בקשות לתביעות ייצוגיות: מחיר ללא מבצע
שתי בקשות לאישור תביעות ייצוגיות הוגשו נגד חברת וואלט אנטרפריזס ישראל המפעילה זירת שוק המאפשרת לבצע עסקאות ושירותי משלוחים באופן מקוון. זאת באמצעות הפלטפורמה הדיגיטלית המוכרת והפופולרית WOLT. דרך האפליקציה האמורה צרכנים יכולים לרכוש באמצעות האתר של החברה ו\או האפליקציה שבטלפון הנייד מגוון רחב של מוצרים ממגוון בתי עסק, ולקבל את המשלוח באמצעות שירות המשלוחים שלה או לאסוף את המוצרים עצמאית מנקודת המכירה של בית העסק.
בבקשות שהוגשו לבתי המשפט המחוזיים מרכז־לוד וב"ש על ידי בר יפת תושבת אשקלון וולריה אסטחוב תושבת פ"ת, נטען להתנהלות פסולה של החברה, המציגה את מחיר ההזמנה במסך התשלום בפלטפורמה שהיא מפעילה באופן מניפולטיבי ומטעה, תוך הדגשתו והבלטתו במספר אופנים כמחיר נמוך מהמחיר שמשלם הצרכן בפועל בעבור ההזמנה. ואולם בישורת האחרונה במסך התשלום, רגע לפני שהצרכן מאשר את התשלום בגין ההזמנה, החברה מציגה לצרכן את מחיר ההזמנה הסופי באופן פיקטיבי כמחיר נמוך יותר ממחיר ההזמנה שהיא גובה ממנו בפועל.
את המצג המטעה החברה משלבת במסך סיכום ההזמנה בתחתית של שורת נתונים משמימים, המוצגים באופן אחיד. את המחיר הפיקטיבי, מטעמים ברורים ופסולים כאחד, החברה מבליטה בצבע אדום.
ועוד זאת, המחיר הפיקטיבי מופיע כמחיר "סך הכול אחרי ההנחה" בשורת הסיכום של ההזמנה, צמוד למחיר האמיתי אשר מחוק בקו חוצה, כלומר במקום האינטואיטיבי שבו הצרכן נוהג להתבונן כדי לקבל תשובה פשוטה לשאלה: "כמה זה עולה לי?".
כמו כן נטען בבקשות, כי בתחכום רב החברה יוצרת מצג מטעה כלפי הצרכנים באמצעות הצגתו בהבלטה של מחיר מטעה נמוך ממחיר ההזמנה שהצרכן עתיד לשלם בפועל.
לדברי המבקשות, רשתות המזון מעדכנות את מחירי המבצעים של המוצרים בקופה באופן אוטומטי, לפיכך גם אם לקוח לא ידע שהוא רוכש מוצר במחיר מבצע, המחיר שישלם בקופה יהיה מחיר המבצע, ואילו החברה מטעה את לקוחותיה באופן בוטה וחמור, תוך שהיא מחייבת אותם בסכומי כסף עודפים בניגוד לדין.
כאשר לקוחות מבקשים לבצע הזמנה באמצעות פלטפורמת החברה באחת מרשתות המזון, הם מוסיפים לסל הקניות מוצרים שבכוונתם לרכוש, אולם אינם יודעים שחלק מהמוצרים שבחרו נמכרים במחיר מבצע באותה העת ובאותה הפלטפורמה, והחברה לא מעדכנת את מחיר המבצע בתום הרכישה.
כלומר הדרך היחידה שבה לקוחות יכולים להיוודע לקיומם של מוצרים במבצע היא אם יגיעו ללשונית "מבצעים" או "מבצעים חמים", שם מציגה להם החברה מגוון מוצרים במחיר מבצע. אם הלקוחות מוסיפים מוצרים לסל הקניות שלא דרך הלשונית "מבצעים" או "מבצעים חמים", המחיר שהחברה מציגה להם הוא מחירו המלא של המוצר, ואף מחייבת אותם במחיר המלא, בלי שהם יודעים שהמוצר נמכר במחיר מבצע באותה הפלטפורמה בדיוק.
הלכה למעשה החברה מוכרת את אותו המוצר במחיר אחר באותה הפלטפורמה. פעם אחת המוצר מוצג במחיר מבצע, ופעם אחרת הוא מוצג במחירו המלא. כל זאת בלי שלקוחות יודעים שלמעשה אותו המוצר נמכר במחירים אחרים.