מגה תעשיות
חדשות
חדשות פיננסיות
לעמוד קודם

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים

13/06/2023
זמן קריאה: 4 דק'

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים, המתפרסם מאז מאי 2018, על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, נועד לעודד את המודעות והתחרותיות בתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים. המדד מסתמך על נתונים פיננסים שמפרסמים הבנקים, על סקר שביעות רצון של העסקים ועל סקר משוב שערכה הסוכנות בקרב יועצים פיננסיים שמסייעים לעסקים לקבל שירותים מהבנקים. נתוני האשראי לקוחים מדוחות הבנקים, ומגזר העסקים הקטנים כולל עסקים עם מחזור של עד 50 מיליון ₪.

מדדים:

1. היקף האשראי של הבנק לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי.

2. יחס הריבית לסיכון של האשראי שעסקים קטנים ובינוניים מקבלים מהבנק.

3. שיעור הרווחיות של הבנק מהכנסות שאינן ריבית (עמלות).

4. סקר משוב יועצים פיננסיים על הבנקים - הציון ברכיב זה מתבסס על הציון במדד הקודם.

5. בדיקת הנגישות של שירותי הבנק לעסקים קטנים ובינוניים - הציון ברכיב זה מתבסס על הציון במדד הקודם.

מרכנתיל ומזרחי טפחות שומרים על מקומם בראש הטבלה כבנקים הידידותיים ביותר לעסקים קטנים ובינוניים.

מדד לשנת 2022 לעומת המדד למחצית שנת 2022
דירוג בנק ציון המדד* מדד קודם דירוג קודם
1 מרכנתיל 97.0 91 1
2 מזרחי טפחות 91.4 89 2
3 דיסקונט 77.5 83 5
4 לאומי 76.4 86 3
5 בינלאומי 75.8 80 6
6 פועלים 74.0 85 4

* ציון גבוה משמעו ידידותיות גדולה יותר של הבנק לעסקים קטנים ובינוניים.

ממצאים עיקריים

שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (מחזור שנתי של עד 50 מיליון ₪) בששת הבנקים הגדולים ירד ב-3 נקודות האחוז והגיע ל-32.4% בסוף שנת 2022 לעומת 35.5% בסוף שנת 2021. זה המשך מגמה של ירידה בחלקם של העסקים הקטנים באשראי העסקי, ובסך הכוך ירידה של 5 נקודות האחוז בשנתיים האחרונות.

ניכרת עלייה של 29% בשיעור ההכנסות מריבית יחסית ליתרת האשראי הממוצעת לשיעור של 4.7% לעומת 3.66% בשנת 2021 בעקבות עליית הריבית במשק. בשנת 2021 נרשמה ירידה בהכנסות מריבית לעומת שנת 2020 בהשפעת הקרן בערבות מדינה. בנק מזרחי רשם את העלייה הגבוהה ביותר בהכנסות מריבית יחסית לאשראי, בשיעור של 36%. בנק מרכנתיל רשם את העלייה הקטנה ביותר, בשיעור של 11%.

בשנת 2022 המשיכה הירידה באשראי בסיכון בקרב עסקים קטנים ובינוניים (הפסדי אשראי, חובות בפיגור וחובות לא צוברים יחסית ליתרת האשראי) מ-2.3% בסוף שנת 2020 ל-1.57% בסוף שנת 2022.

בסקר עסקים שהשתתפו בו כ-3,000 עסקים, הבנק הבינלאומי קיבל את הציון הגבוה ביותר. הסקר בחן ארבעה תחומים: קבלת הלוואה או מסגרת אשראי, קשב של הבנק לצרכי העסק, שביעות רצון מהאפליקציה או מהאתר של הבנק וזמינות הבנק לעסק.

נעמי הימיין רייש, מ"מ מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "בשלוש השנים האחרונות ניכרת מגמת ירידה בשיעור האשראי שמופנה לעסקים קטנים ובינוניים. בין השאר אנחנו פועלים להמשך עידוד התחרותיות בשוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בכלל זה הגדלת הגופים המשתתפים בקרן בערבות מדינה. המדד הוא כלי אשר נועד בראש ובראשונה לעודד את העסקים לבחון את היכן הם יקבלו את התנאים והשירות המתאים להם ביותר."

מרכיבי המדד

1. היקף האשראי לעסקים קטנים: בכל הבנקים, ללא יוצאים מן הכלל, נרשמה ירידה בשיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בשנת 2022. הבנק הבינלאומי רשם את הירידה הגדולה ביותר, בשיעור של 18% לעומת שנת 2021. בנק המזרחי ובנק מרכנתיל רשמו את הירידה הנמוכה ביותר, בשיעורים של 2% ו-3% בהתאמה, לאחר שגם בשנים קודמות שמרו על יציבות יחסית, עם נטייה לירידה.

2. סיכון בתיק האשראי - פער הריבית להיקף הסיכון בפועל: הסיכון מבוסס על הפסדי אשראי (ממוצע 3 שנים) + חובות יותר מ-90 יום + חובות לא צבורים. יחס גדול יותר משמעו שהריבית גבוהה יותר יחסית לסיכון, לכן הדירוג נמוך יותר במדד.

מחיר האשראי יחסית לסיכון במערכת הבנקאית עלה בשנה האחרונה בשל עלייה ממשית בהכנסות מריבית (עקב עליית הריבית במשק). הייתה גם ירידה בשיעור האשראי בסיכון. בנק מרכנתיל רשם עלייה קלה בלבד, שנבעה מעלייה נמוכה יותר בריבית בהשוואה לבנקים האחרים. הייתה גם עלייה בסיכון. הוא דורג ראשון במרכיב עלות האשראי יחסית לסיכון. לעומת זאת בנק הפועלים רשם את העלייה הגבוהה ביותר יחסית, שנבעה מירידה של 29.9% באשראי בסיכון לעומת ירידה של 0.3% בלבד בריבית.

3. יחס העלויות הנלוות לאשראי של העסקים קטנים: רכיב זה בודק את סך ההכנסות שאינן מריבית יחסית לסך הנכסים (אשראי ופיקדונות), ונועד לבחון את העלויות הנוספות שגובים הבנקים יחסית להיקף הפעילות.

במרבית הבנקים חלה עלייה בנטל התפעולי. רק בנק מזרחי ובנק לאומי רשמו ירידות - 7.7% ו-6% בהתאמה.

4. בסקר עסקים שבוצע בקרב כ-3,000 עסקים, נבחנו ארבעה נושאים:

* האם העסק קיבל את ההלוואה או מסגרת האשראי שביקש (בשתי שאלות נפרדות)? לצורך הציון הובאו בחשבון שיעור העסקים שענו שקיבלו את ההלוואה או מסגרת האשראי, רובה או כולה.

* באיזו מידה הבנק היה קשוב לצרכי העסק (דירוג 10-1)?

* שביעות רצון משימוש באפליקציה או באתר הבנק (דירוג 10-1).

* באיזו מידה הבנק היה זמין לעסק (דירוג 10-1)?

הציונים לתשובות שוקללו באופן שווה לדירוג הכללי של סקר העסקים.

5. משוב: הסוכנות ביצעה משוב בקרב יועצים פיננסיים העובדים עם עסקים קטנים ובינוניים. נבדקו תשעה תחומים. פירוט על המתודולוגיה מובאת בנספח למדד:

תחום הבנק שקיבל את הדירוג הגבוה ביותר
תעריפי ריבית מרכנתיל
תעריפי עמלות מרכנתיל
רמת הטיפול הכולל מרכנתיל
רמת הקשב לבקשות לאומי
רמת המקצועיות לאומי
נוחות השימוש במערכות מחשוב ובאפליקציה של הבנק ופתרון בעיות טכניות פועלים
הליכים פרוצדורליים (ביורוקרטיה) מרכנתיל
נגישות לפקידים בעלי סמכות (טלפונים אישיים, כתובות דוא"ל) מרכנתיל
זמינות של כוח אדם, המתנה בתורים מרכנתיל
איכות המענה למסמכים המוגשים מרכנתיל

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן