של תוצרת חקלאית טרייה הנמכרת בתפזורת. חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, בשר טרי (עופות, בשר בקר) ודגים, ותחייב גם בפלטפורמות המכירה המקוונות חודשיים (24 בפברואר 2023) לאחר יישומה בנקודות המכירה הקמעוניות הפיזיות. חובת הסימון תחול גם על תוצרת חקלאית הנארזת בנקודות השיווק. חובת הסימון בנקודות המכירה הקמעוניות תיאכף על ידי פקחי הרשות להגנת הצרכן, אשר עוברים הדרכה בנושא על ידי משרד החקלאות.

לפני אישור השינוי בחוק, חובת הסימון חלה על תוצרת חקלאית טרייה ארוזה בלבד. לצרכן הישראלי לא הייתה דרך לדעת מה מקור המוצרים הנמכרים בתפזורת. הדבר פגע ביכולתו לבצע רכישה מושכלת המתבססת על מידע מלא, שקוף ומהימן. חובת הסימון תיטיב עם החקלאים והחקלאות המקומית ותשמור על האינטרסים הצרכניים.

בסקר צרכנים שעשה המשרד בשנתיים האחרונות נמצא, כי 51% מציבור הצרכנים הגדירו את ארץ המקור של פירות וירקות טריים הנמכרים בתפזורת כמידע חשוב שהיו מעוניינים לקבל בעת הרכישה. 59% מציבור הצרכנים הגדירו את ארץ המקור או הדיג של דגים טריים הנמכרים בתפזורת כמידע חשוב שהיו מעוניינים לקבל בעת הרכישה; וכ-68% מציבור הצרכנים הגדירו את ארץ המקור של בשר ועופות טריים הנמכרים בתפזורת כמידע חשוב שהיו מעוניינים לקבל בעת הרכישה. מסקר זה עלה, כי צרכנים ישראלים מוכנים לשלם יותר בעבור תוצרת חקלאית כחול-לבן.

מגמה זו התחזקה מאוד בעקבות המלחמה. מסקר שעשה המשרד לאחרונה דרך מכון Ipsos באמצעות לפ"מ עלה, כי יותר מ-90% מהצרכנים יעדיפו לרכוש פירות וירקות ישראלים על פני אלו המיובאים. עם כניסתו לתוקף של שינוי החקיקה, יוכלו הצרכנים להסתייע במידע ולבחור תוצרת חקלאית כחול לבן.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר: "אנחנו מובילים היפוך מגמה - מיבוא לייצור. משרד החקלאות קידם את תיקון החוק מתוך דאגה לחקלאות המקומית, לצרכנים ולחקלאים הישראלים. עכשיו יותר מתמיד, בזמן שבו החקלאות הישראלית נמצאת במשבר הגדול ביותר שידעה מאז קום המדינה, עולה חשיבותה של חובת הסימון. החוק מבטא את השילוב הנדרש בין שקיפות מלאה לציבור הצרכנים לבין עידוד רכישה של תוצרת מקומית. חובת סימון התוצרת החקלאית היא אמצעי חשוב בחיזוק החקלאים והחקלאות הישראלית."

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא: "נמשיך לחזק את החקלאות הישראלית, להתייחס אליה כמשאב לאומי ולעודד צרכנים ישראלים להעדיף תוצרת חקלאית מקומית."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן