בקשה לתביעה ייצוגית נגד גרינס על חיוב מפתיע
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז־לוד נגד חברת גרינס ריטייל מראש העין, המפעילה מכונות אוטומטיות לממכר מוצרי שתייה ומזון.
לדברי המבקשת, כנרת משלוף מאריאל, החברה גובה תוספת תשלום - עמלה - בגין רכישה באמצעות כרטיס אשראי, כרטיס דביט, טלפון נייד ועוד, הנחזית להיות עמלת סליקה בסך שקל אחד או בסכום אחר. זאת נוסף על המחיר המוצג בתחתית של כל מוצר בחזית המכונות האוטומטיות, ובניגוד מוחלט לחובות סימון טובין והצגת מחירים המוטלות עליה, להציג במקום נראה לעין, באופן בולט, ברור וקריא, רק את "המחיר הכולל" של המוצר, ובכללו עמלת הרכישה באשראי.
בבקשה נאמר, כי החברה עושה כן בלי ליידע את לקוחותיה מראש וכנדרש, כי אם ירכשו מוצרים מהמכונות האוטומטיות באמצעות כרטיס אשראי, כרטיס דביט או טלפון נייד, הם יחויבו בעמלת הרכישה באשראי.
המבקשת מציינת בהקשר זה, כי החובה להציג רק את המחיר הכולל, בכלל זה עמלת הרכישה באשראי, מוטלת על החברה ללא קשר למודעותם מראש של הצרכנים לעמלת הרכישה באשראי. נטען כי לכל אורך תהליך המכירה, הן בשלב טרום הרכישה (שלב השיווק) והן בשלבי ביצוע הרכישה, החברה מציגה ללקוחותיה מצגים בנוגע למחיר המוצרים, אולם מדובר במצגי שווא.
מסתבר כי החברה מחייבת את לקוחותיה המשלמים בכרטיס אשראי, בכרטיס דביט או בטלפון הנייד, בעמלת הרכישה באשראי נוסף על מחיר המוצר, בלי ליידע אותם מראש וכנדרש וממילא בלי לקבל את הסכמתם.
אשר על כן בית המשפט מתבקש לחייב את החברה להשיב ללקוחותיה את עמלת הרכישה באשראי שגבתה מהם בגין רכישותיהם, ולפצות אותם בגין נזקיהם הבלתי ממוניים: רגשות שליליים של עוגמת נפש, כעס, תסכול, מורת רוח, עלבון ואכזבה עמוקה מהתנהלותה כלפיהם.
אילוסטרציה