מגה תעשיות
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

אתגרי קיימות בתעופת נוסעים

29/05/2023
זמן קריאה: 5 דק'

גדימינאס זימליס, יו"ר קבוצת Avia Solutions, מציג עשרה אתגרים לקיימות תעופת הנוסעים בשלוש השנים הקרובות. לדבריו, הבטחת פעילות בת קיימא נהפכה למניע העיקרי בעסקי תעופה בשנים האחרונות. עם זאת, לתעשייה דינמית זו אתגרים רבים שיכולים לעכב את מאמצי החברות לשפר את הרווחיות. מספר גורמים תורמים למאבקים של תעשיית התעופה, ואילו נושאים מרכזיים מסוימים ראויים להדגשה כאשמים העיקריים.

 

ריביות

ענף התעופה חווה בשנים האחרונות ירידה ממשית בביקוש לטיסות, ובעקבות זאת חברות תעופה רבות נקלעו להפסדים כספיים. כדי להישאר מעל קו המים בתקופה זו, חברות התעופה לקחו על עצמן חובות נוספים. החוב הגדל הביא סיכון גבוה יותר למלווים, והדבר הביא לריביות שוק גבוהות יותר לחברות התעופה.

מלבד השפעת המגפה על הענף, גורמים כגון עלייה בעלויות הדלק והגברת התחרות תרמו למאבקים הפיננסיים של חברות תעופה רבות. גורמים אלה אתגרו יותר ויותר חברות תעופה ממונפות לייצר רווחים ולשלם את חובותיהן. הדבר הביא לחששות לגבי הקיימות של המודלים העסקיים שלהן.

השילוב של גורמים אלה הביא גם למצב שבו חברות תעופה השקועות בחובות כבדים מתמודדות כעת עם ריביות שוק גבוהות יותר, והדבר עלול להחריף את הקשיים הפיננסיים שלהן.

עלויות ביטוח

תעשיית התעופה מתמודדת עם עלויות ביטוח עולות בשל החמרת הסיכונים הגיאופוליטיים. כפי שציינו חברות ביטוח מובילות, הדבר מושפע מאוד מלכידותם ברוסיה של כ-500 מטוסים שהוחכרו למפעילים רוסים. חברות הביטוח מתמודדות עם בעיות אחריות פוטנציאליות בשל המצב הלא ברור שנוצר עקב סירובה של ממשלת רוסיה לשחרר את המטוסים. בשל כך חברות הביטוח מתקשות להעריך את רמת הסיכון, והדבר מביא להפסדים פוטנציאליים המוערכים על ידי מקורות בתעשייה בעד 30 מיליארד דולר.

חוסר הוודאות הזה צפוי להעלות את פרמיות הביטוח של חברות התעופה ולהשפיע על התעשייה כולה.

עיכובים, פיצויים ועלויות

תקנה 261/2004 של האיחוד האירופי קובעת פיצוי לנוסעים שחווים עיכובים, ביטולים, רישום יתר או סירוב עלייה למטוס. בהתאם לנסיבות הספציפיות וכפוף לתנאים מסוימים, הנוסעים המושפעים עשויים להיות זכאים לתביעת פיצוי הנעה בין 250 ל-600 אירו לאדם. לפני מגפת הקורונה, שיעור עיכובי הטיסות באיחוד האירופי שזיכו בפיצוי היה 1.5% מהטיסות, עם סכום פיצוי ממוצע של 375 אירו לכל טיסה שהתעכבה.

בשנת 2019, חברות התעופה של האיחוד האירופי הטיסו בסך הכול 1.12 מיליארד נוסעים. 1.7 מיליון טיסות חוו עיכובים, ובעקבות זאת שולמו פיצויים בסך 6.3 מיליארד אירו.

רק 10% מהנוסעים שנפגעו מגישים כיום תלונות ישירות לחברות התעופה או דרך חברות שירות מיוחדות כגון Skycop ו-Airhelp. אבל מספר זה צפוי לגדול מאוד, שכן לאחר קוביד-19, התעשייה מתמודדת עם מחסור בקיבולת ועם אתגרים אחרים. לפיכך מספר הטיסות הניתנות לתביעות שחוות עיכובים עשוי לעלות מ-1.5% ל-5%, והדבר עשוי להביא לתשלום פיצויים כולל של 20 מיליארד אירו.

מנועי LEAP

על פי מחקר פנימי של קבוצת Avia Solutions, תעשיית התעופה מפעילה כיום צי של 1,397 מטוסי A320neo עם מנועי LEAP-1A, ובסך הכול 3,080 מנועים עם ממוצע של 2.2 מנועים למטוס, ו-1,043 מטוסי בואינג MAX 737 עם מנועי LEAP-1B, בסך הכול 2,338 מנועים עם ממוצע של 2.2 מנועים למטוס. שיפוץ ותחזוקה של LEAP-1A מבוצעים באחד מ-21 מיקומים ברחבי העולם, ומנועי LEAP-1B מתוחזקים באחד מ-22 מיקומים.

קרקוע של 16,000 מטוסים (שווה ערך ל-60% מהצי) בשנים 2021-2020 הביא לדחייה מדהימה של 60% בתחזוקת מנועי LEAP. בעקבות זאת יש כעת פער תחזוקה ניכר על פני 43 המיקומים, וזמני ההמתנה הם 10-9 חודשים לתחזוקת מנועים. הדבר עלול לשבש את פעילות חברות התעופה.

שיבושים בייצור OEM ובשרשרת האספקה

מגפת הקורונה השפיעה מאוד על תעשיית התעופה והחלל. יצרני ציוד מקורי (OEM) כגון בואינג ואיירבוס חוו שיבושים ממשיים בשרשראות הייצור והאספקה שלהם. בתגובה להאטה הכלכלית העולמית ולירידה בביקוש לטיסות, יצרני ציוד מקורי צמצמו את רמות הייצור שלהם במחצית בהשוואה לרמות שלפני הקורונה. הדבר הביא למחסור בקיבולת מטוסים ומעכב את מאמצי ההתאוששות של התעשייה.

קיצוצי הייצור השפיעו על יותר מ-5,000 ספקים בשרשרת האספקה, שכולם נאלצו לצמצם את נפחם במהלך המגפה. בעקבות זאת התאוששות תעשיית התעופה והחלל צפויה להימשך 4-2.5 שנים עד שתחזור לרמות הייצור שלפני הקורונה. לתקופה ממושכת זו של שיבושים צפויות להיות השלכות ממשיות על התעשייה ועל בעלי העניין.

 

מחסור בטייסים

ענף התעופה מתמודד עם ביקוש מתמיד לטייסים חדשים, שכן כ-3% מהטייסים פורשים מדי שנה. מגפת הקורונה גרמה נסיגה גדולה בענף, כאשר כל תוכניות הצוערים נדחו או בוטלו. לפיכך יש כעת בעיה מהותית של מחסור בטייסים, והדבר מביא לעלייה מהירה בעלויות. ההערכה היא כי התעשייה תחווה מחסור של 300,000 טייסים בתוך עשור. מחסור זה צפוי ליצור אתגרים, במיוחד בהודו, שצפויה להיות בעלת המחסור הגדול ביותר בטייסים.

חריצי MRO

בעיה נוספת שגרמה מגפת הקורונה היא הצטברות ניכרת של שירותי MRO למטוסים ברחבי העולם. בגלל הצמצום חסר התקדים בטיסות וקרקוע מטוסים רבים, התחזוקה המתוכננת התעכבה או נדחתה.

ככל שהביקוש לטיסות מתאושש וחברות התעופה חוזרות לפעילות מלאה, נוצר האתגר של הזמנת סלוטים MRO לביצוע תחזוקה במטוסים. חברות תעופה רבות מגלות כי מיתקני MRO כבר פועלים בתפוקה מלאה, והדבר גורם לזמני המתנה ארוכים ולשיבושים פוטנציאליים בפעילות של חברות התעופה. הצטברות זו של תחזוקה צפויה להימשך זמן מה וליצור מכשולים במאמצי ההתאוששות של ענף התעופה.

תחזוקה של מנועי V2500 ומנועי RR

חברות תעופה המפעילות מטוסים עם מנועי V2500 ו-RR נתקלות גם הן בקשיים בתזמון תחזוקה למנועיהן בשל ביקוש גבוה וזמינות מוגבלת. הדבר יצר מצב מאתגר, במיוחד לחברות תעופה עם ציים גדולים של מטוסים כאלה.

המחסור במשבצות תחזוקה זמינות אילץ חברות תעופה לקרקע חלק מהמטוסים שלהן, והדבר הביא לשיבושים תפעוליים ולאובדן הכנסות. מלבד ההשפעה הכספית, יש חששות בטיחותיים מכיוון שתחזוקה מאוחרת עלולה לפגוע בבטיחות ובאמינות של המנועים, ובעתיד ליצור בעיות ממשיות.

דרישות לתעופה ירוקה

האספה ה-41 של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), שהתקיימה במונטריאול באוקטובר 2022, סימנה אבן דרך במחויבות תעשיית התעופה לקיימות. האספה התחייבה ליעד שאפתני ארוך טווח (LTAG) להשגת אפס פליטות CO2 נטו עד 2050. הדבר הביא את נושאי הסביבה, החברה והממשל (ESG), לחזית השיח על תעופה בת קיימא.

היעד השאפתני של LTAG מאתגר, אך יש לו פוטנציאל לעודד חברות תעופה להאיץ את הפיתוח והאימוץ של דלק סילוני ירוק יותר ושיפורים טכניים אחרים לדה-קרבוניזציה של טיסות. יידרשו שינוי ממשי בחשיבה הכלל תעשייתית, השקעה במחקר ופיתוח ושיתוף פעולה בין חברות תעופה, יצרנים וממשלות כדי להשיג את המטרה ארוכת הטווח.

חובות

המצב המאתגר בענף דחף את חברות התעופה לקחת על עצמן חוב נוסף כדי לממן מגוון היבטים בפעילותן, כגון חלקי חילוף, שירותי MRO וחכירת מטוסים. עם זאת, לגידול ביתרת החוב לתעשייה עשויות להיות השלכות ממשיות, וחלק מחברות התעופה עשויות להתקשות לשלם את חובותיהן. הדבר עלול לגרום ירידה בקיבולת מכיוון שחברות תעופה נאלצות לקרקע חלק מהמטוסים שלהן או לקצץ נתיבים כדי למזער עלויות.

נתונים פנימיים מלמדים כי יתרת החוב של התעשייה זינקה ביותר מ-20% מאז 2020 והגיעה ליותר מ-300 מיליארד דולר. כדי לגייס הון, חברות תעופה גלובליות מכרו אג"ח והלוואות בשווי 63 מיליארד דולר עד כה השנה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן