מגה מזון
ניוזלטר מגה מזון
מגה מזון גיליון 67
לעמוד קודם

בקשות לתביעות ייצוגיות: אלכוהול בבירה

10/07/2024
זמן קריאה: 1 דק'

שתי בקשות לאישור תביעות ייצוגיות הוגשו נגד חברת טמפו משקאות מנתניה בטענה להטעיה צרכנית בכל הנוגע לשיווק בירה היינקן כנטולת אלכוהול, הנחשבת לאחת הבירות הנמכרות ביותר במדינה. בבקשות מצוין, כי הכיתוב הקיים על מארז השישיות של הבירה האמורה, בגודל של 330 מ"ל, הוא "שישיית בירה הייניקן 0.0% ללא אלכוהול".

לדברי המבקשים, נסוח מואסי תושב באקה אלגרבייה ומאזן ברכאת ממזרח ירושלים, לפני יומיים הופיעו ידיעות ברשתות החברתיות שלפיהן בירת היינקן ללא אלכוהול למעשה מכילה אלכוהול. ואכן, מבדיקת בקבוקי הבירה האמורים עולה, כי על הבקבוק מופיע כיתוב בערבית: "יחס אלכוהול עד 0.05%".

לדברי המבקשים, המקפידים לדבריהם שלא לשתות אלכוהול ממניעים דתיים, הם חשו גועל, כעס, חרדה וזלזול מאחר שפרק זמן ממושך למדי הם צרכו בירה שיש בה אלכוהול. לטענתם, טמפו משקאות פגעה באוטונומיה של ציבור צרכנים דתי-מוסלמי השומר על ריחוק מוחלט משתיית אלכוהול, ושללה מהם את זכות הבחירה בתור אנשים מוסלמים שומרי מצוות והלכה הנמנעים מצריכת אלכוהול.

בבקשה נאמר, כי טמפו הגדילה להטעות בכך שהיא מדביקה על מוצריה מדבקה שבמסגרתה מצוין כי המוצר האמור אינו מכיל אלכוהול. בכך היא רק מעצימה את הטעיית לקוחותיה, שנאסרה עליהם שתיית אלכוהול על פי הדת האסלאמית שאליה הם משתייכים.

לדברי המבקש נסוח מואסי, הוא ביצע בדיקות לגבי מוצרים נוספים, וגילה כי טמפו נוהגת כשיטה להטעות צרכנים גם במסגרת שיווק משקאות אחרים. לא אחת היא נתבעת בגין כך במסגרת תביעות ייצוגיות בלי שחדלה ממעשיה, וממשיכה לגלות אטימות וחוסר רגש כלפי צרכניה.

לטענת המבקשים, טמפו הפרה את חובת הגילוי האוסרת עליה הטעיה והשפעה בלתי הוגנת מכוח חוק הגנת הצרכן, אשר נועד להבטיח כי לרשות הצרכן יעמוד מידע מלא והוגן באשר לטיב העסקה ופרטיה, מתוך הנחה שאז יוכל לכלכל את צעדיו ולהתקשר בעסקה מיטבית ורצויה מבחינתו.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן