סיכום חצי שנה לרפורמות ביבוא
משרד הכלכלה והתעשייה פרסם נתונים ראשוניים על הרפורמות שהוא מוביל בשנה האחרונה: "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל". כבר בתום המחצית הראשונה של שנת 2025 עולים נתונים חיוביים.
על פי הנתונים, מבוססי מחקר רציף ושוטף שמבצע הדרג המקצועי במשרד, שיעורי היישום במצטבר הם יותר מ־90%, בקטגוריות של מוצרי צריכה נרשם גידול ביבוא של עד 44%, ובמוצרים מסוימים נרשמו ירידות מחירים של יותר מ־10%.
מגמות בולטות ביבוא: אופניים (+44%), מכונות קפה (+38%) ומקררים (27%+); מספר היבואנים של שואבי אבק (+60%) ואופניים (+65%); הצטרפות יבואנים חדשים לרשימת עשרת המובילים במספר קטגוריות.
בדיקות השוואתיות מראות ירידות מחירים ממשיות במגוון מוצרים ספציפיים: מכונות כביסה: עד -24%; שואבי אבק: עד -12.6%; אופניים: עד -12%.
שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח. יש יותר תחרות, יותר יבואנים, והמחירים יורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה ובהדרכה."
במחצית השנה הראשונה של רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" (נכנסה לתוקף בהדרגה ב־1.1.2025) הושלמו 5 פעימות המאפשרות יבוא של מאות מוצרי צריכה לפי תקינה אירופית. היקפן מוערך ב־20 מיליארד ש"ח. כ־9% מערך היבוא הנכלל בתקינה הרשמית והגיעו ארצה בחודש ספטמבר מיובאים באמצעות מסלול זה.
חלק מהקטגוריות:
- מוצרי חשמל למשק הבית: מוצרים לבנים, מוצרי טיפוח/ניקיון/חיטוי, מוצרי מיזוג ואוורור הבית, מוצרי חשמל לבישול, טיגון וקירור.
- מוצרי אלקטרוניקה: מחשבים, שרתים, ציוד תקשורת, טאבלטים, מצלמות, מסכים, טלוויזיות, מדפסות ועוד.
- מוצרי תינוקות וילדים: צעצועים כגון משחקי הרכבה ולגו, מנעד רחב של מוצרי תינוקות וילדים כגון מיטות, עגלות וטיולונים, כיסא אוכל גבוה לתינוק ועוד.
- מוצרים הבאים במגע עם מזון: כלי הגשה מזכוכית וכלי קרמיים, קופסאות מזון מפלסטיק ועוד.
- מוצרי פנאי: אופני הרים ואופני עיר.
לאחר שנה ביישום של רפורמת לא עוצרים בנמל, הנתונים מלמדים על שינוי מהותי: 91% מהיבואנים משתמשים במסלול הרפורמה; כ־80% מהיקף היבוא הכספי מבוצע במסלול זה; ירידה של יותר מ־90% בשימוש במסלולי היבוא הישנים של קבוצות 2 ו־3.
במסגרת הרפורמה יצא משרד הכלכלה והתעשייה עם הקלות ניכרות ליבואנים, אשר מדווחים למשרד על ירידה בעלויות היבוא ובגידול בכמות המוצרים המיובאים לישראל. הדבר מתבטא בנתונים. לפי סקר שביצע המשרד, כ־70% מהיבואנים שנשאלו דיווחו על חיסכון בעלויות או גידול במגוון המוצרים שהם מייבאים.
אילוסטרציה

