בקשה להסדר פשרה: תקן סימון מוצרי חלב
בקשה לאישור הסדר פשרה הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בחודש מאי 2017 נגד תנובה. הבקשה אושרה בחלוף כ-5 שנים ממועד הגשתה, בשמם של צרכני מוצרי החלב של תנובה, אשר עקב סימון לא נכון של "לשימוש עד" במקום הסימון "עדיף להשתמש לפני" זרקו את מוצרי המזון בתאריך הנקוב עליהם.
בבקשה נטען, כי רק מוצר מזון העלול לאחר תקופה קצרה לסכן מיידית את בריאות בני האדם יסומן בסימון "לשימוש עד", ואם לא התקיים תנאי הסכנה לבריאות, יש לסמנו בסימון ברירת המחדל, קרי "עדיף להשתמש לפני".
תנובה טענה בתגובה, כי קיים חוסר בהירות בהוראותיו של סעיף 9 לתקן הסימון לגבי מוצרי חלב שעברו תהליך פיסטור. עוד טענה תנובה, כי המאסדרים שקבעו את תקן הסימון הוסיפו וקבעו בתקנים מיוחדים רשמיים שהחילו על מוצרי חלב (חמאה, גבינות מלוחות), כי על אף שיש חובה לייצרם מחלב ותוצריו שעברו תהליך פיסטור יעיל, הנוסח שיש לסמן עליהם לפי סעיף 9 לתקן הסימון הוא "לשימוש עד", ועל כן במצב זה סימון מוצרי החלב שלה בנוסח "לשימוש עד" נעשה כדין.
עילות התביעה שאושר הן הפרת תקן הסימון על דרך סימון מילולי שגוי לצד התאריך, הטעיה, רשלנות ועשיית עושר ולא במשפט. הסעדים שאושרו הם צו עשה, פיצוי והשבה בגין הנזק הממוני שנגרם לצרכנים בהשליכם את המוצרים שיכלו לצרוך.
לאחר מכן הוגשה התביעה הייצוגית, והצדדים החלו לנהל הליך גישור, שלא צלח. במהלך קדם המשפט הראשון שהתקיים בסוף חודש ינואר שנה זו, הציע בית המשפט מתווה של הסדר פשרה, ועתה מוגשת הבקשה לאישור הסדר פשרה בתיק בהתאם למתווה שהוצע.
על פי הסדר הפשרה, בית המשפט ימנה מומחה מטעמו שיבחן ויחווה דעתו לגבי נוסח המילים המקדימות לתאריך שיש לסמן על מוצרי החלב של תנובה לסוגיהם, בהתאם להוראות תקן הסימון כפי שפורשו בפסיקה. עוד הוסכם בין הצדדים במסגרת הסדר הפשרה, כי ההטבה לצרכנים חברי הקבוצה המיוצגת תינתן בדרך של פעולות שתבצע תנובה להגברת המודעות לנפקות השוני בין הנוסחים של המילים המקדימות לתאריך "עדיף להשתמש לפני" או "לשימוש עד".
בית המשפט ימנה מומחה מטעמו (פרופ' יונתן גבעתי מהאוניברסיטה העברית), אשר יקבע בחוות דעתו את הפעולות אשר בנסיבות העניין ראוי שתנובה תבצע לשם הגברת המודעות כאמור. הפעולות שיוכל מומחה ההטבה לקבוע כי ראוי שתנובה תבצע כהטבה, יהיו מבין הסוגים האלה בלבד: סימונים על מוצרים של תנובה וקמפיין פרסומי בעלות של עד 1.1 מיליון ש"ח. בית המשפט יפסוק את הגמול שישולם לתובע הייצוגי, עו"ד דורון ויסברוד, ושכר הטרחה שישולם לבאי כוחו, עורכי הדין ניצן שמואלי ואריאל גיז.