מגה תעשיות
חדשות
חדשות טכנולוגיה
לעמוד קודם

יום הסטודנט: 50% מהסטודנטים בעד שילוב למידה מקוונת

02/06/2022
זמן קריאה: 2 דק'

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) קיימה השבוע (ג') דיון בנושא הנגשת שירותים מקוונים באקדמיה, במסגרת ציון יום הסטודנט בכנסת.

יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, ח"כ יעל רון בן משה: "הכנסת עסקה במהלך תקופת הקורונה בנושא הדיגיטציה, כך שאין מדובר בנושא חדש. לראשי האוניברסיטאות והמכללות היה די זמן ללמוד את הנושא ולבצע את ההתאמות וקפיצת המדרגה הנדרשת. יש אוכלוסיות שעבורן השיפור בתחום הטכנולוגי יכול להיות הפער שבין לצאת ללמוד או לוותר עליו. לא כולם יכולים להרשות לעצמם לשלם על נסיעות או לשכור דירה בקרבת מוסד הלימודים, יש סטודנטים עם ילדים, יש סטודנטים רבים שעובדים במשרה מלאה והנושא הדיגיטלי יכול להוות עבורם פתרון קריטי".

נועם ברייר, סטודנטית לתואר שני: "אני חווה את נושא העדר הדיגיטציה מידי יום. ראשית, בכל הקשור להעברת החומר, יש כיום למוסדות הלימוד את היכולת להעביר את חומר הלימודים ואת הידע באמצעים דיגיטליים. בנוסף, כל השירותים שהאוניברסיטה מעניקה לתלמידים, כמו רישום למבחנים או קורסים ואף קבלת גיליון ציונים. נאלצתי לקחת יום חופש מהעבודה רק כדי להעביר טופס מהמוסד הקודם שבו למדתי למוסד הנוכחי. כששאלתי למה צריך להעביר באופן ידני, נעניתי כי זהו המצב".

מנהל תחום אקדמיה בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, תום נדיל: "העברת התכנים במוסדות להשכלה גבוהה נשארו דומים למודל מרצה-סטודנט כפי שנבנה בראשית האקדמיה, וזאת למרות שכיום ישנם אמצעים טכנולוגיים רבים שיכולים לשפר את המודלים של העברת הידע. במצב כיום המל"ג מאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להפעיל עד שליש מהקורסים לתואר באופן מקוון. על פי סקר הסטודנט לשנת 2021, מחצית מהציבור הסטודנטיאלי בעד שילוב בין למידה מקוונת ולמידה פרונטאלית במוסדות הלימוד ולייצר למידה היברידית ו-34% שינו את התוכניות שלהם למעבר הדירה בעקבות הלמידה המקוונות בתקופת הקורונה. על המל"ג לחייב את המוסדות האקדמיים להעביר מספר רב של קורסים דיגיטליים ולהשקיע כספים ומשאבים בתהליכי דיגיטציה גם במישורים של יחסי המשוב והתמיכה האקדמיים. השאלה שנשאלת כיום היא לא דיגיטציה, כן או לא, אלא כמה ומתי".

יו"ר אגודת הסטודנטים במרכז האקדמי רופין, מתן כרמי: "כשסטודנט מבקש לערער על ציון בבחינה, ישנם מרצים שמתעקשים שנגיע פיזית עם מחברת הבחינה, וזאת למרות שהמחברות נסרקות במערכת. זה מקשה עלינו מאוד, במיוחד בתקופת בחינות. בנוסף, בגלל שההקלטות של השיעורים לא עולות לאתרי המכללה, משרתי מילואים כמוני מתקשים להשלים שיעורים אליהם לא הגענו וזה אילץ אותי להשתחרר משירות המילואים השנה".

יו"ר אגודת הסטודנטים במכון לב, אייל נתן: "ישנם ספרים המסייעים להעמיק את חומרי הלימוד בקורסים, שמשום מה יושבים עדיין בספריות, במקום לעבור תהליך דיגיטציה. זה גורם לסטודנטים רבים להתמקד רק בחומר הבסיסי".

ראש הפורום לקידום ההוראה בישראל, פרופ' ניצה דוידוביץ: "שאלת המינון היא המרכזית. דיגיטציה חשובה, אך צריך לשאול מה יהיו ההשפעות שלה על כולנו. מה יהיה הערך המוסף של המרצה? העבודה המשותפת חשובה. מטרת הלימוד היא לא רק ללמוד את החומר, אלא גם ביכולת של הסטודנט לדעת להעביר אותו הלאה".

סגן נשיא המכללה האקדמית הדסה ונציג ועד ראשי המכללות האקדמיות, ד"ר יצחק צחי מילגרום: "יש לקחת בחשבון גם את הסכמי השכר שנחתמו עם סגל המרצים הבכיר, ובעיקר את הצורך להסדיר מולם את נושא הקניין הרוחני".

מזכ"ל ארגון הסגל הזוטר, אונ' חיפה, מיכל אבן: "לצד היתרונות שבלמידה הדיגיטלית, יש כמה נקודות שצריך למצוא להן פתרונות. למשל עניין ההכשרות למרצים, כי הם אלה שיצטרכו להוציא את זה לפועל. כמו כן, נושא הציוד המותאם - גם לסטודנטים אך גם לסגל המרצים. בנוסף, לתת דגש על תפוצה לא מבוקרת של הקלטות השיעורים, כדי שלא יגיעו לגורמים חיצוניים".

בתום הדיון, פנתה יו"ר הוועדה, ח"כ יעל רון בן משה למל"ג וביקשה להתחיל בתהליך גיבוש סטנדרטים בתחום השירות לסטודנטים מרחוק ולשלב בדיונים נציגי סטודנטים ממגוון החברה הישראלית ונציגים מהסגל הזוטר והבכיר ממגוון מוסדות אקדמיים. כמו כן, ביקשה יו"ר הוועדה להציג מסקנות על שילוב ביתר שאת של למידה היברידית. "אני קוראת לכל אחת ואחד המעוניינים ללמוד - עשו זאת, לכו ללמוד ולהתפתח", סיכמה.

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן