מגה מזון
ניוזלטר מגה מזון
מגה מזון גיליון 72
לעמוד קודם

ארבע מגמות המשפיעות על החלטות רכישה

29/08/2024
זמן קריאה: 2 דק'

עם העלייה במחירי המזון וההתמקדות ההולכת וגוברת במוצרים בריאים יותר, תעשיית מרכיבי המזון מתמודדת עם מגוון אתגרים. חברת קארגיל, ענקית צרכנות, פרסמה לאחרונה את דו"ח המגמות שלה זו השנה העשירית ברציפות.

בשנים האחרונות מספר הולך וגדל של צרכנים מחפשים דרכים לאמץ אורח חיים בריא אך מספק. "אכילה מודעת" נהפכה למונח שגור. הרעיון הוא שהצרכנים נמנעים ממרכיבים מסוימים ובוחרים מוצרים עם תוויות כגון "טבעי", "נקי", "שלם" וכדומה.

בלב המגמה הזו נמצאת השאיפה לטבעיות ולהימנעות ממרכיבים מסוימים. הצרכנים רוצים להכיר מה שרשום על התווית. כדי שחברות המזון יוכלו להתאים עצמן למגמה זו, עליהן לשקול מחדש את אופן ההצגה של מוצריהן באמצעות אריזות ושיווק. הצרכנים לא תמיד מבינים את המרכיבים ואת מה שהם אוכלים, וחברות עלולות לאבד את ההזדמנות לתפוס אותם בנקודת הרכישה.

דו"ח המגמות של קארגיל מצא, כי 62% מהצרכנים קוראים את תוויות מוצרי המזון. 72% מהצרכנים אמרו שהם נמנעים מסוכרים, 47% אמרו שהם נמנעים מנתרן ו-41% נמנעים משומנים רוויים.

בריאות, נוחות, ערך וניסיון היו תמיד במרכז ההחלטות של הצרכן. הדרך שבה גורמים אלו משפיעים על הרכישות היא מה שהשתנה. נראה כי אחת המגמות העיקריות היא "הערכת ערך" - הצרכנים מחפשים דרכים למתוח את התקציב שלהם בלי להתפשר על הערך של המזון.

כבר לא מדובר רק על מחיר. לערך יש משמעות אחרת לצרכנים כיום. בתקופת המיתון ב-2008, צרכנים היו עוברים למותג פרטי או בוחרים מותג זול יותר כאשר לא היה להם כסף. כיום הם לא ממש מוכנים לעשות זאת אם המותג לא מתאים לציפיותיהם ולטעמם. שקיפות ואמון הם מרכיב מרכזי במגמה הזו. 46% מהצרכנים מסכימים שמזון ומשקאות צריכים להיות בריאים הן בעבורם והן בעבור הסביבה.

למרות ההתמקדות הגוברת במוצרים בריאים יותר, הצרכנים עדיין מחפשים חוויות חישתיות באופן שלא יגרום אשמה. הטעם הוא עדיין מלך ההכרעות, והפינוק חשוב מאוד לנפש ולסיפוק הכללי.

תעשיית המסעדות נפגעה הן מהמגפה והן מהמצב הנוכחי, שבו הצרכנים מנסים לצמצם את תקציב המזון שלהם. הטעם הוא גורם חשוב בהחלטות הצרכנים לגבי מה לאכול והיכן.

מגמה זו עוסקת בהיבטים של אכילה, איזון בין שירותי מזון לערוצים מרובים ותמיכה באוכל ביתי בעשה-זאת-בעצמך. לפני חמש עד עשר שנים, מי היה חושב שנחוש בנוח להיכנס לרכב עם זר, לשלם לו ולתת לו את מספר כרטיס האשראי שלנו? מי היה חושב שנרגיש נינוחים כשזר יביא לנו את האוכל? הפתיחות הזו שמפשטת את החיים היא ייחודית.

56% מהצרכנים כיום אומרים שהם מזמינים מצרכים באינטרנט. שיעור זה עלה בתקופת המגפה, והצמיחה הזו התמתנה מעט אך היא כאן כדי להישאר. דו"ח קארגיל הראה, כי ההכנה של 65% מהארוחות בערב נמשכת פחות מ-30 דקות.

מגמה מפתיעה נוספת הייתה ההשפעה הרבה של המדיה החברתית על דפוסי האכילה. 46% מהצרכנים אמרו שהטכנולוגיה הופכת את הכנת המזון למהירה יותר, עוזרת לחסוך זמן ותורמת לחוויה מעניינת יותר. 60% מהצרכנים אומרים שהמדיה החברתית עודדה אותם לבחירות בריאות יותר בתזונה ובאורח החיים שלהם.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן